اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول برنامه سلامت سالمندان دیلم:

8 درصد جمعیت شهرستان دیلم سالمند هستند

مسئول برنامه سلامت سالمندان شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیلم گفت: هشت درصد از جمعیت شهرستان دیلم سالمند هستند.

8 درصد جمعیت شهرستان دیلم سالمند هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از دیلم، سیّده مریم هاشمی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دو هزار و 460 نفر از جمعیت شهرستان دیلم را سالمندان بالای 60 سال تشکیل می‌دهند که از این تعداد یک هزار و 352 نفر زن و یک هزار و 108 نفر مرد هستند.

وی ادامه داد: در جامعه مدرن امروزی سالمندان با چالش‌های خاصی نظیر عدم آگاهی از تغذیه سالم، عدم آگاهی از چکاب مناسب، عدم آگاهی از رفتارهای پرخطر و تنهایی روبرو هستند و به همین دلیل دچار بیماری‌هایی مثل پوکی استخوان، بیماریهای قلبی عروقی، فشارخون، دیابت و افسردگی می‌شوند.

هاشمی متذکر شد: در شهرستان دیلم طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ابتدای سال، هدف برنامه مراقبتی سالمندان به این گونه تعیین شده است که برای20 درصد از سالمندان منطقه شهری و 50 درصد سالمندان منطقه روستایی برنامه‌های مراقبتی و آموزشی انجام پذیرد.

مسئول برنامه سالمندان دیلم تصریح کرد: سالمندان شهری توسط کاردان بهداشتی و سالمندان روستایی توسط بهورزان مراقبت می‌شوند.

وی ابراز داشت: سپس سالمند به پزشک ارجاع داده می‌شود و پزشک بعد از انجام معاینات و بررسی مشکلات سالمند در صورت نیاز، درخواست انجام خدمات تشخیصی از قبیل درخواست آزمایش و سونوگرافی و دیگر آزمایشات را می‌دهد.

هاشمی تأکید کرد: بعد از انجام این مراحل، پزشک، مشکل سالمند را ارزیابی کرده و در صورتی که مشکل فراتر از درمان پزشک عمومی باشد سالمند را به پزشک متخصص ارجاع می‌دهد.

کارشناس برنامه سالمندان شبکه بهداشت دیلم، مراقبت کاردان و ویزیت پزشک برای سالمندان را رایگان اعلام کرد و افزود: در برنامه آموزشی سالمندان، اطلاعات سالمند با سوالاتی در زمینه تغذیه و تکمیل پیش‌آزمون آغاز شده و در ادامه کاردان یا بهورز در زمینه تغذیه سالم و عادات صحیح تغذیه به سالمند آموزش می‌دهد.

وی اضافه کرد: یادگیری سالمند با تکمیل پس آزمون ارزیابی می‌شود و پس از گذشت دو ماه ماندگاری این آموزش‌ها توسط کاردان یا بهورز مورد پایش قرار می‌گیرد.

هاشمی خاطرنشان کرد: با گذشت 6 ماه از سال 92 در منطقه شهری نزدیک به 10 درصد از سالمندان و در منطقه روستایی نزدیک به 30 درصد از سالمندان مورد مراقبت، آموزش و پایش اطلاعات ماندگار قرارگرفته‌اند.

مسئول برنامه سالمندان دیلم اذعان داشت: طرح پایش و مراقبت سلامت سالمندان از سال 87 تا کنون در دیلم اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ 6 تا 12 مهرماه به عنوان هفته تکریم سالمندان نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام/66006/ذ20/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول