اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگوی فارس با رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی چناران مطرح شد

لزوم تشکیل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی چناران با اشاره به اینکه دو کتابخانه در شهرستان چناران با وجود جمعیت 126 هزار نفری بسیار کم است، بر لزوم تشکیل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز برای حل مشکلات این شهرستان تاکید کرد.

لزوم تشکیل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز

به گزارش خبرگزاری فارس از چناران، خواندن کتاب‌های خوب، گفت‌وگو با آدم‌های شرافتمند است؛ کسی که خودش را به خواندن کتاب‌های خوب عادت دهد هیچگاه آرامشش را از دست نمی‌دهد؛ آرامشی که از خواندن کتاب‌های خوب، نصیب آدمی می‌شود، پایان ناپذیر است؛ دل با نوشتن آرام می‌گیرد، پس بنویسید چراکه تا ننویسید، یاد نمی‌گیرید و ما فقط برای یاد گرفتن به این دنیا آمده‌ایم.

«اطلبوالعلم من المهد الی اللحد؛ زگهواره تا گور دانش بجوی».

این‌ها جملاتی از امامان و بزرگانی است که نامشان بر بلندای آسمان حک شده و آنچه در ادامه می‌خوانید مصاحبه فارس با سید مسعود موسوی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی چناران است که با تلاش شبانه‌روزی قصد دارند با ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای عموم مردم به‌ویژه دانشجویان را فراهم کنند تا همه با هم تلاش کنیم، شهری زیبا داشته باشیم که لایق زندگی کردن باشد.

فارس: مطالعه و کتابخوانی چه نقشی در زندگی شخصی و اجتماعی افراد دارد؟

موسوی: قطعاً کامل‌ترین پاسخ به سئوال شما، فرموده مقام معظم رهبری است که (ارزش یک جامعه به افراد کتابخوان آن بستگی دارد) چراکه وقتی افراد می‌توانند در زندگی و مشکلات فراروی اجتماعی خود موفق عمل کنند که آگاهی و دانش آنان زیاد باشد و با دید تخصصی و آینده‌نگری به مسائل نگاه کنند.

کشف اختراعات، ابداعات و نوآوری‌ها در سایه مطالعه و شکوفایی استعدادهای نهفته افراد انجام شده و تمام امکاناتی که در حال حاضر در دسترس بشر قرار دارد مرهون زحمات کسانی است که وقت گذاشتند و با یافتن پاسخ سئوال‌های بی‌جواب، زمینه آسایش و آرامش خود و دیگران را فراهم کرده‌اند.

فارس: در چناران چند کتابخانه نهادی وجود دارد و در مقایسه با شهرهای دیگر استان در چه وضعیتی هستیم؟

موسوی: با وجود کتابخانه باقرالعلوم و همچنین افتتاح کتابخانه شهید سید یحیی حسینی در گلمکان، 2 کتابخانه نهادی هم در شهرستان چناران فعال است.

در گناباد با 80 هزار نفر هشت کتابخانه نهادی وجود دارد و بجستان نیز با 31 هزار نفر دو کتابخانه نهادی دارد و دو کتابخانه در شهرستان چناران با وجود جمعیت 126 هزار نفر خیلی کم است که باید در جهت ساخت کتابخانه در نقاط مختلف شهرستان اهتمام بیشتری داشته باشیم.

فارس: هزینه اداره کتابخانه‌های شهرستان از چه محلی تامین می‌شود و چه برنامه‌هایی برای حل این مشکلات دارید؟

موسوی: اداره کتابخانه‌ها یک نهاد عمومی غیر دولتی است که طبق قانون، نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها اختصاص دارد که امیدواریم با روی کار آمدن شوراهای جدید که قطعاً نگاه ویژه‌ای به ارتقای فرهنگ عمومی شهرستان دارند و با برگزاری جلسات مشترک و پرداخت به موقع تعهدات، شهرداری ما را در انجام وظایفمان یاری کند.

مطلب دیگر این‌که کاشمر اولین شهرستانی است که با تشکیل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز اقدامات خوبی را انجام داده است و ما نیز در نظر داریم با تشکیل این انجمن و دعوت از خیرین، ساخت و تجهیز کتابخانه‌ها را به انجام برسانیم و در این خصوص از همه خیرین دعوت می‌کنیم تا با کمک‌های خود و ارائه راهکارها و پیشنهادات خود، راهگشای مشکلات باشند.

چراکه همانطور ساخت مسجد، حسینیه و مدرسه اجر و قرب دارد، ساخت کتابخانه نیز در ارتقای کتابخانه نقش بسزایی دارد. 

به گونه‌ای که در روایات نیز آمده است: «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء» مداد علما از خون شهید نیز افضل است و افراد می‌توانند به درجات علمی نائل شوند و مطالعه کتاب و تقویت قدرت تفکر را در سرلوحه کار خود قرار دهند.

فارس: با شروع سال تحصیلی جدید، دانش‌آموزان و دانشجویان چه نقشی می‌تواند ایفا کنند؟

موسوی: کتابخانه باقرالعلوم چناران با وجود بخش مرجع غنی، یکی از مجهزترین کتابخانه‌های عمومی سطح استان در این زمینه است که همه شهروندان به‌ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند با عضو شدن در کتابخانه ضمن بهره‌مندی از این منابع و امکانات موجود، زمینه شکوفایی استعدادهای نهفته خود را فراهم کنند و ما نیز بتوانیم با پیگیری‌های لازم، کتاب‌های جدید و مورد نیاز آنان را تهیه کنیم.

امیدوارم با همت مسئولین و همراهی خیرین بتوانیم با توسعه و تجهیز کتابخانه‌ها، سهمی در ارتقای شهرستان چناران داشته باشیم چراکه به عقیده بنده، زمانی یک شهر به توسعه و بالندگی خواهد رسید که افراد آن شهر از لحاظ علمی رشد کنند و با مشورت و هم‌اندیشی، زمینه عمران و توسعه شهر خود را فراهم کنند.

انتهای پیام/2202/م40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول