اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اشتغال نابینایان انجمن «نگاه روشن»

کارگرانی که با چشم‌دل کار ‌می‌کنند

یک فعال صنعتی در اقدامی خداپسندانه و انسان دوستانه تعدادی از نابینایان انجمن «نگاه روشن» شهرستان‌ها در جنوب استان تهران برای بخش مونتاژ تولید پیچ و مهره و بخش‌های نرم‌ افزاری کارخانه، دعوت به همکاری کرد.

کارگرانی که با چشم‌دل کار ‌می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، رئیس هیئت ‌مدیره شرکت «پولاد پیچ‌ کار» در اقدامی خداپسندانه و انسان‌دوستانه از تعدادی از نابینایان انجمن «نگاه روشن» شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک در جنوب استان تهران برای بخش مونتاژ تولید پیچ و مهره و بخش‌های نرم افزاری کارخانه، دعوت به همکاری کرد.

جمعی از خبرنگاران استان تهران برای اطلاع از نحوه این کار خدا پسندانه و تأثیرگذار به همراه حسین کریمی وحید مدیرعامل انجمن «نگاه روشن» جنوب استان تهران صبح دوشنبه به شهرک صنعتی عباس‌آباد پاکدشت در جنوب استان تهران رفتند تا ضمن بازدید از این کارخانه عضو «استصنا» (اتحادیه سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران) از این اقدام انسانی مدیران ارشد شرکت «پولاد پیچ کار» تقدیر کنند.

سیدعباس حسینی، رئیس هیئت ‌مدیره شرکت «پولاد پیچ کار» در جمع خبرنگاران در ارتباط با چگونگی به کارگیری تعدادی از نابینایان انجمن «نگاه روشن» شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک گفت: بسیاری از کارهای بزرگ، اتفاقی پیش می‌آید و این کار هم اتفاقی بود و اصلاً به این مسئله فکر نکرده بودم.

وی ادامه داد: حدود یک‌ماه پیش، یوردخانی، مسئول روابط عمومی شهرک صنعتی عباس‌آباد این مسئله را مطرح کرد و نابینایان را معرفی کرد که بلافاصله گفتم چهار نفر از نابینایان را می‌پذیرم و آن چهار نفر را آزمایشی قبول کردم، چون تجربه چنین کاری را نداشتم.

حسینی ادامه داد: این چهار نفر امتحانشان را خوب پس دادند و چون نیرو احتیاج داشتم چهار نفر دیگر از نابینایان را نیز در کارخانه مشغول به کار کرده و چند روز پیش یک‌نفر خودش آمد که او را نیز پذیرفتم تا تعدادشان به 9 نفر برسد.

واقعاً به کارگر احتیاج داشتم و با پذیرفتن این نابینایان ثواب هم کرده‌ام

وی تصریح  کرد: واقعاً به کارگر احتیاج داشتم و با پذیرفتن این نابینایان ثواب هم کرده‌ام، زیرا وقتی این افراد به این کارخانه آمدند و گفتم می‌توانند در اینجا مشغول به کار شوند، بسیار خوشحال شدند.

رئیس هیئت ‌مدیره شرکت «پولاد پیچ کار» اضافه کرد: امیدوارم این الگویی برای کارخانه‌داران باشد تا از این افراد استفاده و تا حدودی مشکلات آنها را برطرف کنند.

وی در ارتباط با نحوه آموزش کار به نابینایان نیز گفت: ابتدا تعدادی از افراد بینا به آنها آموزش دادند و اکنون کارهایشان را کامل انجام می‌دهند و تا کنون مشکلی با آن‌ها نداشته‌ایم.

حسینی عنوان کرد: تعدادی از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی این شرکت از نظر مالی وضعیت مناسبی ندارند و قرار است چند روز در هفته در کارخانه مشغول کار شوند، اگر این دانشجویان تمایلی به اشتغال در کارخانه نداشتند، از تعداد دیگری از نابینایان دعوت به همکاری خواهم کرد.

وی در خصوص عملکرد کارخانه «پولاد پیچ کار» بیان داشت: همه تولیداتمان در داخل مصرف می‌شود و در کل سالی 30 هزار تن پیچ و مهره تولید می‌کنیم و شرکت نفت ایران 90 درصد پیچ و مهره‌هایش را از این کارخانه خریداری می‌کند.

رئیس هیئت ‌مدیره شرکت «پولاد پیچ کار» اضافه کرد: از سال 72 این کار را انجام می‌دهم و دو سال است این کارخانه را در شهرک صنعتی عباس‌آباد برپا کرده‌ام؛ شرکت پولاد پیچ کار بزرگترین کارخانه تولید کننده پیچ و مهره در شرق آسیاست و در آسیا بعد از چین قرار دارد، البته کیفیت محصولات ما با چین قابل مقایسه نیست و حتی از محصولات درجه یک چین نیز کیفیت مطلوب‌تری را دارند.

وی تصریح کرد: همچنین شرکت پولاد پیچ کار به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده «انکربولت» در خاورمیانه، توان رقابت با شرکت‌های بزرگ آمریکایی و اروپایی را دارد و کیفیت محصول ما به گونه‌ای بوده که هر مشتری که از ما خرید می‌‌کرده، دوباره برمی‌گشته و این طور نبوده که برود و پشت سرش را هم نگاه نکند.

حسینی تصریح کرد: 80 درصد از فولاد تولید داخلی استفاده می‌کنیم و 20 درصد که فولاد خاص است از اروپا وارد می‌شود.

وی در ارتباط با چگونگی انتخاب این شغل گفت: اهل تفرش هستم و از شش سالگی در تهران زندگی می کنم؛ پدرم کشاورز بود ولی به دلیل اینکه از کودکی علاقه وافری به صنعت داشتم، وارد این عرصه شدم.

اشاعه علم در کنار صنعت/ درس بخوانید و حقوق بگیرید

حسینی در ارتباط با راه‌اندازی دانشگاه علمی کاربردی «پولاد پیچ کار» در محل شهرک صنعتی عباس‌آباد پاکدشت نیز گفت: دانشجوهای زیادی برای کسب اطلاعات از پیچ و مهره به فراخور موضوع درسی خود و کارآموزی به کارخانه ما مراجعه می‌‌کردند زیرا بسیاری از دانشجوهای صنعتی ما نمی‌‌دانند پیچ گرد است یا دراز؛ در همین ارتباط به همکاران خود گفتم از این به بعد هر دانشجویی که به کارخانه ما مراجعه کرد، بیشتر به او بها بدهید و اطلاعات بیشتری به دانشجو بدهید تا این موضوع که پیچ چیست و مهره کدام است در ذهن دانشجو بماند تا وقتی فارغ‌‌التحصیل شد و برای کار مراجعه کرد، این موارد را بداند.

رئیس هیئت ‌مدیره شرکت «پولاد پیچ کار» افزود: ما به ‌گونه‌ای برنامه‌‌‌ریزی کرده‌ایم که به کار دانشجوها لطمه نخورد. می‌توانیم کلاس‌هایشان را پنجشنبه‌ و جمعه یا آخر وقت بگذاریم و طوری برنامه‌ریزی کنیم که به تولید لطمه نخورد.

وی تأکید کرد: شعار ما در دانشگاه این است که کار کنید، درس بخوانید و حقوق بگیرید. بعضی از دانشجوهایی که کم ‌درآمد هستند می‌توانند در «پولاد پیچ کار» به‌طور نیمه‌ وقت کار کنند و حقوق بگیرند و درسشان را هم بخوانند، کما ‌اینکه در حال حاضر هم 10، 12 دانشجوی نیمه ‌وقت داریم؛ خدا را شکر از روزی که شرکت را راه‌اندازی کرده‌ایم، یک روز هم بیکار نبوده‌ایم.

پیچ و مهره ما در صنعت بوده و بدون آن صنعت فلج است

وی ادامه داد: از آنجایی که می‌‌دانید پیچ و مهره مادر صنعت بوده و بدون آن صنعت فلج است؛ این موضوع باعث شد که هجوم دانشجو برای بازدید از کارخانه ما زیاد شود.

حسینی افزود: دانشگاه علمی کاربردی «پولاد پیچ کار» در فضای 2 هزار و 100 متر و در دو طبقه با 16 کلاس احداث شده است که سالن کنفرانس، سلف سرویس، سرویس بهداشتی و ... از دیگر تجهیزات این دانشگاه است.

وی عنوان داشت: دولت تا کنون حدود 60 مجوز را برای دانشگاه‌های خصوصی صادر کرده است، اما به‌دلیل اهداف نامناسب این دانشگاه‌های خصوصی و راندمان پایین، وزارت علوم رضایت کافی را از این دانشگاه‌ها نداشته است.

راه‌اندازی واحد دانشگاهی برای ارتقای تحصیلات کارمندان و کارگران و تربیت جوانان بومی

رئیس هیئت ‌مدیره شرکت «پولاد پیچ کار» ادامه داد: بعضی از افراد تنها برای تبلیغ اقدام به راه‌اندازی دانشگاه خصوصی می‌کنند اما این واحد دانشگاهی برای ارتقای سطح تحصیلات کارمندان و کارگران این مجموعه که بیش از 400 پرسنل هستند و همچنین تربیت جوانان بومی برای این کار به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: امسال به‌عنوان سال شروع کار دانشگاه، حدود 300 نفر در این دانشگاه ثبت‌نام کرده‌اند و اکنون سه رشته مکانیک، جوشکاری، و حسابداری در این دانشگاه تدریس می‌شود که انشاءالله از بهمن ماه پنج رشته دیگر را خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم تا رشته‌های کارشناسی را در این دانشگاه داشته باشیم و هدفم این است تا 5 هزار دانشجو در این دانشگاه بپذیرم.

حسینی در ارتباط با نام‌گذاری این دانشگاه به‌عنوان «دانشگاه علمی کاربردی پولاد پیچ کار» گفت: «پولاد پیچ کار» در دنیا برند است و همه دنیا آن را می‌شناسند، صادرات زیادی به مصر داشتیم ولی بعد از گرانی دلار و همچنین شلوغی در مصر صادرات ما به این کشور کاهش یافت و همین ‌طور شرکت استاندارد هم در زمینه صادرات، کارشکنی‌‌های زیادی در کار ما کرد به‌طوری که ما وقتی کالا را آماده می‌‌کنیم برای دریافت مهر استاندارد زمان زیادی می‌برد و این اصلاً خوب نبود؛ اگر دوستان با صنعت در زمینه صادرات همکاری کنند، شرایط بسیاری از افراد فعال در این حوزه بهتر می‌شود.

وی ادامه داد: آزمایشگاه مجهزی داریم و اخیراً مهر استاندارد را هم گرفته‌ایم و حتی می‌توانیم به شرکت‌های دیگر هم خدمات بدهیم؛ در بحث صادرات بیشتر صحبت من درباره دلار است، چون در حال حاضر برای کشورهایی از قبیل مصر مقرون به صرفه نیست که از ما خرید کنند و شاید هم مصری‌ها هم به فکر تولید افتاده باشند یا از کشورهای دیگر کالا وارد می‌کنند؛ ما از جهت قیمت قابلیت رقابت نداریم.

حسینی در خصوص هدف از ارتقای تحصیلات کارگران نیز بیان داشت: با وجود اینکه برای کارگران نه تنها بعد از تحصیلات حقوق بیشتر، احترام بیشتر و مزایای بیشتری به آنها اعطاء می‌کنیم، ‌اما از سوی دیگر ماشین آلات ما کمتر آسیب می‌بیند، ‌دوباره کاری‌ها کمتر می‌شود، توسعه تولیدات بیشتر می‌شود، سطح کیفی کار هم بالا می‌رود؛ اضافه بر این، می‌توانیم این نیروهای تربیت شده را در اختیار دیگر واحدهای تولیدی قرار دهیم تا آنها نیز از این نیروها بهره ببرند.

ساخت مدرسه غیرانتفاعی برای نیازمندان

رئیس هیئت ‌مدیره شرکت «پولاد پیچ کار» اضافه کرد: زمانی که جرقه دانشگاه در ذهنم خورد با خود عهد کردم که اگر پولی از دانشگاه به‌دست آوردم بخشی از آن را برای احداث یک مدرسه غیرانتفاعی هزینه کنم و قصد دارم یک مدرسه راهنمایی تأسیس کنم و زمین آن را در شریف‌آباد خریداری کرده‌ام، می‌خواهم افرادی که کم‌بضاعت هستند به‌طور رایگان در این مدرسه غیرانتفاعی تحصیل کنند و امیدوارم به این هدفم برسم.

وی اظهار داشت: قصد دارم مجموعه ورزشی شامل سالن چند منظوره، تنیس، استخر و وسایل جانبی هم برای آنها احداث کنم، البته دو تیم فوتبال به نام پولاد پیچ کار داریم که این دو تیم را از نظر مالی حمایت می‌کنیم.

حسینی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم مملکت خوبی داشته باشیم باید سطح دانش‌مان را افزایش دهیم و اگر در این زمینه قدمی برداریم به کشورمان کمک کرده‌ایم.

انتهای پیام/2462/ق40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول