اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ولی فقیه در قزوین نقش روحانیون در دفاع مقدس را تبیین کرد

فرماندهان رزم عقاید در سال‌های حماسه و ایثار

نماینده ولی فقیه در استان قزوین نقش روحانیت این استان را به عنوان فرماندهان رزم عقاید در سال‌های دفاع مقدس تبیین کرد.

فرماندهان رزم عقاید در سال‌های حماسه و ایثار

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حماسه و حماسه‌آفرینی در مرزهای پرگهر ایران همواره در میان ملل و اقوام گوناگون دنیا زبانزد بوده؛ اما این شاخصه نژاد ایرانی در برخی دوره‌ها بیش از دوران دیگر تجلی یافته است.

هشت سالی که شهامت و شهادت هزاران زن و مرد و کودک ایرانی را در برابر دشمنان بعث به تصویر کشید، گوشه‌ای از تجلی عمر حماسی ایران کهن است، با روزهایی پر از ایثار و گذشت.

هر فرد، هر قشر از هر شهر یا هر روستا، سهمی از زندگی، جوانی و شور و نشاطش را به ایران بخشید و در این میان روحانیت علاوه بر نبرد با توپ و تفنگ، رزم عقاید را هم رهبری می‌کردند.

چگونگی این نقش را در قزوین باید از کسی می‌شنیدیم که از سال‌های رویش انقلاب با روحانیت این شهر آشنایی داشته باشد. به همین منظور گفت‌وگویی با آیت‌الله هادی باریک‌بین امام جمعه قزوین و نماینده ولی فقیه در استان ترتیب دادیم؛ کسی که علاوه بر فعالیت‌های پیش از انقلاب، از سال 60 تاکنون اقامه نماز جمعه قزوین را عهده‌دار شده است. با هم این گفت‌وگو را می‌خوانیم.

*در مورد نقش روحانیت قزوین در دوران دفاع مقدس و اعزام روحانیان استان به جبهه‌ها بفرمایید.

در دورانی که تمام کشور اعم از دستگاه‌ها، ادارات و قشرهای مختلف مردم شامل کارگران، کارمندان، بسیجیان، زنان، نیروهای مسلح و دیگر مردم و مسئولان جمهوری اسلامی ایران، خود و داشته‌هایشان را وقف دفاع از کشور می‌کردند، روحانیون قزوین همچون روحانیان دیگر شهرها، علاوه بر در دست گرفتن اسلحه و فعالیت در حوزه رزم، در عرصه تبلیغ نیز حضوری فعال و چشمگیر داشت.

*این حضور و اعزام روحانیان قزوینی چه مدت پس از حمله دشمن بعث به خاک ایران، آغاز شد؟

از همان روزهای نخست جنگ تحمیلی روحانیان قزوین با حضور در جبهه‌ها به ایفای وظیفه خود در دفاع از خاک وطن پرداختند. حتی کسانی هم بودند که با وجود به پایان نرسیدن دروس حوزوی، برای انجام فرمان امام و پیشوای خود راهی مناطق جنگی شدند.

*عملکرد آنان به چه محورهایی مربوط می‌شد؟

عملکرد روحانیان در دو بخش انجام می‌شد. تعدادی از آنان پس از گذراندن دوره آموزشی، نظامی و رزمی به عنوان رزمنده سلاح به دست می‌گرفتند و تعدادی هم علاوه بر حضور در جبهه‌ها، در عملیات‌های مختلف و دفاع در مقابل حملات دشمن، با ارتش بعث می‌جنگیدند.

*از روحانیان استان که به شهادت رسیدند، چه کسانی را به یاد دارید؟

شهیدان غلامحسین آشوری، محمدی، مرتضی بهبودی، کشاورز و افشار را به خاطر دارم.

*شما در آن سال‌ها هم امام جمعه قزوین بودید. آیا رزمندگان استان از محل برگزاری نماز جمعه هم به جبهه اعزام می‌شدند؟

بله، بسیاری از اعزام‌ها همچون اعزام هزاران نیرو با عنوان «راهیان کربلا» در سال 64 از مسجد النبی(ص) صورت گرفت که در طول آن سال‌ها نیز محل برگزاری نماز جمعه بود. راهی شدن از محل برپایی نماز جمعه به سمت مقصدی که شاید شهادت باشد، نشان می‌دهد که مردم در آن دوران ارتباط خاصی با نماز جمعه داشتند.

*علت این ارتباط چیست؟

به هر حال جو و فضای حاکم بر کشور و جامعه در دوران دفاع مقدس آکنده از صفا، معنویت و روحیه جهاد و شهادت‌طلبی بود. البته معنای این سخن آن نیست که پس از جنگ دیگر به کلی این فضا تغییر کرده است؛ بلکه هم‌اکنون نیز همچنان عطر جهاد و شهادت در فضای جامعه استشمام می‌شود؛ هرچند در زمان جنگ و دوران دفاع مقدس پررنگ‌تر بود.

نمازهای جمعه پایگاه‌های محافظت از نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند. بسیاری از نمازگزاران به واسطه تشریح اهمیت حضور مردم در جبهه‌ها از سوی ائمه جمعه و مسئولان سیاسی و نظامی در خطبه‌های نماز و پیش از آن، به مبارزه با دشمن شتافتند.

*نماز جمعه در ترویج روحیه ایثار و شهادت در بین جوانان و خانواده‌ها چه نقشی ایفا می‌کرد؟

ائمه جمعه در خطبه‌های نماز بنابر دستور قرآن کریم خطاب به رسول مکرم اسلام(ص) مبنی بر ترغیب مؤمنان به جهاد و جنگ با دشمن، مردم و به‌ویژه جوانان را به حضور در عرصه‌های دفاع از ارزش‌ها، خاک و ناموس وطن تشویق می‌کردند و فضیلت و پاداش جهاد فی سبیل الله و نیز ارج و منزلت مجاهدان راه خدا در پیشگاه پروردگار متعال را برای آنان بازگو می‌کردند.

ضمن اینکه بسیاری از ائمه جمعه و فرزندانشان در جبهه‌ها شرکت می‌کردند؛ به طوری که تعداد قابل توجهی از شهدا و جانبازان از علما و روحانیان بوده و بیشتر آن‌ها از فرزندان و منسوبین امامان جمعه هستند.

آنان در زمان جنگ و در مراسم نماز جمعه برای مردم صحبت و شرایط جنگ را برای قشرهای مختلف بیان می‌کردند.

*حال و هوای شهر و به‌ویژه مسجدالنبی(ص) در دوران دفاع مقدس چطور بود؟

مردم برای جلوگیری از تصرف خاکشان به دست دشمن گوش به فرمان امام خمینی(ره) بودند. هر کسی به سهم خود برای دفاع از دستاوردهایی می‌کوشید که ملت ایران به خاطرش انقلاب کرده بود و امروز هم امنیت و آرامش حاکم بر کشور به برکت رهبری بنیانگذار انقلاب اسلامی، خون شهدای گرانقدر و ایثارگری‌های جانبازان و آزادگان است.

*در مورد دیگر فعالیت‌های دفتر امام جمعه و مسجدالنبی(ص) در سال‌های دفاع بفرمایید.

معمولاً اقامه نماز بر پیکر شهدا به وسیله امامان جمعه انجام می‌شد. حضور در منازل شهدا برای عرض تسلیت و تبریک به خانواده‌های آنان، عیادت از مجروحان جنگ و شرکت در مراسم بزرگداشت شهیدان جزو این برنامه‌ها بود.

*روحیه رزمندگان قزوین و خانواده‌های آنان در هنگام اعزام یا حضور آنان در جبهه‌ها چگونه بود؟

روحیه جوانان قزوینی و به طور کلی نیروهایی که از قزوین به جبهه‌ها اعزام می‌شدند و همچنین خانواده‌های آنان بسیار قوی بود؛ چراکه نیروهایی که با این شوق و شعف راهی جبهه می‌شدند، آرزوی شهادت در راه خدا را داشتند و خانواده‌های آنان نیز در هنگام دوری از فرزندان خود یا شهادت آنان، بسیار صبور و مقاوم بودند.

این نحوه رفتار پدران و مادرانی که فرزندانشان به شهادت می‌رسیدند، به اسارت در می‌آمدند یا به جانبازی نایل می‌شدند، بسیار قابل توجه و تأمل بود و باید از آن به عنوان اسناد افتخار و سرافرازی ملت بزرگ ایران یاد کرد تا این مسائل برای همیشه در تاریخ این کشور و اندیشه فرزندان آتی این مرز و بوم زنده بماند.

انتهای پیام/77011/غ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول