اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

جزئیات پیمان امنیتی با آمریکا در اختیار کشورهای همسایه قرار می‌گیرد

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در اظهاراتی گفت: اگر کشورهای همسایه و منطقه خواستار ارائه اطلاعاتی درباره پیمان امنیتی کابل-واشنگتن باشند، مسئولان این کشور حاضرند اطلاعاتی را در اختیار آنان قرار دهند.

جزئیات پیمان امنیتی با آمریکا در اختیار کشورهای همسایه قرار می‌گیرد

به گزارش فارس، «جانان موسی‌زی» سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: اگر دولت‌های همسایه و منطقه خواستار اطلاعات بیشتری در زمینه پیمان امنیتی کابل-واشنگتن باشند دولت افغانستان حاضر است اطلاعاتی را در اختیار آنان قرار دهد.

این مقام افغان افزود: در صورتی که پیمان امنیتی به برقراری امنیت و صلح سراسری در افغانستان کمک کند، امضای این سند به نفع تمام کشورهای منطقه و جهان خواهد بود و ایجاد صلح و ثبات در افغانستان تأثیرات مثبتی بر کشورهای همسایه و منطقه دارد.

موسی زی تصریح کرد که دولت افغانستان خواستار امضای پیمان امنیتی با آمریکا است اما با توجه به اینکه امضای این پیمان یک قرارداد تاریخی و بسیار مهم است، پس تا زمانی که محتوای این سند منافع مردم افغانستان را تضمین نکند به امضا نخواهد رسید.

وی بار دیگر تأکید کرد که تعیین ضرب‌الاجل برای امضای پیمان امنیتی افغانستان و آمریکا، برای دولت افغانستان مهم نیست بلکه آنچه برای دولت کابل حائز اهمیت است، محتوا، کیفیت و ضمانت‌‌هایی است که در رابطه با این سند داده می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان در ادامه اظهارات خود خاطر نشان کرد: دولت افغانستان از مقامات پاکستان می‌خواهد که زمینه گفت‌وگوهای صلح با «ملا برادر»، فرد شماره 2 طالبان را فراهم کند.

وی تأکید کرد که طالبان باید بدانند که ملا برادر فقط به درخواست حکومت افغانستان آزاد شده است.

جانان موسی زی در ادامه تصریح کرد که ملاعبدالغنی برادر، مختار است هر کجا که می‌خواهد برود ولی دولت کابل ترجیح می‌دهد به افغانستان بیاید.

بیش از یک هفته از آزادی ملا برادر از زندان‌های پاکستان می‌گذرد اما سخنگوی وزارت خارجه افغانستان از عدم برقراری ارتباط دولت افغانستان با ملا برادر سخن گفت.

ملا برادر یکی از چهار فردی است که جنبش طالبان را بنیان نهاده و تا هنگام بازداشتش در سال 2010 فرمانده کل طالبان در جنگ با نیروهای افغان و خارجی بود.

این اظهارات در حالی توسط مقامات افغان بیان می‌شود که پاکستانی‌ها چندی پیش اعلام کردند، ملا برادر به درخواست طالبان آزاد شده و احتمال دارد وی به ترکیه یا عربستان سعودی منتقل شود.

آمریکا اصرار دارد که پیمان امنیتی با افغانستان هرچه سریعتر امضا شود و پایان اکتبر را به عنوان ضرب‌الاجل امضای این پیمان تعیین کرده است.

معاون وزارت دفاع آمریکا اخیراً هشدار داده است که اگر توافقنامه امنیتی کابل-واشنگتن به زودی امضا نشود، مشکل بزرگی به وجود خواهد آمد.

این مقام نظامی آمریکا بیان داشت: اگر کابل و واشنگتن در خصوص حضور نظامیان خارجی پس از سال 2014 به توافق نرسند، این مسئله مشکل‌ساز خواهد بود.

هفته گذشته نیز «جیمز دابینز» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان، تأکید کرد که هرچه زودتر باید پیمان امنیتی کابل-واشنگتن امضا شود.

اظهارات این مقام ارشد آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که مقامات افغان بارها گفته‌اند، کابل زمانی با واشنگتن پیمان امنیتی امضا می کند که نیروهای امنیتی افغان تقویت شده و صلح و ثبات در افغانستان ایجاد شود.

مذاکرات در زمینه امضای پیمان امنیتى بین افغانستان و آمریکا از حدود یکسال قبل و پس از امضای پیمان استراتژیک افغانستان و آمریکا آغاز شد و قرار بود که در جریان یک سال خاتمه یابد اما گشایش دفتر طالبان در قطر در تاریخ 28 خرداد سال ١٣٩٢ باعث شد که دولت افغانستان، این مذاکرات را به حال تعلیق درآورد.

در این اواخر مجدداً گفت‌وگوهای 2 طرف در این خصوص آغاز شده اما تاکنون تلاش‌های آمریکا برای تسریع روند امضای این پیمان چندان موفقیت‌آمیز نبوده است.

به اعتقاد کارشناسان مهمترین مسئله مورد اختلاف در امضای این پیمان بحث اعطای مصونیت به سربازان آمریکایی در افغانستان است.

با توجه به کارنامه کشتار غیرنظامیان توسط نیروهای خارجی در افغانستان این مسئله قابل توجیه است که چرا تاکنون دولت کابل تن به امضای این بند نداده است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول