اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده سپاه شاهرود خبر داد

اجرای برنامه رزمی و فرهنگی «حماسه اروند» در شاهرود

فرمانده سپاه شهرستان شاهرود گفت: در هفته دفاع مقدس، نمایش رزمی و فرهنگی «حماسه اروند» در شاهرود برگزار می‌شود.

اجرای برنامه رزمی و فرهنگی «حماسه اروند» در شاهرود

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان، عباس مطهری صبح امروز در گفت‏‌وگو با خبرنگاران، با تشریح برنامه مهم و بزرگ نمایش رزمی و فرهنگی حماسه اروند اظهار کرد: نمایش رزمی و فرهنگی حماسه اروند که بازخوانی عملیات پیروزمندانه والفجر هشت است، به شیوه جدید که تاکنون در استان سمنان و شهرستان به آن پرداخته نشده است، اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به بازخوانی عملیات کربلای پنج در هفته دفاع مقدس سال قبل گفت: برنامه بازخوانی عملیات کربلای پنج که سال گذشته در کانون جوانان بسیج شاهرود برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت، در مقیاس کوچک و بر روی یک کار عملیاتی اجرایی شد که مخاطب زیاد با آن، ارتباط بصری و فرهنگی برقرار نکرد.

فرمانده سپاه شهرستان شاهرود خاطرنشان کرد: با توجه به تأثیرگذاری عمیق برنامه‌های فرهنگی و جامعیت آن، امسال بازخوانی عملیات والفجر هشت را در دستور کار قرار دادیم که با گستردگی فراوان برگزار خواهد شد.

وی با بیان ویژگی‌های این عملیات بزرگ که برای این نمایش میدانی انتخاب شد، اظهار کرد: این عملیات دارای سه ویژگی مهم است؛ نخست اینکه در مقطعی انجام شد که در سال‌های اول نیمه دوم جنگ که تقریباً ما هیچ عملیات بزرگی نداشتیم و انجام نمی‌دادیم، صورت گرفت.

مطهری افزود: دومین ویژگی، اجرای موفق این عملیات آبی و خاکی بر روی اروند بود که بعد از این، عملیات خود ما و دشمنان و دوستان انگشت به دهان و حیرت‏‌زده از انجام این کار شدند و عراقی‌‏ها تا سه روز شوکه بودند.

وی تصریح کرد: ویژگی سوم این عملیات حضور گردان کربلا در تیپ 21 امام رضا (ع) به عنوان نیروهای خط‏‌شکن در عملیات ایزایی برای فریب دشمن بود که بسیار حائز اهمیت است.

مطهری با بیان اینکه توسل، توکل، تجهیز درست، تدبیر دقیق عوامل موفقیت این عملیات بود، افزود: رزمندگان گردان کربلا نقش ب‏سزایی در عملیات ایزایی داشتند و برای فریب دشمن و غافل‏گیری او دقیق و به‏‌موقع عمل کردند.

وی بیان کرد: برای انجام عملیات فریب در جلسه قرارگاه عملیاتی خاتم‌‏الانبیا (ص) درخواست شد تا دو لشکر اعلام داوطلبی کنند که لشکر 10 سیدالشهدا به فرماندهی سردار علی فضلی و تیپ 21 امام رضا (ع) به فرماندهی اسماعیل قاآنی انجام این عملیات ایزایی را پذیرفتند.

مطهری افزود: در این عملیات، گردان همیشه پیروز کربلا به فرماندهی سردار شهید حسین عرب‏‌عامری (اخوی عرب) در جزیره بوارین اقدام به عملیات به همراه تیپ 21 امام رضا (ع) و لشکر 10 سیدالشهدا (ع) کردند.

وی خاطرنشان کرد: در این عملیات که در 21 بهمن ماه سال 64 با رمز «یا زهرا (س)» آغاز شد و 75 روز طول کشید، بیش از 100 نفر از رزمندگان گردان کربلا به شهادت رسیدند که عده‌ای از آنها بعد از سال‌ها تفحص شده و استخوان‌هایشان به میهن بازگشت.

مطهری با اشاره به بازخوانی دو واقعه عملیات والفجر هشت گفت: در این نمایش میدانی هم به دلاورمردی‌های رزمندگان گردان کربلا در منطقه بوارین اشاره می‌شود و هم منطقه فاو و عبور از اروند به نمایش درخواهد آمد.

وی تصریح کرد: 70 بازیگر در نقش ایرانی و عراقی و غواص در این عملیات ایفای نقش خواهند کرد و مردم بیرون صحنه و در دامنه ارتفاعات حرم شهدای گمنام شاهد این نمایش خواهند بود.

فرمانده سپاه شهرستان شاهرود افزود: در این نمایش میدانی، اروندرود، نهر خیین و جزیره بوارین شبیه‌سازی شده است و با استفاده از تصاویر واقعی، صوت و نور رزم واقعی ولی در مقیاس کوچک اجرا می‌شود.

مطهری با اشاره به برپایی نمایشگاه در مجاورت این نمایش رزمی گفت: نمایشگاه از ادوات نظامی و تصاویر شهدای عملیات والفجر هشت، یادمان شهدا، پخش فیلم و عرضه محصولات فرهنگی نیز برپا می‌شود.

وی تصریح کرد: نمایشگاه هفته دفاع مقدس به مدت یک هفته از ساعت 16 تا 22 باز خواهد بود و نمایش رزمی و فرهنگی حماسه اروند نیز هم‏زمان با نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود.

فرمانده سپاه ‏ شهرستان شاهرود خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده، سوله‌ای برای اقامه نماز مغرب و عشا در نظر گرفته شده است که بازدیدکنندگان بعد از نماز، یک ساعت خاطره‏‌گویی، شب شعر، مسابقه و سینه دور برگزار خواهند کرد.

مطهری بیان کرد: برای حضور نزدیک به پنج هزار نفر بازدیدکننده مکان آماده شده است و اگر بیشتر از این تعداد حضور یابند و نتوانیم شرایط را کنترل کنیم، احتمال تعطیلی نمایش محتمل خواهد بود.

وی تأکید کرد: مهم‏ترین ویژگی این نمایش رزمی و فرهنگی برگزار شدن آن در جوار حرم شهدای گمنام در ارتفاعات شهر بوده که باعث ایجاد فضای معنوی و امدادهای غیبی برای ما شده است.

مطهری افزود: این برنامه اگر درست اجرا شود، یک سال اثرگذاری و ماندگاری دارد و ما با شیوه هنر، فرهنگ جبهه و جهاد را به نسل‌های نوجوان و جوان منتقل خواهیم کرد.

وی با اشاره به نیاز شهر به فضای معنوی و دوران دفاع مقدس اظهار کرد: ما از مسئولان درخواست کرده‌ایم که بعد از هفته دفاع مقدس نیز این مکان را در اختیار سپاه قرار دهند تا به عنوان «پارک جبهه» بتوان از آن استفاده کرد.

فرمانده سپاه شهرستان شاهرود افزود: امروز نسل جوان نیاز به شناخت و آگاهی بصری دارد و با به‏‌کارگیری تمام توان خود تلاش می‌کنیم این امکان را فراهم آوریم و تلاش می‌کنیم تا بتوانیم بعد از هفته دفاع مقدس با همکاری مسئولان این کار را ادامه دهیم.

وی از اصحاب جراید و خبرگزاری‌ها خواست که برای مطالبه این درخواست کمک و یک موجب فرهنگی برای ایجاد فضایی ثابت برای استفاده همگان از دفاع مقدس و فرهنگ والای آن ایجاد کنند.

خاطرنشان می‌شود؛ نمایش رزمی و فرهنگی حماسه اروند به مدت یک هفته از نماز مغرب و عشا در جوار حرم شهدا گمنام در ارتفاعات شاهرود برگزار می‌شود.

انتهای پیام/2249/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول