اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان خبر داد

شناسایی خسارت قارچ‌ عامل سوختگی برگ گل ختمی در شرق گیلان

سرپرست مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان از شناسایی و خسارت قارچ عامل سوختگی برگ و بلایت گل ختمی در گلخانه‌های گیاهان زینتی شرق این استان خبر داد.

شناسایی خسارت قارچ‌ عامل سوختگی برگ گل ختمی در شرق گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدنقی پاداشت صبح امروز در جلسه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان به کشف قارچ مذکور اشاره کرد.

وی با بیان اینکه گیاهان زینتی مانند دیگر نباتات مورد حمله پاتوژن‌ها به ویژه قارچ‌ها قرار می‌گیرند، اظهار کرد: یکی از بیماری‌های مهم و کلیدی روی این گیاه «بلایت بوتریتیسی» بوده که توسط قارچ ایجاد می‌شود و خسارت آن تا نابودی گیاه پیش می‌رود.

این مسئول، ادامه داد: نمونه‌های آلوده از گلخانه‌های گیاهان زینتی شرق گیلان جمع‌آوری شده و پس از ثبت علایم ظاهری نسبت به کشت و جداسازی آن روی محیط کشت اقدام شده است.

وی، با اشاره به اینکه قارچ جدا شده پس از خالص‌سازی به روش تک‌اسپور و تک‌هیف «نوک ریسه» آماده و اثبات بیماری‌زایی آن با استفاده از اصل «کخ» صورت گرفته است، گفت: با توجه به منابع موجود و مشخص شدن اندام‌های رویشی این قارچ روی محیط کشت عامل بیماری قارچ تشخیص داده شد.

پاداشت، قارچ مذکور را پلی‌فاز نامید که روی تعدادی از گیاهان زینتی باغی و انباری عامل پوسیدگی نرم و خاکستری می‌شود.

به گفته وی، قارچ عامل بیماری در گلخانه‌هایی که اصول فنی گلخانه‌ای را رعایت نمی‌کنند عامل سوختگی برگ‌ها و گل‌ها می‌شود و روی اندام‌های گیاه پوشش نمدی خاکستری دارد که اجتماعی از میسلیوم، کنیدیوفور و کنیدی قارچ است.

سرپرست مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان درباره کاهش خسارت بیماری در گلخانه‌ها، یادآور شد: برای کاهش خسارت بیماری در گلخانه‌ رعایت اصول فنی نگه‌داری «مدیریت گلخانه»، حذف اندام‌های آلوده و امحای کامل آن رد صورت نیاز سمپاشی با قارچ‌کش‌های محافظ و پیشگیری کننده مانند رورال‌تی‌اس با غلظت یک‌ در هزار و به فاصله 10 تا 15 روز توصیه می‌شود.

به گفته وی، در شمال ایران تاکنون قارچ مذکور به عنوان عامل بلایت برگ و گل گیاه چای در فصل پاییز، بلایت گل رز در بهار و پاییز، بلایت برگ بادام‌زمینی، بلایت بادمجان، کپک خاکستری سیب‌زمینی، عامل بیماری لکه شکلاتی باقلا، پوسیدگی خاکستری پیاز، توت فرنگی و انگورهای محل گزارش شده است.

به گزارش فارس، قارچ مذکور روی گیاه زینتی «ختمی» برای نخستین بار توسط سید عبدالله میرحسینی مقدم از محققان ایستگاه تحقیقات گل و گیاهان زینتی لاهیجان گزارش شده است.

انتهای پیام/2300/صا30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول