اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کتابخانه ملی ایران:

نسخ خطی ایرانی در هند 3 برابر ایران است

رئیس کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه دو کشور ایران و هند در عرصه فرهنگ و هنر دارای نقاط مشترک بسیاری هستند، گفت: تعداد نسخ خطی ایرانی که در هند وجود دارد سه برابر این میزان در ایران است.

نسخ خطی ایرانی در هند 3 برابر ایران است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، اسحاق صلاحی ظهر امروز در نخستین همایش میراث مشترک ایران و هند که در دانشگاه مفید قم در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه ایران و هند قبل از استقرار در فلات ایران از یک قوم بوده‌اند، تصریح کرد: قهرمانان و اساطیر موجود در آثار کهن این دو کشور نشان‌دهنده نقاط مشترک بسیاری است.

وی با اشاره به نقاط اشتراک در موسیقی بیان کرد: ورود موسیقی ایرانی به کشور هند از دیگر نقاط اشتراک دو کشور به ‌شمار می‌رود.

رئیس کتابخانه ملی با اشاره به تاثیرگذاری عمیق زبان و ادبیات فارسی با سابقه‌ای دو هزار ساله، بیان کرد: قبل از اسلام در زمینه ترجمه متون کشور هندوستان اقدامات بسیاری صورت می‌گرفت و در زمان سلطان محمود غزنوی شاهد تلفیق فرهنگ اسلامی ایرانی در دو کشور هستیم.

وی با اشاره به حضور شعرای ایرانی در دربار پادشاهان گفت: این حضور موجب شد که در شعرها شاهد سبک‌های جدید هندی و ایرانی باشیم.

صلاحی تعداد مجموعه نسخ خطی ایرانی در داخل کشور را 340 مورد عنوان کرد و افزود: تعداد نسخ ایرانی که در کشور هند وجود دارد سه برابر این میزان است.

وی با اشاره به نقاط اشتراک دو کشور در زمینه چاپ و نشر یادآور شد: نخستین چاپ و نشر در کشور هند پس از ورود صنعت چاپ به زبان فارسی انجام شد.

انتهای پیام/78002/غ20/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول