اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

غنوشی: النهضه تنها پس از ایجاد دولت جایگزین استعفا می‌کند

رئیس حزب اسلام‌گرای النهضه تونس تاکید کرد دولت النهضه بر اساس مذاکره با مخالفان تنها پس از تشکیل جایگزینی برای آن استعفا را خواهد پذیرفت.

غنوشی: النهضه تنها پس از ایجاد دولت جایگزین استعفا می‌کند

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری العهد، راشد الغنوشی، رئیس جنبش اسلام گرای النهضه حاکم بر تونس اعلام کرد که دولت النهضه هرگز به صورت فوری استعفا نمی‌کند مگر پس از اینکه جایگزینی پیدا شود که روند انتقالی را کامل کند و خلایی در قدرت ایجاد نشود.

الغنوشی در پاسخ به اخبار حاکی از پذیرش استعفا از سوی دولت النهضه به روزنامه الخبر الجزایر گفت: استعفای فوری دولت مطرح نیست و این قضیه در طرحی که برای حل بحران ارائه شده به عنوان شرط فوری مطرح نیست بلکه این درخواست مخالفان است و شرطی است که در مذاکرات وارد شده و بخشی از گفت‌وگو است.

الغنوشی گفت: دولت پس از اینکه جایگزینی برای آن پیدا شد استعفا می‌دهد اما ممکن نیست که استعفا بدهد و خلا قدرت ایجاد شود و با استعفای دولت روند انتقالی باید کامل شود و همه این مسائل در گفت‌وگوهای ملی مطرح می‌شود و ما از همه پیشنهادها استقبال می‌کنیم.

لطفی زیتون، یکی از مقامات بلندپایه حزب حاکم تونس روز شنبه اعلام کرد دولت اسلام گرای این کشور به منظور هموار کردن راه برای برگزاری مذاکراتی که هفته آینده با مخالفان لائیک به منظور ایجاد دولت موقت و آمادگی برای برگزاری انتخابات آغاز خواهد شد، با استعفا موافقت کرده است.

این مذاکرات با هدف پایان دادن به هفته‌ها بحران بین ائتلاف به رهبری اسلام گراها و احزاب مخالف لائیک برگزار می‌شود.

موافقت حزب حاکم النهضه با استعفا در پی مذاکرات هفته اخیر این حزب با معارضان لائیک صورت گرفت.

حزب اسلام گرای النهضه پس از انقلاب سال 2011 در تونس با رای مردمی به قدرت رسیده است.

بر اساس طرح اتحادیه کل مشاغل در تونس که میانجیگری برای حل بحران سیاسی در این کشور را عهده دار است مذاکرات بین حزب النهضه و مخالفان لائیک به مدت سه هفته با استعفای دولت و تعیین تاریخ برگزاری انتخابات آغاز می‌شود.

لطفی زیتون از مقامات حزب النهضه اعلام کرد: «گفت‌وگوها روز دوشنبه یا سه شنبه آغاز خواهند شد.»

وی گفت: «النهضه بدون هیچ گونه شرطی با طرحی برای خارج کردن کشور از بحران سیاسی موافقت کرده است.»

انتظار می‌رود که دولت تونس استعفای خود را در نخستین جلسه گفت‌وگو اعلام کند و دولت پیشبرد امور برای مدت سه هفته دوام داشته باشد و پس از آن دولت انتقالی مستقلی که بر اساس توافق گروه‌های سیاسی در جریان مذاکرات تشکیل می‌شود روی کار آید.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول