اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

یک کارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه با فارس

ایران باید سیاست گام‌به‌گام را در مواجهه با آمریکا در پیش گیرد / تحریم همه‌جانبه برای آمریکا سودی نداشت

یک کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی ضمن تاکید بر لزوم توجه ایران به سیاست گام‌به‌گام در مواجهه با ایالات متحده، تاکید کرد که تحریم‌های همه‌جانبه اخیر سودی برای واشنگتن دربر نداشت.

ایران باید سیاست گام‌به‌گام را در مواجهه با آمریکا در پیش گیرد / تحریم همه‌جانبه برای آمریکا سودی نداشت

«سید قوام‌الدین جلالی»، کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی در مصاحبه با خبرگزاری فارس در خصوص سخنان اخیر باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصریح کرد: آنچه مسلم است، سخنرانی آقای اوباما درباره ایران در سازمان ملل، با تغییر لحنی جدی  همراه بوده است که این امر  به نوبه خود مثبت است اما در مورد اینکه آمریکا در عمل، به چه میزان در حوزه کاهش تحریم ها اقدام خواهد کرد باید گفت که این امر بستگی به میزان تلاش  ایران برای شفاف‌سازی بیشتر در عرصه برنامه هسته‌ای در چارچوب قوانین بین‌المللی هم دارد.

وی افزود که نقطه آغازین یعنی اشتراک نظر مقامات ایران و آمریکا در مورد تعامل و بکار بستن دیپلماسی برای حل مسئله هسته‌ای ایران مثبت ارزیابی می‌شود.

جلالی ابراز داشت که امکان برداشتن گام‌های عملی از سوی آمریکا وجود دارد زیرا لحن مقامات آمریکا حاکی از تمایل به حل مسئله هسته‌ای با حفظ تمام حقوق قانونی ایران است.

این کارشناس مسائل سیاسی در خصوص آنکه آیا ممکن است سیاست اوباما – کری در قبال ایران نیز به سرنوشت سیاست کلینتون – آلبرایت دچار شود، خاطرنشان ساخت که به‌هرحال هیچ چیز در عالم سیاست غیر ممکن نیست و باید تمامی احتمالات را در نظر گرفت. ابتدا باید این نکته را در نظر گرفت که اولویت آمریکا در تصمیماتش منافع ملی آن کشور است و اگر منفعتش در خطر بیفتد ممکن است تمامی اظهارات امروز اوباما به دست فراموشی سپرده شود. اما در پیش گرفتن سیاستی تدریجی و گام‌به‌گام از طرف ایران می‌تواند از تکرار چنین سرنوشتی جلوگیری کند. بدین معنی که آمریکا متوجه شود که وقتی ایران یک گام بر می‌دارد منتظر است طرف مقابل گامی بردارد. این امر باعث می‌شود نوعی فضای مبتنی بر همکاری بر روابط دو کشور حاکم شود.

از طرفی تحریم همه‌جانبه و اقدامات خصمانه علیه ایران سودی برای آمریکا نداشته و ایران را در مسیر توسعه صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای مصمم‌تر کرده است. علی‌رغم تمامی مشکلاتی که برای ایران ایجاد شده آمریکا به هدفش که همانا بازداشتن ایران از دستیابی به فناوری هسته‌ای بوده، نرسیده است. اظهارات اوباما نشان‌دهنده این است که آمریکا قبول کرده که باید حقوق هسته‌ای ایران را در چارچوب قوانین بین‌المللی بپذیرد که این دستاورد مهمی برای ایران است. همچنین درک کرده است که فرسایشی شدن مناقشه هسته‌ای سودی برای هیچ‌کس ندارد. اظهارات اوباما نشان می‌دهد که آمریکا این فرصت مناسب برای حل مشکلات را که ایران در اختیارش قرار داده درک کرده و تمایل دارد از آن به عنوان نقطه شروعی برای کاستن اختلافات و مشکلات استفاده کند. بنابراین احتمال اینکه آمریکا اشتباه گذشته را تکرار کند، کم بنظر می‌رسد.

آقای جلالی در ادامه ضمن اشاره به تغییر صورت گرفته در انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان افزود: با توجه رویکرد جدیدی که ایران در عرصه سیاست خارجی در پیش گرفته  و بازگشت به گونه‌ای تعامل‌گرایی سازنده بر پایه حقوق قانونی  و منافع ملی ایران در چارچوب قوانین بین‌المللی است، یافتن راه‌حل‌هایی برای پایان دادن و کاستن  اختلافات و تنش‌ها و به نوعی مدیریت اختلافات، امکان‌پذیر و دست‌یافتنی است.

از آنجایی که مقامات ایران و ایالات متحده در حوزه نظر، تاکید فراوانی بر صلح و  مدیریت اختلافات از طریق دیپلماسی می‌کنند، در عرصه عمل نیز این امر می‌تواند با برداشتن گام‌های عملی در چارچوب حفظ منافع دوطرف، امکان‌پذیر باشد. آنچه که آشکار است، فضای گفتمانی حاکم بر روابط آمریکا و ایران در حال حاضر حاکی از تمایل طرفین برای همکاری در عمل است. البته این امر همانطوری که دکتر روحانی در سخنرانی خود بدان اشاره کردند در قالب یک بازی برد - برد می‌تواند محقق شود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول