اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از یک ایستگاه آتش‌نشانی منحصر به فرد

ایستگاه آتش‌نشانی که بدون امکانات اطفای حریق آتش خاموش می‌کند

مشکلات عدیده موجود در ایستگاه‌های آتش‌نشانی دهدشت باعث ارائه خدمات نامطلوب و به تبع آن نارضایتی شهروندان شده است.

ایستگاه آتش‌نشانی که بدون امکانات اطفای حریق آتش خاموش می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه 7 مهر ماه یادآور حماسه‌آفرینی فرشتگان نجاتی است که در حین اطفاء حریق پالایشگاه آبادان در سال 59 بر اثر بمباران هوایی ارتش بعث به شهادت رسیدند.

این روز با هدف ترویج ایمنی و پیشگیری از حوادث در سطح کشور هم چنین یادآوری حماسه آفرینی‌ها و از خود گذشتگی‌های آتش نشانان میهن اسلامی در عرصه دفاع مقدس نام‌گذاری شده است.

ایجاد زمینه‌های مناسب برای آموزش همگانی مردم در جهت پیشگیری از بروز حوادث مختلف و حفاظت از سرمایه‌های ملی نیز از دیگر اهداف نامگذاری این روز است.

روز آتش‌نشانی بهانه‌ای شد تا به ایستگاه‌های آتش ‌نشانی در شهر دهدشت سری بزنیم و جویای کم و کیف خدمات شویم.

 با ایجاد ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهروندان دهدشتی دریافتند که در زمان وقوع حادثه، محلی برای کمک به آن‌ها وجود دارد ولی کمبود نیروی انسانی و تجهیزات از یک طرف و عدم آگاهی و تئوری کادر عملیاتی از سوی دیگر ارائه کمک‌ به حادثه دیدگان را از نیروها سلب کرده است.

با نگاهی به اهمیت امنیت فکری و برتری نسبت به امنیت فیزیکی می‌توان گفت اگر امکانات موجود در ایستگاه‌های آتش‌نشانی خدمات ایمنی و آتش نشانی از تجهیزات لازم برخوردار نباشد مردم همیشه دغدغه فکری از بابت امنیت خود خواهند داشت.

 می‌توان گفت وضعیت نگران‌کننده حاکم بر دو ایستگاه آتش‌نشانی مستقر در دهدشت به نگرانی دائمی شهروندان از ایمنی دامن زده است.

ساختمان شماره 2 آتش‌نشانی که قدمتی دیرینه‌تر از ساختمان شماره یک دارد! با چهار نفر خدمه حتی از نعمت خط تلفن نیز محروم است.

عیوض الهی از پرسنل این ایستگاه به خبرنگار فارس گفت: گزارش‌ حوادث رخ داده را از طریق موبایل دریافت می‌کنیم و اگر به هر دلیلی خط موبایل در دسترس نباشد و یا خاموش باشد با جان انسان‌ها بازی شده است.

الهی مشکل اساسی‌تر این ایستگاه را نبود خودروی آتش‌نشانی دانست و با اشاره به اینکه تنها خودروی ایستگاه شماره 2 بیش از یک ماه تاکنون به منظور تعمیرات به شیراز فرستاده شده است تصریح کرد: کسی تا حالا سراغی نگرفته که مشکل این خودرو کی برطرف می‌شود.

وی نیاز مبرم ایستگاه به خودرو را انکار نشدنی خواند و با بیان اینکه در زمان وقوع حادثه با ماشین شخصی به محل اعزام می‌شویم ابراز داشت: تنها چهار نفر در این ایستگاه مشغول به کار هستند و مدت سه ماه است هیچ کدام حقوقی دریافت نکرده‌اند.

اما در ایستگاه شماره یک که سه سالی از تأسیس آن می‌گذرد نسبت به ایستگاه شماره دو امکانات اولیه مانند خط تلفن و یک خودروی آتش‌نشانی! وجود داشت و جای شکرش باقی است که این اندک تجهیزات نیز موجود است.

به نظر می‌رسد مسئولان به همین اندک امکانات موجود در ایستگاه شماره یک دلخوش شده‌اند و قرار نیست نسبت به رفع موانع و مشکلات ایستگاه‌های دو گانه در سطح دهدشت اقدامی صورت گیرد.

*کمبود نیروی انسانی و عدم کارایی نیروی موجود

حجت کاظمی در گفت‌وگو با فارس مهمترین مشکل خدمه آتش‌نشانی دهدشت را کمبود نیرو و عدم تخصص  نیروی فعلی دانست و اظهار داشت: متأسفانه جایگاه آتش‌نشانی و اهمیت این موضوع حیاتی در شهر ما به فراموشی سپرده شده است.

مسئول ایستگاه‌های آتش‌نشانی دهدشت با بیان اینکه شهرداری دهدشت در بکارگیری نیروهای آتش‌نشانی کارایی و تخصص نیروی انسانی را مورد توجه قرار نمی‌دهد اذعان داشت: هر نیرویی که برای این پست مهم معرفی می‌شود معمولاً از کادر فضای سبز شهرداری و یا نیروهای بی‌مصرف دیگر واحدهای شهرداری هستند.

کاظمی بر لزوم لحاظ شدن توانمندی و مهارت در بکارگیری کادر عملیاتی آتش‌نشانی تأکید کرد و افزود: به دلیل کیفیت نامطلوب تجهیزات و عدم تخصص نیروهای آتش‌نشانی مردم هیچ امیدی به ارائه خدمات ندارند.

*از دو خودروی موجود در دو ایستگاه آتش‌نشانی تنها یک خودرو فعالیت دارد

به گفته کاظمی در دو ایستگاه‌ آتش‌نشانی موجود در دهدشت تنها یک خودرو فعالیت دارد و یکی دیگر از خودروها به دلیل اطفای حریق در مزرعه‌ای یک ماهی می‌شود که از کار افتاده است.

کاظمی کمبود نیروی انسانی متخصص و کاردان را از معضلات ایستگاه‌های دهدشت برشمرد و گفت: به همین دلیل تاکنون نیروهای آتش‌نشانی ما موفق به حضور به موقع در محل حادثه نشده‌اند.

وی با اشاره به استاندارد 4 دقیقه‌ای برای رسیدن به محل وقوع حادثه این مدت زمان را در سطح شهر دهدشت حتی به 40 دقیقه هم رساند و افزود: هر وقت حادثه‌ای گزارش می‌شود نیروهای ما باید وسایل را جمع‌و جور کنند و به علت نبود نگهبان در این ساختمان موظف به مراقبت از وسایل و تجهیزات هستیم.

کاظمی ادامه داد: کمبود امکانات و تجهیزات ایمنی و همچنین ناکافی بودن تعداد نیروهای انسانی مشکلات و خلاءهایی را ایجاد کرده و موجب وارد آمدن فشار مضاعف بر آتش نشانان شده است.

وی با اذعان به اینکه ارائه خدمات مطلوب به شهروندان مستلزم توجه به امکانات آتش‌نشانی است خاطرنشان کرد: نیروهای ما حتی لباس ضد حریق ندارند و آتش‌نشانان با لباس شخصی ایثار و فداکاری می‌کنند.

*نبود آمبولانس و خودروی پیشرو از دیگر کمبودهای آتش‌نشانی دهدشت

مسئول ایستگاه‌های آتش‌نشانی از بی‌توجهی مسئولان به واحدهای حساس و اساسی آتش‌نشانی  چه در سطح شهرستان و چه استان معترض بوده و با بیان اینکه بارها مشکلات موجود را به استان گزارش دادیم ولی جوابی دریافت نکردیم بازدید فرماندار از این ایستگاه‌ها را موجب دلگرمی کادر عملیاتی در رفع مشکلات موجود خواند و ابراز امیدواری کرد این سرکشی منجر به پایان مشکلات ایستگاه‌های نجات در شهرستان شود.

سعید پوش از دیگر خدمه آتش‌نشانی برگزاری تنها یک دوره فشرده یک هفته‌ای در مرکز استان برای نیروهای تازه‌کار آتش‌نشانی را ناکافی دانست و با تأکید بر اینکه آموزش نیروها باید مورد توجه قرار گیرد عنوان کرد: امکانات موجود در ایستگاه‌های آتش‌نشانی دهدشت جوابگوی حوادث نیست.

* چطور می‌توان از فوم‌های تاریخ مصرف گذشته انتظار اطفای حریق داشت

پوش با اشاره به حریق بنزین و مواد سوختی و لزوم استفاده از فوم برای خاموش کردن این آتش به جای استفاده از آب تصریح کرد: مدت دو سالی از مهلت انقضای فوم‌های موجود در ایستگاه‌های ما می‌گذرد و این در حالی است که تاریخ استفاده از فوم تنها 6 ماه تعیین شده است و پس از آن هیچ کارایی ندارد.

نبود شیر هیدرانت در جایگاه آتش‌نشانی و فاصله یک کیلومتری تا جایگاه تأمین آب آن هم با مشکلات پیش‌رو از جمله عدم هماهنگی شهرداری با مأموران آتش‌نشانی از دیگر موارد مشکل ساز این ایستگاه‌ها بود که به گفته چند تن از آتش‌نشانان هر وقت برای آبگیری به محل مراجعه می‌کنند با قفل بودن جایگاه مواجه می‌شوند.

در پایان امید است شهرداری دهدشت و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به فراهم‌سازی امکانات متناسب با نیاز شهر دهدشت برای برخورد با حوادث  توجه ویژه‌ای به خرج دهند و مشکلات ایستگاه‌های آتش‌نشانی از جمله؛ نبود خودروی کافی، کمبود نیروی انسانی، نرده‌بام و سایر تجهیزات، لباس مناسب و امکانات برای مقابله با حوادث غیر حریق را در نظر گرفته و نسبت به رفع موانع موجود اقدام نمایند.

===================

گزارش از: طیبه‌سادات سعادتی‌نیک

===================

انتهای پیام/82016/س40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول