اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برداشت سیب درختی در دماوند آغاز شد

برداشت سیب درختی از 7 هزار و 620 هکتار باغ سیب شهرستان دماوند آغاز شد.

برداشت سیب درختی در دماوند آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دماوند صبح امروز در حاشیه مراسم بازدید از آغاز برداشت محصول سیب این شهرستان گفت: سالانه بیش از 300 هزار تن سیب از باغات شهرستان دماوند برداشت می‎شود که این مقدار چیزی بیش از 70 درصد تولید سیب استان است.

حمیدرضا خلیلی ادامه داد: باغ‎داران شهرستان دماوند در سه سال اخیر موفق به کسب رتبه‎های نمونه کشوری شده‎اند و امسال نیز پیش‎بینی می‎شود با تولید بیشتر در سطح کشور نمونه شویم.

وی رکورد نمونه تولید سال قبل را در شهرستان 137 تن سیب در هکتار اعلام و بیان کرد: امسال ما رکورد 150 تن را برای تعدادی از باغ‎داران پیش‎بینی می‎کنیم که با این حساب امسال نیز باغ‎داران شهرستان رکورد کشوری تولید سیب را خواهند داشت.

خلیلی دلیل موفقیت باغ‎داران شهرستان دماوند را بهره‎گرفتن از شیوه نوین باغداری و آبیاری و نیز استفاده از نهال‎های پایه رویشی خواند و تصریح کرد: در نهال‎های بذری میانگین تولید در هکتار 35 تن است که این میانگین در نهال‎های پایه رویش به بیش از 60 تن افزایش پیدا می‎کند.

وی با بیان اینکه درختان پایه رویشی، ظرف سه سال به باردهی اقتصادی می‎رسند، افزود: این درختان همچنین با تراکم بیشتری در هکتار کشت می‎شوند و در مقایسه با درختان بذری که در هر هکتار فقط قابلیت کشت 177 اصله وجود دارد، در پایه رویشی قابلیت کشت هزار تا سه هزار اصله نهال در هر هکتار مشاهده می‎شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دماوند در خصوص قیمت سیب در بازار خاطرنشان کرد: با توجه به گرایش باغ‎داران عمده به صنایع تکمیلی و تبدیلی در مجموعه خودشان، تفاوت قیمت بین خرید از باغ‎دار تا قیمت مصرف‎کننده کاهش پیدا کرده و شاهد پایداری قیمت‎ها خواهیم بود.

خلیلی در پایان اعلام کرد: در شهرستان یک هزار و 600 بهره‎بردار باغی وجود دارد که از این بین یک هزار و 800 واحد به عنوان بهره‎بردار عمده و شاخص فعالیت می‎کنند.

انتهای پیام/2568/خ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول