اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ضو مجلس خبرگان رهبری:

منشأ تفاوت بین علماى گذشته و حال باید موشکافی شود

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آدمی با دیدن تاریخ مصور علمی و فقهی گذشته تبریز و آذربایجان ، از وضعیت فعلی تاسف و تکان می خورد و بی اختیار به بررسی این دو تاریخ و تفاوت آنها وادار می گردد.

منشأ تفاوت بین علماى گذشته و حال باید موشکافی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی حقوق بشر اسلامی منطقه هفت کشور، آیت الله  هاشم هاشم‌زاده هریسی در حاشیه بازدید از موزه علما و مفاخر آذربایجان با بیان اینکه موزه علما، موزه نور است، اظهار کرد: هرکسی که به آن وارد می‌شود بر دلش نور علم و ایمان می‌افکند بر دل انسان نورانیت می‌بخشد و هر چه آدم بیشتر وارد می‌شود سیر نمی‌شود.

وی با بیان موزه علما انسان را به سوی علم و ایمان و فضیلت دعوت می‌کند، ادامه داد: در این موزه انسان در هر مطالعه و نگاهی به نکات آموزنده الهام بخش نویی دست می‌یابد که توسعه و تکمیل آن ضروری می‌سازد.

آیت الله هاشم زاده هریسی ضمن تقدیر از طراحان و مجریان ایجاد موزه علما و مفاخر افزود: علما وارثان پیامبران و ستارگان آسمان هدایتند و با نگاه به چهره‌های آنها انسان به سوی حقیقت و معنویت رهنمون می‌شود چرا که قیافه‌ها، چهره‌ها و تصاویرشان هم انسان را به سوی خدا دعوت می‌کند.

وی با بیان اینکه علما و مفاخر آذربایجان داعیان صلح و صفا، محبت، علم و فضیلت و رحمت‌اند، افزود: آدمی وقتی وارد موزه علما می‌شود تاریخ مصور علمی و فقهی گذشته تبریز و آذربایجان در ذهنش تداعی می‌شود و بر گذشته و گذشتگان درود می‌فرستد و از وضعیت فعلی تاسف و تکان می خورد و بی اختیار به بررسی این دو تاریخ و تفاوت آنها وادار می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در میزان علم، عرفان، معنویت و فضیلت و اثرگذاری علمای عصرحاضر با علمای سلف تفاوت فاحش و عقب ماندگى دیده می‌شود که تاسف‌آمیز است، افزود: منشأ تفاوت بین علماى گذشته و حال لازم است موشکافی شود و محققان باید در پیدا کردن این دو تفاوت افتخارآمیز و تاسف برانگیز تحقیق و پژوهش کرده و علل و عوامل آن را پیدا نمایند و مسئولین نیز به چاره جویی برخیزند.

وی با بیان اینکه  در گذشته تاریخ آذربایجان، علما و عرفا و فقهای بزرگی سراغ داریم که منشاء آثار بسیاری در عرصه اندیشه و عمل بودند که جامعه علمی امروز به شدت خود را مرهون تلاش خالصانه و بی‌وقفه گذشتگان و سلف صالح می‌داند و اکنون نیز بر سر سفره علمی و معنوی آنان نشسته و ارتزاق می‌کند، افزود: محققان شایسته است منشأ این قدر تفاوت بین ما و علماى گذشته را که صاحب آن همه کرامات بودند پیدا کرده و بگویند مابه الامتیاز ما و علماى گذشته در چه چیزی بوده چراکه با این که امکانات زندگى آنها از ما کمتر بود، ولى حرکتشان بیش از ما و نتیجه کارشان بیشتر بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی آذربایجان شرقی نیز در این بازدید با بیان اینکه موزه موقت علما و مفاخر آذربایجان با هدف اجرای بخش اول طرح مفاخر آذربایجان به عنوان نمادهای عزت و سربلندی ایران اسلامی ایجاد شده است افزود: برای ایجاد این موزه موقت با 50 اثر هنری و 50 زندگینامه از علمای استان 35 میلیارد ریال هزینه شده است.

علی داننده با بیان اینکه این موزه دارای امکانات صوتی برای ارایه شرح زندگی و آثار علما و مفاخر آذربایجان می باشد گفت: دو بخش دیگر این موزه با نام نویسندگان، شعرا، شهیدان و هنرمندان در دست اجرا بوده و هم اینک موزه هنرهای معاصر تبریز در زمینی با بیش از شش هزار مترمربع در میدان آذربایجان، در حال آماده سازی است.

وی با بیان اینکه احداث موزه علما برای معرفی علما و فقهای برجسته آذربایجان و ‌ایجاد موزه شعرا در محل مقبره‌الشعرای تبریز به عنوان فاز‌های بعدی این طرح از اهم برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوب می‌شود افزود: این پتانسیل غنی و ظرفیت عظیم دینی، فرهنگی و علمی و نقش متعالی و تاثیرگذار روحانیت آذربایجان در تاریخ ایران اسلامی که همواره در مسائل مختلف پیشرو بوده و جریان تاریخ این مرز و بوم را در مسیر صحیح هدایت کرده‌اند باید معرفی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان فرهنگ بالنده و پیشرو اسلامی و ایرانی را مرهون حضور پیوسته و با اقتدار روحانیت و علما برشمرد و گفت: این شخصیتهای برجسته‌ جهانی الگویی برای جوامع بشری هستند و معرفی زندگینامه و آثار قلمی آنان در واقع ادای دین به این بزرگان است.

داننده با بیان اینکه طرح مفاخر آذربایجان با ایجاد زمینه برای هنرمندان جهت تولید آثار هنری، افق جدیدی را فراروی اصحاب فرهنگ و هنر ایجاد کرده و زمینه تعالی بخشی فرهنگ و هنر استان را فراهم آورده است افزود: این طرح خود به نوعی بستری را فراهم می‌کند تا سبک و مکتب هنرمندان این برهه در حافظه تاریخ هنری این مرز و بوم ثبت شود.

انتهای پیام/60002/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول