اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سوز سرما رسید و گاز به ملحمدره نرسید

روستای هدف گردشگری ملحمدره اسدآباد با 402 نفر جمعیت، هنوز فاقد نعمت گاز است.

سوز سرما رسید و گاز به ملحمدره نرسید

به گزارش خبرگزاری فارس از اسدآباد، روستای ملحمدره در پنج کیلومتری شهر اسدآباد از توابع بخش مرکزی این شهرستان واقع شده که دارای 120 خانوار با جمعیت 402 نفر است.

این روستا در طی چند سال اخیر به عنوان صنعت توسعه و گردشگری قرار گرفته است.

بافت روستای ملحمدره به صورت کوهپایه‌ای است و وجود آب و هوای معتدل این روستا موجب شده که مسافران و گردشگران زیادی در روزهای تعطیل این روستا را برای تفریح و اوقات فراغت خود انتخاب کنند.

روستای ملحمدره از نظر تاریخی قدمتی طولانی دارد که گویا مکان تاریخی آن در گذر زمان تبدیل به باغات شده و کم کم محل سکونت به دامنه کوه کشیده شده است.

چشم‌انداز و زیبایی این روستا، بافت ساختمان‌های پله‌ای آن و انبوه باغات میوه و گردو است که مکانی فرح‌بخش و روح‌نوازی را به وجود آورده است.

مردمی ترک‌زبان، خونگرم و بافرهنگ دارد که شغل اصلی آنان باغداری و کشاورزی است و محصولاتی چون آلو، گردو و انگور در این روستا برداشت می‌شود.

با این تفاسیر روستای ملحمدره برای جذب گردشگر و مسافر فاقد امکاناتی چون گاز، نبود سکوهایی برای استفاده مسافران، نبود آب آشامیدنی در ورودی روستا برای مسافران، وجود فاضلاب، باریک بودن مسیر روستا تا اسدآباد است.

در گفت‌وگویی با دهیار، عضو شورای اسلامی و چند تن از اهالی روستا و مسافران مشکلات روستای ملحمدره را جویا شدیم.

دهیار روستای ملحمدره با بیان اینکه روستای ملحمدره از سال 88 دارای دهیاری است، اظهار داشت: روستای ملحمدره دارای 120 خانوار با جمعیت 402 نفر جمعیت است.

حسین زارعی از روستای ملحمدره به عنوان بهشت پنهان استان نام برد و گفت: با توجه به اینکه این روستا به عنوان یک روستای هدف توسعه گردشگری شناخته شده است متأسفانه آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: روستای ملحمدره دارای خانه بهداشت، مخابرات، برق، مسجد، حسینیه و مجتمع تفریحی است.

دهیار روستای ملحمدره یکی از نیازهای اساسی مهم روستای ملحمدره را گازرسانی خواند و افزود: نبود گاز شهری در این روستا موجب شده اهالی روستا به شهر مهاجرت کنند که برای عدم مهاجرت مردم نیاز است مسئولان توجه ویژه به امر گازرسانی این روستا داشته باشند.

زارعی با اشاره به اینکه مردم روستا هم اکنون از کپسول‌های گاز استفاده می‌کنند، گفت: استفاده از این کپسول‌ها نیز در منازل، خطرات بسیاری دارد که مردم ناچارند از این کپسول‌ها برای امور خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه از بدو تأسیس دهیاری ما در بحث به جمع‌آوری پسماندها و زباله‌های روستا اقدامات خوبی داشته‌ایم و باکس‌های زباله در این روستا نصب شده است، گفت: متأسفانه مشکلی که هم اکنون داریم، فاضلاب روستا است که در رودخانه جاری می‌شود و موجب آلوده شدن آن شده است.

دهیار روستای ملحمدره عدم آنتن‌دهی تلفن همراه و نبود امکانات ورزشی را از دیگر مشکلاتی دانست که با پیگیری‌های زیاد متأسفانه اقدامی صورت نگرفته است.

زارعی به وجود صنایع دستی چون قالی‌بافی، نمدبافی، سبدبافی و مشک‌دوزی در زمان‌های قدیم اشاره کرد و افزود: متأسفانه این صنایع جایگاه خود را در روستا از دست داده که می‌طلبد اداره میراث فرهنگی در این زمینه پای کار آید، چرا که این امر در ایجاد اشتغال برای اهالی روستا مؤثر باشد.

عضو شورای اسلامی روستای ملحمدره نیز قرار نداشتن روستا در مسیر سیلاب و برف‌گیر نبودن آن در فصل زمستان را از مزیت‌های روستا دانست.

تقی میرزایی از یک هزار نفر مسافر در طول هفته در این روستا خبر داد و تصریح کرد: وجود وجود آب و هوای معتدل و مناسب موجب جذب گردشگر در این روستا شده است که باید امکانات بیشتر را برای این روستا پیش‌بینی کنند.

وی با اشاره به اینکه برای جمع‌آوری زباله منازل با پیمانکاری عقد قرارداد بسته‌ایم و 4 هزار تومان از هر خانوار دریافت می‌شود، تصریح کرد: معابر و خیابان‌های اصلی روستا نیاز به سنگفرش دارد که می‌طلبد مسئولان ذیربط در بهسازی روستا ما را در این زمینه کمک کنند.

در ادامه در گفت‌وگو با مدیر تالار تفریحی که نزدیک به هشت سالی است مجتمع تفریحی ملحمدره را ساخته از عدم گازرسانی ابراز نارضایتی کرد و گفت: متأسفانه بعد از سال‌ها پیگیری برای گازرسانی به این روستا متأسفانه هنوز پاسخی از مسئولان نشنیده‌ایم.

زارعی یادآور شد: با توجه به اینکه این روستا یک منطقه بکر و توریستی است می‌طلبد مسئولان اهمیت بیشتر به این منطقه بدهند.

همچنین یکی از اهالی روستای ملحمدره نیز گفت: پیدایش روستای ملحمدره از 300 سال پیش بوده است که به دلیل وجود 120 نوع گیاه دارویی در آن این نام را به خود اختصاص داده است.

وی دلیل پلکانی بودن این روستا را شیب آن دانست و گفت: قرار گرفتن رودخانه در مسیر پایین روستا و ساخته شدن روستا به صورت پلکانی باعث شده از جاری شدن سیلاب در این روستا جلوگیری شود.

وی شغل اکثریت مردم باغداری و دامداری دانست و گفت: شاید ملحمدره جزو روستاهایی است که در آن نزاع و درگیری وجود نداشته و آرامش و امنیت در آن حاکم است.

پیرزنی که در زیر سایه درخت گردو نشسته بود، اشاره‌ای به خاصیت گیاهان دارویی داشت و گفت: با مراجعه به داروخانه گیاهی و تهیه نسخه‌ای از خاصیت گیاهان دارویی، عرق گیاهانی چون پونه، آذربه، بابونه و برگ گردو را درمی‌آورم و درآمدزایی می‌کنم.

آوازه طبیعت زیبای این روستا تا دوردست‌ها پیچیده است و مسافرانی با خود به همراه آورده که سخنان آنان را شنیدیم.

خانم فرمانی یکی از مسافران که خود را ساکن شهر همدان خواند و گفت: روستای ملحمدره توجه بنده را به خود جلب کرده و موجب شد که برای تفریح خود این روستا را انتخاب کنم.

وی آب و هوای مناسب این روستا را نقطه بارز آن خواند و افزود: شاید در شهر همدان جاهای دینی زیادی باشد اما قابل قیاس با آب و هوای این روستا نیست.

همسر خانم فرمانی نیز روستای ملحمدره را شبیه روستای ماسوله، پاوه و روستاهای کردنشین دانست و گفت: فرم این روستا به صورت پلکانی است که موجب شده زیبایی خاص خود را داشته باشد.

فردی که از شهر کرمانشاه آمده است، طبیعت سرسبز این منطقه را جذاب و لذت‌بخش خواند و به وضعیت باریک بودن مسیر اسدآباد تا روستا، گفت: متأسفانه دو وسیله نقلیه نمی‌توانند هم زمان با هم در دو باند تردد کنند، چراکه باریک بودن راه موجب تصادفات می‌شود و باید این مسیر روستایی تعریض و پهن‌تر شود.

خلاصه اینکه به پایان آمد این گزارش و حکایت همچنان باقیست.... باقی به امید آنکه مسئولان شهرستان این روستای به قول خودشان بهشت پنهان را دریابند و وقتی از آن به عنوان روستای هدف گردشگری یاد می‌کنند به آن توجه بیشتر داشته باشند و همچنین اصلی‌ترین مشکل آنان که گازرسانی و تعریض راه روستا بود را رفع سازند.

==========

لیلا نظری فرهودی

==========

انتهای پیام/89008/ب40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول