اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

در گفت‌وگو با فارس

جزئیات مسابقات تسنیم و تلاوت تشریح شد/ ثبت‌نام بیش از ۶ هزار نفر در مسابقات تلاوت

معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به برگزاری مسابقات «تسنیم» و «تلاوت» گفت: ۳۲۹۹ نفر در مسابقات تسنیم شرکت کردند که پیش‌بینی می‌کنیم بیش از ۶ هزار نفر نیز در مسابقات تلاوت شرکت کرده باشند.

جزئیات مسابقات تسنیم و تلاوت تشریح شد/ ثبت‌نام بیش از ۶ هزار نفر در مسابقات تلاوت

«یوسف افراش» معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌‍‌های قرآنی خبرگزاری فارس به تشریح مسابقات قرآنی در سازمان دارالقرآن پرداخت و گفت: سازمان دارالقرآن پس از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن و همچنین تأکید ایشان به تربیت قرآنی و ترویج سبک زندگی قرآنی در کشور برنامه‌هایی را اجرایی کرد که از مهمترین آن برگزاری مسابقات قرآنی «تسنیم» و «تلاوت» است.

در دومین دوره مسابقات تسنیم همسران کارکنان نهادهای فرهنگی نیز شرکت کردند

وی با بیان اینکه مسابقات قرآنی تسنیم ویژه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی کشور است که سال گذشته نخستین دوره آن برگزار شد، پس از برگزاری موفقیت‌آمیز این مسابقات بنا بر درخواست دبیرخانه نهادهای فرهنگی مقرر شد که دومین دوره این مسابقات نیز با مسئولیت سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شود، ادامه داد: براساس نقطه نظرات نمایندگان دستگاه‌های فرهنگی، پیش‌بینی کردیم در این دوره همسران کارکنان و مدیران دستگاه‌های فرهنگی نیز بتوانند در آزمون‌ها و این مسابقات شرکت کنند تا جامعه قرآنی کشور گسترده‌تر شوند.

افراش با بیان اینکه سعی داریم سال آینده در دوره سوم مسابقات تسنیم شرایط برای حضور خانواده‌ها و فرزندان کارکنان دستگاه‌های فرهنگی را نیز مهیا کنیم، اظهار داشت: برای دومین دوره مسابقات تسنیم ستاد مربوطه راه‌اندازی و هماهنگی‌ها صورت گرفت و در جلساتی با نمایندگان دستگاه‌ها برگزار شد که در آن جلسه زمان و نحوه برگزاری این دوره از مسابقات به تصویب رسید به طوری که براساس آنچه هماهنگ شده بود از 5 مردادماه تا 5 شهریورماه داوطلبان شرکت در این مسابقات مهلت داشتند که از طریق سایت تلاوت اقدام کنند.

 معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم افزود: از آنجا که نمایندگان برخی دستگاه‌ها و نهادها نتوانسته بودند اطلاع‌رسانی مناسبی داشته و هماهنگی لازم را به عمل بیاورند، از ما تقاضا داشتند که در صورت امکان مدت زمان شرکت در مسابقات تسنیم تمدید شود که ما نیز حدود 10 روز نیز زمان ثبت‌نام را تمدید کردیم.

ثبت نام 3299 نفر در مسابقات تسنیم

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار رسیده از استان‌ها تاکنون قریب به سه هزار و 299 نفر در دومین دوره مسابقات تسنیم شرکت کردند، تصریح کرد: در این دوره از مسابقات افراد بسیاری ثبت‌نام کردند که ما پس از پایان زمان ثبت‌نام و مشخص شدن هویت افراد به تفکیک هر استان اسامی و مشخصات را ارسال کردیم تا مورد تأئید مسئولان فرهنگی در هر استان قرار گیرد.

معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه هم‌اکنون منتظر تأئید مکتوب دستگاه‌ها هستیم، گفت: شرط شرکت در مسابقات تسنیم این است که مسئولان یا مدیران دستگاه‌های فرهنگی حتماً باید از پرسنل رسمی، قراردادی یا پیمانی نهادها و مراکز باشند، به همین دلیل ما آمار و اسامی افرادی که ثبت‌نام کردند را دراختیار دستگاه‌ها قرار دادیم تا تأیید شود.

در کنار برگزاری مسابقات به بحث آموزش نیز پرداختیم

وی با اشاره به ثبت‌نام‌های مستقل برخی از دستگاه‌ها، خاطرنشان کرد: برخی از دستگاه‌ها به دلیل اینکه افراد دسترسی به سایت نداشتند به صورت مستقل ثبت‌نام‌هایی داشتند به همین دلیل آمار ما قطعی نیست که امیدوار هستیم تا اواسط مهرماه به صورت مکتوب تأییدیه نهادهای فرهنگی به دست ما رسیده و آمارمان مشخص شود.

افراش با بیان اینکه مسابقات تسنیم در دو مرحله استانی و کشوری برگزار می‌شود، تصریح کرد: در جلسه‌ای با مسئولان برخی از نهادها تصمیم گرفتیم برای گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه تنها به مسابقه بسنده نکنیم و به مسائل آموزشی نیز توجه داشته باشیم که با توجه به تجربه سی ساله سازمان دارالقرآن در حوزه فعالیت‌های آموزشی و اینکه بسته‌های آموزشی متنوعی برای گروه‌های سنی مختلف در حوزه‌های قرائت، حفظ، صوت و لحن، روخوانی، روانخوانی، مفاهیم پیش‌بینی شده است، ما نمونه‌های این بسته‌ها را دراختیار نمایندگان قرار دادیم و اعلام آمادگی کردیم که در حوزه آموزشی به صورت حضوری و غیرحضوری نیز مشارکت داشته باشیم، البته تحقق این امر نیازمند تأمین اعتبار است.

مسابقات تسنیم در سه رشته قرآنی برگزاری می‌شود

معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه مسابقات تسنیم در رشته‌های «حفظ»، «مفاهیم» و «قرائت» برگزار می‌شود، گفت: سازمان دارالقرآن برای آن دسته از افرادی که در رشته مفاهیم شرکت کردند کتابی به چاپ رسانده و در اختیار متسابقان قرار داده است تا با مطالعه آن بتوانند آمادگی شرکت در رشته مفاهیم را که آبان‌ماه برگزار می‌شود را کسب کنند.

افراش افزود: برای افرادی که از مرحله استانی رشته مفاهیم به مرحله کشوری راه می‌یابند «کتاب» ترجمه سوره مبارکه «یس» تألیف حجت‌الاسلام «قرائتی» را پیش‌بینی کردیم یعنی در مرحله کشوری افراد علاوه به تسلط بر کتاب ترجمه و تفسیر سوره‌های «لقمان»، «اسراء»، «حجرات» و «مؤمنون» که در مرحله استانی امتحان دادند باید این کتاب را نیز مطالعه کرده باشند تا بتوانند به سؤالات مرحله کشوری پاسخ دهند.

شرایط شرکت در رشته حفظ مسابقات تسنیم

وی با بیان اینکه برای شرکت در مرحله استانی مسابقات تسنیم در رشته حفظ چندین گزینه وجود دارد، اظهار داشت: رشته حفظ قرآن مسابقات تسنیم چند بخش دارد که حفظ «دو جزء پیوسته»، حفظ «پنج جزء» و حفظ «سوره‌های اخلاقی» قرآن از آن جمله است؛ همچنین رشته حفظ کل قرآن وجود ندارد چرا که تجربه سال گذشته ما ثابت کرد تعداد حافظان قرآن در نهادهای فرهنگی خیلی کم است.

افراش افزود: در بخش حفظ دو جزء پیوسته، متسابقان باید بر حفظ یکی از جزء‌های «اول و دوم»، «29 و 30» یا «اول و 30» تسلط داشته باشند؛ همچنین علاقه‌مندان به شرکت در حفظ سوره‌های اخلاقی باید سوره‌های «حجرات»، «اسراء»، «مؤمنون» و «لقمان» را حفظ کنند.

وی با اشاره به اینکه رشته قرائت قرآن ویژه برادران است که باید آن‌ها قرآن را به صورت تحقیق یا ترتیل تلاوت کنند، اظهار داشت: مرحله استانی مسابقات تسنیم آبان‌ماه و همچنین مرحله کشوری این مسابقات در بهمن‌ماه مصادف با دهه مبارک فجر برگزار خواهد شد.

مسابقات تلاوت با رویکرد جدیدی طراحی شد

معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه با اشاره به برگزاری نخستین دوره مسابقات «تلاوت» گفت: مسابقات تلاوت در سازمان دارالقرآن با رویکرد جدیدی در عرصه مسابقات قرآن کریم طراحی و اجرایی شد که پس از فراخوان ثبت‌نام خوشبختانه با استقبال مردم قرآن‌دوست کشورمان مواجه شدیم.

وی با اشاره به اهداف برگزاری مسابقات تلاوت با رویکرد حفظ آیاتی از قرآن خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری مسابقات تلاوت این است که قاریان کشورمان به معانی و مفاهیم آیات قرآن تسلط بیشتری پیدا کنند و همچنین به حفظ قرآن و تحقق مطالبه مقام معظم رهبری تشویق شوند، چرا که از حفظ خواندن آیات قرآن کمک به‌سزایی در تسلط بر قرائت آیات می‌کند. این تجربه‌ای بوده که قاریان ممتاز مصری نیز در سفرهایی که به جمهوری اسلامی ایران داشتند ضمن تأکید به موفقیت در فعالیت‌های قرآنی ایران عدم تسلط قاریان به آیات قرآن را از ضعف‌های قاریان ایران برشمردند.

افراش با بیان اینکه در نخستین دوره مسابقات تلاوت توجه بیشتری به قاریان قرآن شده است تا آن‌ها را به حفظ و تدبر در آیات قرآن تشویق کنیم، افزود: در این مسابقات علاوه بر تقویت نگرش قاریان، حافظان نیز می‌توانند با تدبیر بیشتر در آیات الهی و احاطه بر معانی آن‌ها، تسلط بیشتری بر محفوظات خود داشته باشند.

4334 نفر از 17 استان کشور در مسابقات تلاوت ثبت‌نام کردند

معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به تعداد افراد شرکت کننده در مسابقات تلاوت اظهار داشت: طبق آمار رسیده از 17 استان کشور چهار هزار و 334 نفر در مسابقات تلاوت شرکت کردند که البته این آمار نیز قطعی نیست چرا که بسیاری از شهرهای بزرگ کشور همچون تهران و اصفهان تاکنون آمار شرکت‌کنندگان را به سازمان دارالقرآن ارسال نکردند.

وی در ادامه با ارائه‌ای از آمار تعداد شرکت‌کنندگان در مسابقات تلاوت به تفکیک استان‌، گفت: بر اساس آمارهای رسیده از استان‌های آذربایجان شرقی 565 نفر، آذربایجان غربی 107 نفر، اردبیل 184 نفر، بوشهر 138 نفر، خراسان رضوی 618 نفر، خراسان شمالی 110 نفر، زنجان 148 نفر، فارس 225 نفر، قم 295 نفر، کرمانشاه 773 نفر، همدان 200 نفر، یزد 236 نفر در این مسابقات شرکت کردند که پس از تکمیل و ارسال آمار از استان‌های مختلف پیش‌بینی می‌شود بیش از 6 هزار نفر در مسابقات تلاوت شرکت کنند.

افراش با بیان اینکه مرحله استانی مسابقات تلاوت همزمان با مسابقات تسنیم اوایل آذرماه برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: مسابقات تلاوت به صورت دو مرحله‌ای برگزار می‌شود، البته در برخی از استان‌ها با توجه به استقبال مردم ممکن است سه مرحله شود.

قطعاتی که برادران بالای 16 سال باید برای شرکت در مسابقات تلاوت حفظ کنند

معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه شرکت‌کنندگان در مسابقات تلاوت باید آیاتی از قرآن را به قید قرعه از حفظ تلاوت کنند، اظهار داشت: برادران بالای 16 سال باید هشت قطعه شامل آیات 211 تا 215 سوره مبارکه «بقره»، آیات 133 تا 140 سوره مبارکه «آل عمران»، آیات 95 تا 101 سوره مبارکه «انعام»،  آیات 52 تا 59 سوره مبارکه «توبه»، آیات 101 تا 111 سوره مبارکه «اسراء»، آیات 35 تا 40 سوره مبارکه «نور»، آیات 1 تا 11 سوره مبارکه «عنکبوت» و آیات 22 تا 31 سوره مبارکه «زمر» را حفظ کنند.

شرایط شرکت در مسابقات تلاوت برای خواهران بالای 16 سال و برادران زیر 16 سال

وی با بیان اینکه افرادی که در این مسابقات شرکت می‌کنند باید تمامی قطعات را حفظ کنند، تصریح کرد: یکی از این قطعات به قید قرعه برای افراد انتخاب می‌شود که متسابقان باید آن را از حفظ تلاوت کنند، اما برادران زیر 16 سال و خواهران بالای 16 سال باید پنج قطعه را حفظ کنند. این قطعات شامل سوره مبارکه «نساء» از آیات 80 تا 83، سوره مبارکه «انعام» آیات 149 تا 151، سوره مبارکه «حج» آیات 75 تا 78، سوره مبارکه «عنکبوت» آیات 56 تا 62، سوره مبارکه «فاطر» از آیات 15 تا 23، این پنج قطعه مختص برادران زیر 16 سال و خواهران بالای 16 سال است.

افراش با اشاره به نحوه انتخاب قطعات قرآنی که در مسابقات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، گفت: ما در این مسابقات برای خانم‌های زیر 16 سال قطعاتی درنظر نگرفتیم. این قطعات از آن جهت که قاریان بسیاری این قطعات را تلاوت کرده‌اند، بسیار مناسب بود و معمولاً افرادی که در جلسات قرآن شرکت می‌کنند با این قطعات آشنایی دارند.

معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه تعداد شرکت‌کنندگان با توجه به نخستین دره این مسابقات بیش از تصور ما بود، ادامه داد: سعی کردیم برای سال اول قطعات انتخابی سخت نباشد تا افراد با اعتماد به نفس بیشتری در مسابقات شرکت کنند و این مسابقات آغازی برای حفظ قرآن و آشنایی با مفاهیم قرآنی باشد.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول