اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان هواشناسی خبر داد:

226 میلیمتر میزان بارندگی کل کشور در سال زراعی گذشته

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: در سال زراعی گذشته 226 میلیمتر میزان کل بارندگی کشور بوده که چهار درصد به نسبت میزان بارندگی بلندمدت کل کشور کاهش داشته‌ایم.

226 میلیمتر میزان بارندگی کل کشور در سال زراعی گذشته

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بعد از ظهر امروز بهرام صناعی در حاشیه مراسم افتتاح آزمایشگاه سنجش پارامترهای آب و هوایی احداث شده در پژوهشگاه مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص پژوه اظهار کرد: با توجه به اینکه از ابتدای مهر تا 31 شهریورماه سال بعد یک سال زراعی به حساب می‌آید و اکنون سه روز از سال زراعی می‌گذرد، نمودارها میزان بارندگی 15 استان کشور را بالاتر از حد استاندارد نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: استان‌های یزد، کرمان، خوزستان، اصفهان، کهکیلویه و بویراحمد، گلستان، آذربایجان غربی، فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، مازندران، ایلام و لرستان بارش‌های بالاتر از میزان استاندارد را داشته‌اند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه 16 استان دیگر کشور نیز بارش‌های پایین‌تر از میزان نرمال خود داشته‌اند، افزود: استان همدان با دریافت 66 درصد بارندگی‌ کم‌ترین میزان بارندگی را در کشور داشته است.

وی اضافه کرد: استان‌هایی که میزان کمتر از بارش نرمال را داشته‌اند، شامل هرمزگان، اردبیل، سمنان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، زنجان، مرکزی، خراسان شمالی، تهران، بوشهر، البرز، قم، گیلان، خراسان جنوبی و همدان بوده است.

صناعی با اشاره به اینکه میزان میانگین بارندگی بلندمدت کشور 235 میلی‌متر است، بیان کرد: از این مقدار در سال زراعی گذشته 226 میلی‌متر یعنی حدود 96 درصد از آن دریافت شده و چهار درصد کمبود بارش را در این 16 استان داشته‌ایم.

* 8.12 میلی‌متر بارش بیش از سال گذشته در استان اصفهان

وی با بیان اینکه میزان بارندگی هر استانی در حوضه آبریز آن محاسبه می‌شود، تاکید کرد: سال گذشته 193.8 میلی‌متر مجموع بارش‌های استان اصفهان بوده است و میزان میانگین بلندمدت آن حدود 180 میلی‌متر، یعنی 13.8 میلی‌متر بیش از بارش‌های میانگین در این استان دریافت کرده‌ایم.

رئیس سازمان هواشناسی کشور یادآور شد: استان اصفهان در سال زراعی گذشته 107 درصد بارش‌ها را دریافت کرده‌ است و با مدیریت صحیح بر منابع آبی می‌توان آسیبی را به منابع آب زیرزمینی وارد نکرد.

وی نام قرن جدید هم به نام آب دانست و اظهار کرد: با تقویت مدیریت بر منابع آبی و عدم استفاده از روش‌های گذشته می‌توانیم مصرف سرانه را کاهش و ذخایر آبی خود را حفظ کنیم.

انتهای پیام/63007/غ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول