اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اول قوه قضاییه مطرح کرد

اهتمام جدی به پیشگیری از جرم و کاهش پرونده‌های قضایی

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به وضعیت پرونده‌های قضایی در کشور ادامه داد: مسئولان باید نسبت به پیشگیری از جرم اهتمام داشته باشند تا شاهد کم شدن پرونده‌های قضایی باشیم.

اهتمام جدی به پیشگیری از جرم و کاهش پرونده‌های قضایی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی پنجشنبه‌شب در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی دادگستری کل استان قم با اشاره به اینکه علم و عدالت از جمله شروط اصلی برای قضات به شمار می‌رود، اظهار کرد: علما در متون از جمله شروط در قضاوت را اجتهاد عنوان کرده‌اند ولی در شرایط کنونی به اندازه مورد نیاز مجتهد برای قضاوت کردن نداریم و به همین دلیل از این شرط عدول شده و از افراد غیر مجتهد برای قضاوت استفاده شده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه به هیچ‌وجه از عدالت کمترین عدولی صورت نگرفته است، یادآور شد: معنای واقعی قضاوت در عدالت نهفته است و این شرط در قضات باید همواره حفظ شود.

معاون اول قوه قضاییه ضرورت اهتمام قضات نسبت فراگیری متون فقهی و حقوقی را مورد تاکید قرار داد و گفت: عالم حقوق، عالم تغییر بر مبنای عدالت است و قضات نباید هیچ‌گاه از متون فقهی و حقوقی جدا شوند.

وی ضرورت بهره‌گیری از مجموعه‌های حقوقی، پرسمان‌ها، نشست‌های حقوقی و... را مورد تاکید قرار داد و ادامه داد: امروز در عرصه دانش بحث استاد و دانشجو مطرح نیست و همه باید در عرصه تولید دانش و مدیریت آن همکاری لازم را داشته باشند.

رئیسی قضات را مامور اجرای حق دانست و اظهار داشت: باید حق را شناخت، به آن گرایش یافت و در نهایت در کنار حق ایستادگی کرد.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به ویژگی‌های قضات در نظام دینی، افزود: یکی از این ویژگی‌ها بازگو کردن خطا و اشتباه است و اعتراف به اشتباه در مسیر اجرای عدالت بسیار موثر است.

وی با اشاره به وضعیت پرونده‌های قضایی در کشور ادامه داد: مسئولان باید نسبت به پیشگیری از جرم اهتمام داشته باشند تا شاهد کم شدن پرونده‌های قضایی باشیم.

انتهای پیام/2258/ق20/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول