اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تقویت صادرات از مولفه‌های اصلی توسعه اقتصادی آذربایجان غربی

آذربایجان غربی از جمله استان‌های مرزی کشور بوده که تقویت و توسعه صادرات از مولفه‌های اصلی توسعه اقتصادی آذربایجان غربی است.

تقویت صادرات از مولفه‌های اصلی توسعه اقتصادی آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، آذربایجان غربی به لحاظ مرزی بودن ظرفیت تقویت و توسعه صادرات و استفاده کامل از ظرفیت پایانه‌های مرزی خود را دارد، هر چند تا کنون تمام ظرفیت‌های صادراتی آذربایجان غربی شکوفا نشده است.

با توجه به اینکه رشد صادرات موجب ورود ارز به کشور و افزایش درآمدهاى اقتصادى می‌شود دولت باید تمهیدات و تسهیلاتى را برای تشویق و حمایت از صادرکنندگان به کار گیرد تا موجب افزایش و تسهیل صادرات به خصوص در استان‌های مرزی شود.

تجهیز بازارچه‌های مرزی آذربایجان غربی به فضاهای تجاری، فنی، اقامتی و فرهنگی از ضروریات این بازارچه‌ها به عنوان مرکز ثقل صادرات و واردات آذربایجان غربی است.

با توجه به اینکه از تمام ظرفیت پایانه‌های مرزی آذربایجان غربی استفاده نمی‌شود باید با حداکثر کردن ظرفیت این پایانه‌ها و افتتاح پایانه‌های بازارچه‌ای جدید روند توسعه صادرات را در این استان تسریع کرد.

تسهیل قوانین تجاری، حمایت عملی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان، شناسایی و همکاری با بازارهای هدف اهمیت زیادی در تقویت حجم و ارزش کالاها و خدمات صادراتی دارد و در این زمینه استان‌های مرزی همواره از بیشترین نقش در صادرات برخوردار هستند.

صادرات عملکرد شرکت از جمله حجم فروش، سهم بازار، سودآوری و موقعیت رقابتی را بهبود می‌بخشد و روی سطوحی از استخدام، درآمدهای ارزی، توسعه صنعتی و رفاه ملی تاثیر مثبت دارد.

صادرات یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های بین المللی کردن شرکت‌ها بوده و مدیران شرکت‌ها برای رقابت در بازارهای داخلی و همچنین خارجی باید مسائل و موانع متعدد صادراتی و نتایج آن‌ها را روی توسعه صادراتی شرکت درک کنند.

عامل قوانین و صادرات، موانع قانونی و بوروکراسی مربوط به صادرات، فقدان برنامه‌های بازاریابی، فقدان آموزش‌های تخصصی در زمینه صادرات، نبود دانش و اطلاعات کافی درباره صادرات و بازاریابی، سیستم بانکی و سطح فرهنگی جامعه نسبت به مقوله صادرات از جمله مهم‌ترین موانع توسعه صادرات هستند.

توسعه صادرات از طریق حمایت از صادرکنندگان، تحقیقات و بازاریابی، توجه به بسته‌بندی و قیمت‌گذاری، تدارک آموزش برای صادرکننده، تسهیل قانون در مورد صادر‌کنندگان و... امکان‌پذیر است.

تقویت صادرات و مثبت شدن تراز بازرگانی در مقابل کالاهای وارداتی از اهمیت زیادی در مناسبات تجاری و سیاست‌های توسعه استان برخوردار است.

شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو و در 15 کیلومتری شمال آن قرار گرفته به عنوان نقطه خروجی مرز ایران و ترکیه در دامنه کوه آرارات واقع شده است.

گمرک بازرگان بزرگ‌ترین مرز زمینی را دارا بوده و با توجه به میزان افزایش تردد کامیون‌ها و مسافران خروجی و ورودی از طریق بازرگان رشد و شکوفایی در مرز بازرگان به وضوح به چشم میخورد.

تمام پایانه‌های مرزی آذربایجان غربی همانند گمرک بازرگان ظرفیت شکوفایی هر چه بیشتر را دارند و باید برنامه‌ریزی‌های جدی در زمینه شکوفا کردن ظرفیت‌های صادراتی آذربایجان غربی توسط مسئولان انجام شود.

*افزایش 26 درصدی صادرات آذربایجان غربی

معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان غربی گفت: صادرات آذربایجان غربی در پنج ماهه نخست سال‌جاری افزایش 26 درصدی نسبت مدت مشابه سال گذشته داشته است.

غلامرضا دیزج‌ نژاد در نشست خبری اخیر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: صادرات آذربایجان غربی در پنج ماه نخست سال جاری با 291 میلیون دلار نسبت به سال گذشته 26 درصد افزایش داشته است.

دیزج‌نژاد ادامه داد: این میزان صادرات با تمام محدودیت‌هایی که اعمال می‌شود حرکت خوبی بوده و این روند نیز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه 2 مرز در سردشت تقویت شده و از این طریق صادرات مدیریت می‌شود، ادامه داد: پایانه‌های مرزی آذربایجان غربی در شرف تغییر بوده به عنوان مثال در پلدشت پایانه مرزی با 17 میلیارد تومان اعتبار در حال احداث است.

دیزج‌نژاد تصریح کرد: پرداخت به مقوله راه، ریل هوایی و زمینی جزو اولویت‌های اساسی آذربایجان غربی بوده که باید در جذب منابع بودجه‌ای توجه بیشتری شود.

وی ابراز داشت: در حوزه بازارچه‌های مرزی یک رابطه دو طرفه مطرح است طرف ترکیه‌ای در حوزه بازارچه‌ای تعهدی به فعال سازی بازارچه‌ها ندارد به طوری که می‌خواهد از طریق گمرکات رسمی فعالیت کند.

معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به درآمدی که برای مرزنشینان تعریف می‌شود بحث بازارچه‌ها باید مطرح شود.

وی یادآور شد: طی چند سال اخیر افزایش صادرات و واردات در مرز سردشت و سرو وجود داشته به طوری که در مرز سرو واردات و در مرز سردشت صادرات صورت می‌گیرد.

دیزج‌نژاد اعلام کرد: در زمینه منطقه آزاد ماکو و ارومیه موضوع مربوط به پلاک اتومبیل بوده که اتومبیل‌ها می‌توانند تردد کنند و این مجوز در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی افزود: منطقه اقتصادی سرو نیز توسط نمایندگان مطرح بوده که باید پی‌گیری‌های لازم صورت گیرد و حمایت انجام شود.

دیزج‌نژاد با اشاره به حوزه راه، پایانه‌ها و مرزها، افزود: تحرک در حوزه مرزها افزایش پیدا کرده و روندی که ما پی‌گیری می‌کنیم سامان‌دهی امور مرزی در قالب پایانه‌ها و افزایش مبادلات تجاری است به طوری که هیئت‌ها و سفرهای داخلی و خارجی را افزایش دادیم.

وی ادامه داد: امسال نیز این روند را به لحاظ مباحث بازاریابی برای تولیدات استان آذربایجان غربی ادامه می‌دهیم.

دیزج‌نژاد خاطرنشان کرد: در زمینه ایفای نقش ملی استان آذربایجان غربی روی موقعیت‌های خاص جغرافیای کار شد و آن نیز گسیل برخی از مراودات از جنوب کشور به شمال کشور است.

وی اضافه کرد: مرز بازرگان به عنوان اصلی‌ترین محور صادراتی و وارداتی کشور ایفای نقش می‌کند و در همین راستا بنا داریم ظرفیت را به نفع آذربایجان غربی تغییر دهیم تا زیرساخت‌های لازم در حوزه بازرگان که از سال قبل آماده شده همچنان ادامه یابد.

معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: پروژه‌های بالای 70 درصد پیشرفت فیزیکی توسط سازمان جهاد کشاورزی و اداره صنعت، معدن و تجارت احضار شد.

وی با بیان اینکه به لحاظ برخی محدودیت‌های مالی ایجاد برخی از شرکت‌ها جزو اولویت نیست، ابراز داشت: تثبیت اشتغال‌ در واحدهای موجود، پر کردن خلاء ظرفیت‌های خالی واحدهای موجود و نیز پروژه‌هایی که به لحاظ تامین مالی منابع اندکی نیاز داشته و بالای 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند در اولویت قرار دارد.

*صادرات 944 هزار تن کالا از گمرکات آذربایجان غربی

ناظر گمرکات آذربایجان غربی با اشاره به صادرات 944 هزار تن کالا از گمرکات آذربایجان غربی در پنج ماه نخست سال‌جاری، گفت: ارزش دلاری این کالاها 272 میلیون دلار برآورد شده است.

میرهاشم سیداحمدی با اشاره به میزان صادرات از طریق گمرکات آذربایجان غربی در پنج ماه نخست سال گذشته، اظهار داشت: 608 هزار تن به ارزش 214 میلیون دلار از گمرکات استان صادر شد.

سیداحمدی به افزایش صادرات کالا از گمرکات آذربایجان غربی اشاره کرد و یادآور شد: پنج ماه نخست سال‌جاری کالاهای صادر شده از گمرکات استان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر وزن 55 درصد افزایش و از نظر ارزش دلاری 27 درصد افزایش داشته است.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی ادامه داد: میزان صادرات از بازارچه‌های آذربایجان غربی در پنج ماه نخست سال جاری 40 هزار تن به ارزش 17 میلیون دلار گزارش شد.

وی اعلام کرد: پنج ماه نخست سال گذشته 17 هزار تن کالا به ارزش 16 میلیون دلار از بازارچه‌های مرزی آذربایجان غربی صادر شده است.

سیداحمدی خاطرنشان کرد: پنج ماه نخست سال‌جاری صادرات کالا از بازارچه‌های مرزی استان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر وزن 139 درصد افزایش و از نظر ارزش دلاری 9 درصد افزایش یافته است.

وی به صادرات گمرک بازرگان اشاره کرد و اذعان داشت: پنج ماه نخست سال جاری 31 هزار و 50 تن کالا به ارزش 16 میلیون و 686 هزار و 554 دلار صادر شده است.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی با اشاره به کاهش کالاهای صادراتی گمرک بازرگان، ابراز داشت: پنج ماه نخست سال گذشته 60 هزار و 872 تن کالا به ارزش 35 میلیون و 904 هزار و 239 دلار صادرات انجام شده است.

سیداحمدی یادآور شد: میزان صادرات گمرک بازرگان در پنج ماه نخست سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر وزن 49 درصد کاهش و از نظر ارزش دلاری 54 درصد کاهش یافته است.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی ابراز داشت: میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی گمرک بازرگان در پنج ماه نخست سال‌ جاری 537 دلار بوده است.

وی به سهم ارزشی گمرکات آذربایجان غربی در ترانزیت خارجی اشاره کرد و اظهار داشت: پنج ماه نخست سال جاری گمرک بازرگان 72 درصد، گمرک پیرانشهر 21 درصد، گمرک رازی شش درصد و گمرک سرو یک درصد از سهم ارزشی گمرکات در ترانزیت خارجی را به خود اختصاص داده‌اند.

سیداحمدی اعلام کرد: پنج ماه نخست سال‌جاری 74 هزار و 542 تن کالا به ارزش 133 میلیون و 698 هزار و 675 دلار وارد شده است.

وی با اشاره به کاهش کالاهای وارداتی گمرک بازرگان، گفت: پنج ماه نخست سال گذشته 105 هزار و 519 تن کالا به ارزش 170 میلیون و 445 هزار و 712 دلار واردات انجام شده است.

سیداحمدی یادآور شد: میزان واردات گمرک بازرگان در پنج ماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر وزن 29 درصد کاهش و از نظر ارزش دلاری 22 درصد کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: میانگین ارزش هر تن کالای وارداتی گمرک بازرگان در پنج ماه نخست سال‌ جاری یک هزار و 794 دلار است.

موفقیت هر ملت در گرو درک و شناخت از امکانات موجود و بهره‌گیری بهینه از آن‌ها به منظور رشد و توسعه بیشتر در همه ابعاد و زمینه‌ها است.

یکی از امکانات و ظرفیت‌های اصلی آذربایجان غربی نیز با توجه به مرزی بودن این استان توسعه صادرات است که در صورت توجه مسئولان، رفع موانع و حمایت در زمینه تسهیل صادرات می‌تواند در رشد و توسعه این استان بسیار موثر باشد.

انتهای پیام/61005/ر40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول