اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ناشنوایان و دنیایی سرشار از سخنان ناگفته

دنیای ناشنوا سرشار از سخنان ناگفته است دنیای بی‌صدا و خالی از واژه‌های زشت، تنها یک نگاه می‌تواند دنیایی از سخن را منتقل کند.

ناشنوایان و دنیایی سرشار از سخنان ناگفته

خبرگزاری فارس – سعیده سخایی: هلن کلر که با وجود ناشنوایی و نابینایی از موفق‌ترین افراد استثنایی است، می‌گوید «اگر این فرصت به من داده می‌شد که یکی از دو حس خود را بازیابم ترجیح می‌دادم نابینا بمانم، ولی بشنوم».

در عالم ما، سکوت به رضایت، اعتراض و گاه تقدیر تعبیر می‌شود؛ دنیای سکوت، تقدیر ناشنوایان است آنها با چشم‌هایشان می‌بینند و می‌شنوند، با دستانشان کار می‌کنند و  سخن می‌گویند سکوت آن‌ها نشانه رضایت نیست، شکایت هم نیست بلکه تقدیر آن‌هاست.

*دو هزار و 700 ناشنوا در قم

به گفته مصطفی علیزاده معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قم، دو هزار و 700 پرونده ناشنوا در استان ثبت شده است.

از نظر پزشکی نقص شنوایی برای خود تعریفی دارد؛ شایع‌ترین گروه بندی آن ناشنوا و کم شنوا هستند اما متخصصان، ناشنوایی را به پنج دسته تقسیم می‌کنند، در کم‌شنوایی خفیف افت شنوایی 15 تا 25 دسی بل است که اشکال واضحی در گفتار دیده نمی‌شود، دسته دوم افرادی که کم‌شنوایی ملایم دارند افت شنوایی 25 تا 40 دسی بل و توانایی شنیدن صدای آهسته را ندارند، در دسته سوم افت شنوایی از 40 تا 70 دسی بل که نیاز به سمعک وجود دارد، افرادی که افت شنوایی بیش از 90 دسی بل دارند در گروه پنجم قرار می‌گیرند و کاشت حلزون در زمان مناسب می‌تواند کمک‌کننده باشد.

*زنده شدن امید در ناشنوایان با کاشت حلزون

کاشت حلزون از امیدهای کودکان ناشنوا است؛ کودکانی که شنوایی عمیق داشته، همچنین بزرگسالانی که بعد از زبان‌آموزی ناشنوا شده‌اند، کاشت حلزون می‌تواند کمک خوبی برای آنها باشد.

پروتز حلزون شنوایی وسیله الکترونیکی است که بخشی از شنوایی افراد ناشنوا را بر می‌گرداند؛ این دستگاه توسط عمل جراحی در گوش داخلی گذاشته می‌شود و توسط  دستگاهی که خارج از گوش قرار می‌گیرد، فعال شده و با تحریک عصب شنوایی به افرادی که ناشنوایی شدید دارند، کمک می‌کند تا اصوات را دریافت کنند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قم می‌گوید: از سال گذشته تا کنون 18 مورد عمل جراحی کاشت حلزون داشتیم و در حال حاضر خوشبختانه کسی در نوبت کاشت حلزون نیست.

به گفته علیزاده کاشت حلزون در کودکان زیر پنج سال انجام می‌شود، در این عمل جراحی خانواده‌ها سه میلیون تومان از هزینه را می‌پردازند و باقی آن توسط سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود.

اما باید دانست کاشت حلزون درمان کامل نیست و برای رسیدن به بالاترین بازدهی، استفاده‌کنندگان از این روش باید به‌طور منظم برای پردازشگر گفتار به کلینیک‌ها مراجعه کرده تا شنوایی‌شناس از عملکرد مناسب پروتز حلزون مطمئن شود.

*دغدغه دریافت ناقص اطلاعات

آبراهام بن گورا ناشنوای کشور گینه خطاب به دنیا می‌گوید: دنیای عزیزم من یک ناشنوا هستم، ولی نه تنها از ناشنوا بودن خود ناخرسند نیستم بلکه به عکس شکرگزار خالق متعال خویشم. من نه تنها احساس ضعف نمی‌کنم بلکه خود را قوی، قادر و آماده برای جدال با هر مشکلی می‌دانم و از هم‌نوعان خود می‌خواهم که حقوق ما را محترم بشمارند، ما را بفهمند و با ما همراه باشند.»

محیط اطراف ما با تصویر، صدا و لمس قابل درک است و باید بدانیم که معلول حسی همواره در درک محیط اطراف خود فاقد یکی از این حواس هستند؛ شنوایی از حواس برتر انسان است که محروم بودن از این حس فقط به مفهوم نشنیدن صدا نیست بلکه به طبع این محرومیت، موجب دست نیافتن به بسیاری از تجربیات و دور بودن از آموزش‌ها در زندگی فردی و اجتماعی می‌شود و گاهی فرد ناشنوا ممکن است از مسیر موفقیت دور شود.

معلول حسی یعنی ناشنوا یا نابینا همیشه دغدغه دریافت ناقض اطلاعات از محیط اطراف را دارد پس اطرافیان وظیفه دارند محیط اطراف را به گونه‌ای برای فرد معلول حسی توصیف کنند که نقص حسی موجب آزار و احساس کمبود او نشود و در واقع به جای چشم یا گوش او باشند.

*ورزش فرصتی برای تقویت روابط اجتماعی

تمایل به بودن در کنار دیگران و آموختن غریزه‌ای است که در همه انسان‌ها وجود دارد و می‌تواند از طریق ورزش کردن برآورده شود؛ ورزش فرصتی برای روابط انسانی و شکل‌گیری دوستی‌ها است.

رئیس هیت ورزش‌های ناشنوایان، بیماران خاص و پیوند اعضای استان قم می‌گوید: در کانون ورزشی بهزیستی استان قم تیم فوتسال، والیبال، پینگ‌پنگ، دومیدانی، شنا و کشتی وجود دارد.

به گفته علیزاده در سال جاری دو ناشنوا در رشته کاراته به مسابقات المپیک ناشنوایان اعزام و صاحب مدال طلای گروهی و برنز انفرادی شدند.

*پیشگیری بهتر از درمان است

انجام ارزیابی شنوایی در زمان نوزادی وجود یا نبود کم‌شنوایی را نشان می‌دهد اما در برخی موارد این مشکل چند ماه یا چند سال بعد ایجاد می‌شود؛ در این زمان والدین نخستین افرادی هستند که متوجه این موضوع می‌شوند و همیشه باید مراقب بروز علایم کم‌شنوایی در فرزندانشان باشند.

این مراقبت در سال اول می‌تواند به صورت توجه به واکنش کودک به اصوات بلند و تقلید صداها باشد، در سال دوم تولد باید دقت کرد آیا کودک با صدای خود بازی کرده و واژه‌های ساده را تقلید می‌کند؛ در سه سالگی باید توجه کرد کودک شما دستورات ساده را اجرا می‌کند؟ اگر تصور می‌کنید کودکتان خوب نمی‌شنود با پزشک موضوع را مطرح کنید.

هفته ناشنوایان زمانی است که ما باید گوش خود را به روی کسانی که یک‌سال را در سکوت سپری کرده‌اند، باز کنیم؛ دنیای ناشنوا سرشار از سخنان ناگفته است، دنیای بی‌صدا و خالی از واژه‌های زشت، تنها یک نگاه می‌تواند دنیایی از سخن را منتقل کند، سکوت زیبا و ماندگار خواهد شد اگر آن را درک کنی آن‌گاه مجبور نیستی بگویی تنها صداست که می‌ماند.

انتهای پیام/2258/ط40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول