اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

فارس گزارش می‌دهد

سیاست‌های اشتباه دولت کنیا در همپیمانی با آمریکا و اسرائیل

اقدام تروریستی اخیر در کنیا بیش از هر چیز نتیجه سیاست‌های اشتباه دولت این کشور در همسویی با اسرائیل و آمریکا در شرق آفریقاست که زمینه‌ساز اقدامات انتقام‌جویانه را فراهم آورد.

سیاست‌های اشتباه دولت کنیا در همپیمانی با آمریکا و اسرائیل

به گزارش خبرگزاری فارس، کنیا در روزهای گذشته شاهد یکی از خونین‌ترین گروگان‌گیری‌های چند سال اخیر بود که توسط یک گروه شبه نظامی وابسته به القاعده انجام شد.

در این حمله تروریستی دستکم 70 نفر کشته و بیش از 200 نفر نیز زخمی شدند و اکثر کشورهای جهان این اقدام را محکوم کردند ولی نکته قابل توجه این است که چرا شبه نظامیان الشباب که خواستگاهشان سومالی است کنیا را به عنوان هدف حملات خود انتخاب کردند.

سومالی کشوری در شرق آفریقا است که در دو دهه گذشته به علت فقر فزاینده ناشی از تخریب صنعت ماهیگیری این کشور توسط کشورهای شرق آسیا نابود شد و تحت این شرایط دولت موگادیشو در سایه دخالت قدرت‌های غربی دچار مشکلات عدیده ای شد که این شرایط زمینه ساز رشد القاعده در این کشور فقیر شد.

گروه الشباب در این خواستگاه رشد پیدا کرد و طی سال‌های طولانی جنگ با دولت مرکزی توانسته بود برخی از مناطق این کشور را تحت کنترل بگیرد ولی سال گذشته با آغاز عملیات نظامی نیروهای اتحادیه آفریقا، الشباب شکست‌های سختی را متحمل شد و تمام مواضع خود را از دست داد.

ارتش کنیا بدنه اصلی و فرمانده نیروهای اتحادیه آفریقا بود که با حمایت کشورهای غربی بیش از 40 هزار نفر را علیه الشباب بسیج کرده بود.

کنیا در واقع در منطقه شرق آفریقا به نماینده آمریکا و اسرائیل در این منطقه تبدیل شده و نقش کلیدی برای فشار به کشورهایی چون سودان و مصر در راستای سیاست «محیط پیرامونی اسرائیل» اجرا می‌کند.

ارتش کنیا مورد حمایت اسرائیل است و نیروهای این کشور توسط نظامیان صهیونیست آموزش داده می‌شوند و این کشور اصلی ترین همپیمان تل آویو و واشنگتن در شرق آفریقا است.

در همین زمینه «هانی رسلان» کارشناس مسائل راهبردی آفریقا در نشریه الاهرام به تلویزیون المیادین گفت: آنچه که در کنیا روی داده ناشی از دخالت نظامی این کشور در سومالی است که از سال 2012 تاکنون ادامه دارد.

رسلان با اشاره به اینکه دولت نایروبی تلاش دارد تا سومالی را تقسیم و در مناطق مرزی سومالی دولتی وابسته به کنیا ایجاد کند، تاکید کرد که این اقدامات خشم مردم سومالی را برانگیخته است.

وی با اشاره به حضور کماندوهای اسرائیلی در عملیات مقابله با گروگانگیری تصریح کرد که القاعده چیزی جز ویران کردن برای منطقه شاخ آفریقا نداشته و تنها زمینه را برای دخالت خارجی‌ها در منطقه فراهم می‌کند.

در پایان می‌توان گفت آنچه که در فروشگاه «وست گیت» در پایتخت کنیا علیه افراد غیر نظامی روی داد براساس هیچ منطقی پذیرفته نیست ولی بیش از همه مقامات دولت نایروبی باید بپذیرند که اقداماتشان در همسویی با سیاست‌های اسرائیل و آمریکا در منطقه زمینه ساز اقدامات انتقام جویانه علیه منافع این کشور شده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول