اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت یک دانشجوی کارشناسی ارشد صورت گرفت

استخراج و تبیین مستندات فقهی اقتصاد مقاومتی در فقه اسلامی

پایان‌نامه «اقتصاد مقاومتی در فقه اسلامی بر مبنای نگرش مقام معظم رهبری» با هدف استخراج و تبیین دلایل و مستندات فقهی در مشهد به رشته تحریر درآمد.

استخراج و تبیین مستندات فقهی اقتصاد مقاومتی در فقه اسلامی

به گزارش خبرنگار فارس از مشهد، در مقدمه این پایان‌نامه آمده است: با جستجویی ساده میان پایان‌نامه‌های دانشگاهی می‌توان دریافت به موضوع اقتصاد مقاومتی در فقه اسلامی چندان منسجم و یکپارچه پرداخته نشده و تنها می‌توان گفت موضوع مذکور تا به حال در چند مقاله در مجلات علمی پژوهشی منتشر گردیده است.

اگر چه این روزها اغلب مسئولان در رسانه از واژه و ادبیات اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راهکار خروج اقتصاد ایران از چالشهای اخیر، نام می‌برند اما هیچ دستورالعمل واقعی از اقتصاد مقاومتی توسط مراکز مطالعاتی ـ پژوهشی، دانشگاهیان و یا حتی دستگاههای دولتی و غیردولتی ارائه نشده است.

موضوع اقتصاد مقاومتی که اخیراً توسط رهبر معظم انقلاب، مطرح گردیده را به طور کلی می توان یکی از زیر شاخه‌های اصلی اقتصاد اسلامی در تعریف کلانش دانست چرا که اقتصاد اسلامی، اقتصادی بر پایه عدالت محوری و اندیشه الهی است که همین خصوصیت موجب تفکیک آن از دیگر نظام‌های اقتصادی می‌شود.

با بیان ابعاد اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری این امر به نحوی جدی شد که حتی سال 1392 را به نام جهاد اقتصادی نامگذاری فرمودند که این مهم خود نشان دهنده بینش عمیق ایشان نسبت به موضوعات و مسائل اقتصادی و چالش‌های موجود با توجه به تحریم‌های حاضر دارد.

به طور کلی این پژوهش به دنبال بیان ابعاد، مختصات و ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی بر مبنای نگرش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) می‌باشد.

در این تحقیق، مبانی مطروحه به نحو کاملاً مستند و مستدل با استفاده از منابع فقه اسلامی نقد و بررسی می‌شود که نتیجه آن اثبات موارد مذکور از دیدگاه شرع و فقه اسلامی است.

تبیین موضوع اقتصاد اسلامی به طور اعم و اقتصاد مقاومتی به صورت خاص از این جهت اهمیت دارد که برخلاف واژگان اندک، باید اعتراف کرد که گستره وسیعی از مفاهیم و ویژگی‌ها را در بر می‌گیرد.

قطعاً باید گفت اقتصاد مقاومتی نگرش و رویکردی است رو به موفقیت و بهبود شرایط اقتصادی که اصل اساسی آن، تکیه به ارزشهای الهی و اسلامی است چرا که در حال حاضر کشور عزیزمان همواره مورد هجمه و تحریمهای بیگانگان و دشمنان قسم خورده قرار گرفته که برای برون رفت از این حالت تنها راهکاری که به ذهن هر اندیشمندی می‌رسد، مقاومت اقتصادی در زمینه‌های مختلف است.

مقاومتی که معنایش نه تنها عقب نشینی و کنار نشستن نیست بلکه به نوعی رویکری تهاجمی دارد و این مهم خود زمینه‌ساز موفقیت‌های روزافزون کشور در عرصه‌های مختلف می گردد.

مطمئناً موضوع اقتصاد مقاومتی از چنان اهمیتی برخوردار است که باعث شده رهبر عظیم الشان انقلاب، مکررّاً این بحث را تاکید نمایند و تبیین دقیق آن را برای پیشبرد اهداف از مسئولین کشور مطالبه نمایند.

این پایان نامه، مشتمل بر 3 فصل می‌باشد که فصل اول به علت گستردگی موضوع و تعاریف به دو بخش تقسیم شده است. در فصل اول کلیات و تعاریف مفاهیمی همچون اقتصاد، نظام اقتصادی، مکتب اقتصادی، اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل دوم رویکرد بررسی ها عطف به عملکرد ائمه (ع) در زمینه اقتصادی شده که با بررسی مبانی اقتصاد اسلامی بر پایه اندیشه های فقهی و دینی و بر اساس «کتاب،سنت، اجماع و عقل» و همچنین کلام فقها، مبانی اقتصاد اسلامی روشن می گردد.

در فصل آخر که خود مشتمل بر 4 بخش است، به چند موضوع بیانات مقام معظم رهبری در خصوص موضوع اقتصاد مقاومتی پرداخته شده است.

در دیگر بخش مبانی اقتصاد مقاومتی از کلام رهبری استخراج و با دلایل و مستندات فقهی مورد بررسی قرار داده شده است.

در پایان فصل سوم هم به عنوان خاتمه بحث نتایج بدست آمده و پیشنهادات ارائه شد.

این پایان‌نامه توسط امین قاسمی‌فر، دانشجوی کارشناسی ارشد فقه و حقوق اسلامی دانشگاه آزاد مشهد با عنوان «اقتصاد مقاومتی در فقه اسلامی بر مبنای نگرش مقام معظم رهبری(مدظله العالی)» به راهنمایی حجت الاسلام و المسلمین حسین احمری ریاست مجتمع علوم انسانی دانشگاه آزاد و مشاوره دکتر احمد فولادیان معاونت آموزشی دانشکده الهیات این دانشگاه به رشته تحریر درآمده است.

انتهای پیام/2202/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول