اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک مسئول وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

توسعه بخش کشاورزی در گرو گسترش شبکه‌های آبیاری تحت فشار

مسئول شبکه‌های پایاب سدهای معاونت آب و خاک و صنایع وزارت جهادکشاورزی گفت: اجرای آبیاری تحت ‌فشار، لوله‌گذاری، اجرای شبکه‌های فرعی و مرمت قنوات از مهم‌ترین محورهای مورد نظر این معاونت در بخش کشاورزی است.

توسعه بخش کشاورزی در گرو گسترش شبکه‌های آبیاری تحت فشار

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، جلال ابوالحسنی پیش از ظهر امروز در نشست مشترک با مدیران و کارشناسان آب و خاک سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی برای بررسی مسائل و مشکلات انتقال آب با لوله در بخش کشاورزی این استان اظهار داشت: افزایش اعتبارات بخش آب و خاک، نشان‌دهنده اهمیت توسعه بخش کشاورزی در کشور و توسعه هرچه بیشتر زیرساخت‌های آن برای رسیدن به توسعه پایدار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به اهمیت امنیت غذایی در کشور تاکید کرد: تدوین خط‌مشی‌های مربوط به فعالیت‌های آب و خاک، مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی و تکمیلی در چارچوب سیاست‌های کلان کشور، مطالعه و شناخت وضع موجود، بررسی و تجزیه و تحلیل نارسایی‌ها، نقاط قوت و ضعف همچنین فرصت‌ها و تهدیدهای مربوط به آب و خاک، توسعه مکانیزاسیون و صنایع کوچک بخش کشاورزی و تعیین خط‌مشی‌های مربوط به توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی کوچک در کنار تهیه و تدوین شاخص‌ها، ضوابط، معیارها و استانداردها در این خصوص از جمله وظایف مهم این معاونت محسوب می‌شود.

ابوالحسنی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در آذربایجان‌شرقی در امر توسعه‌بخشی به طرح‌های بخش آب و خاک، امکان افزایش اعتبارات برای این بخش مهم کشاورزی با توجه به کارهای زیربنایی انجام یافته در بخش آب و خاک محتمل خواهد بود.

مسئول شبکه‌های پایاب سدهای معاونت آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مدیریت مشارکتی در امر نگهداری و بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری برای استفاده بهینه از سرمایه‌های ملی مورد تاکید است، افزود: نظر به اینکه بیشترین توجه متخصصان طرح‌های توسعه منابع آب به سرمایه‌گذاری در احداث سدها و شبکه آبیاری و زهکشی‌ها و خطوط انتقال آب معطوف است، کمتر به بحث بهره‌برداری و نگهداری، تعمیرات پیشگیرانه و بهسازی و مقاوم سازی لایه‌ای و سطحی طرح‌های اجرا شده پرداخته شده است.

وی افزود: لزوم استفاده از سیستم‌های آبیاری و احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی استاندارد در بخش‌های مختلف صنعت، انتقال آب شرب، بهداشتی و همچنین کشاورزی که عمده‌ترین مصرف کننده منابع آب شیرین است، امری ضروری و حیاتی برای استفاده بهینه از منابع تولید تلقی می‌شود.

ابوالحسنی گفت: ناهماهنگی اقلیمی و هیدرولوژیکی در بسیاری از نقاط لزوم استفاده از آبیاری مزارع و احداث شبکه‌های آبیاری را ایجاب و احداث سیستم‌های آبیاری پیچیده احتیاج به سرمایه‌گذاری‌های قابل ملاحظه‌ای دارد که هزینه‌های قابل توجهی را به دولت و بهره‌برداران تحمیل می‌کند و برای دستیابی به منافع معقول، به مدیریتی جدی و کوشا در امور بهره‌برداری و نگهداری نیاز خواهد بود تا علاوه بر تحقق بخشی به اهداف اقتصادی و اجتماعی پروژه، منافع حاصله از پروژه به صورتی باشد که بتواند هزینه‌های بهره‌برداری و نگهداری را به صورت کامل پوشش دهد.

مسئول شبکه‌های پایاب سدهای معاونت آب و خاک و صنایع وزارت افزود: بهره‌برداری مطلوب زمانی حاصل می‌شود که سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به نحو احسن مورد استفاده قرارگرفته و علاوه بر هزینه‌های جاری، هزینه‌های سرمایه‌گذاری را نیز جایگزین کند تا پس از استهلاک کامل شبکه بار دیگر جایگزینی تأسیسات جدید اقتصادی باشد.

ابوالحسنی ادامه داد: در حال حاضر با وجود گذشت بیش از چند دهه از ساخت کانال‌ها و ابنیه مربوط به شبکه‌های آبیاری، مشکلاتی از قبیل رسوب‌گذاری در کانال‌ها و زهکش‌ها مشکلاتی را برای تقسیم و توزیع بهینه آب در مناطق مختلف به وجود آورده و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های بالا برای احداث این شبکه‌های آبیاری، مهم‌ترین هدف توجه دقیق به طراحی، اجرا و نظارت مستمر به پروژه‌های آبیاری در کنار الزام به استفاده از تجهیزات استاندار بوده تا برنامه استفاده بهینه از منابع تولید برای حفاظت از سرمایه‌های ملی و جلوگیری از اتلاف سرمایه عملی شود.

انتهای پیام/60002/ل40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول