اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

طرح روسیه برای نزدیک شدن مواضع ایران و غرب در مذاکرات هسته‌ای

وزیر امور خارجه روسیه قصد دارد امروز در مذاکرات گروه «1+5» و ایران در نیویورک با تاکید بر حق ایران در استفاده از انرژی هسته‌ای، طرح جدیدی تحت عنوان «طرح لاوروف» برای برون رفت از بن‌بست موجود در مذاکرات ارائه دهد.

طرح روسیه برای نزدیک شدن مواضع ایران و غرب در مذاکرات هسته‌ای

به گزارش فارس به نقل از روزنامه «کامرسانت»، امروز، پنج شنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه «1+5» و جمهوری اسلامی ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور با شرکت تیم جدید مذاکره کنندگان هسته‌ای ایران تشکیل خواهد شد.

اظهارات صلح جویانه "حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران از تریبون مجمع عمومی این امیدواری را بوجود آورده است که این بار طرفین بتوانند به توافقی در مذاکرات خود دست یابند. در این بین بر اساس اطلاعات بدست آمده توسط این روزنامه، روسیه قصد دارد با اصرار بر حق ایران در استفاده از انرژی اتمی طرحی، تحت عنوان «طرح لاوروف» برای پایان مناقشه و از بن‌بست خارج شدن مذاکرات ارائه دهد.  

در نشست امروز "سرگئی لاوروف" نماینده روسیه در این مذاکرات است و از طرف ایران نیز "محمدجواد ظریف" وزیر خارجه حضور دارد.

وزرای امور خارجه روسیه و ایران روز گذشته برای نخستین بار با یکدیگر دیدار کردند. لاوروف و ظریف در خصوص دورنمای برگزاری مذاکرات «1+5» و جمهوری اسلامی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران و همچنین مسئله تسلیحات شیمیایی در سوریه مذاکره کردند.

یک مقام آگاه در هیئت نمایندگی روسیه در نیویورک به خبرنگار کامرسانت گفت: وزیران خارجه بسیار سریع توانستند به «زبان مشترک» رسیده و مذاکراتشان کاملا سازنده و «بسیار امیدوار کننده» بود.

به گفته این دیپلمات روس، در دیدار روز پنج شنبه گروه «1+5» و ایران، وزیر خارجه روسیه بر حق جمهوری اسلامی برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای اصرار خواهد کرد و همچنین ابتکارعمل مسکو تحت عنوان «طرح لاوروف» را برای برون رفت از بن‌بست کنونی در مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران ارائه خواهد داد.

ماهیت این طرح از این قرار است: ایران امکان بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از همه تاسیسات هسته‌ای این کشور فراهم کند و در ازای این اقدام آمریکا نیز بخشی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را لغو خواهد کرد. ضمن اینکه ایران از غنی سازی اورانیوم تا 20 درصد هم خودداری کند که به عقیده روسیه غنی سازی تا 3.5 درصد قابل قبول خواهد بود و رژیم تحریم‌ها هم به مرور برداشته شود تا بدین ترتیب مسئله برنامه هسته‌ای ایران بطور کامل حل و فصل گردد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول