اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مصباح یزدی:

مسئولیت‌ها به افراد دلسوز دین سپرده شود/ طلاب باید در کنار تحصیل علم نسبت به شرایط داخل و خارج شناخت داشته باشند

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: باید کسانی را سرکار بیاوریم که مروج اسلام باشند و دلشان برای دین بسوزد و فقط به دنبال حل مشکل گرانی و تحریم‌های اقتصادی نباشیم.

مسئولیت‌ها به افراد دلسوز دین سپرده شود/ طلاب باید در کنار تحصیل علم نسبت به شرایط داخل و خارج شناخت داشته باشند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی امشب در مراسم آغاز سال تحصیلی مدرسه علمیه معصومیه(س) قم با گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: دفاع مقدس را می‌توان از نقاط عطف در تاریخ اسلام دانست.

وی در ادامه با اشاره به نحوه ورود خود به فراگیری علوم دینی و طلبه شدن، اظهار کرد: ابتدا تصورم بر این بود که طلبگی امری مستحب است اما بعدها متوجه این مسئله شدم که این کار از عمل مستحب بسیار بالاتر است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اشاره به اینکه ارزش عبادات با توجه به تفاوت در نیت‌ها متفاوت است، بیان کرد: درجه و مرتبه امور و ارزش‌ آنها به نیت و قصد است؛ ممکن است فردی اقدام به ساخت یک بیمارستان برای مردم کند ولی نیتش این باشد که بگویند فلان فرد انسان شایسته‌ای است و یا به دنبال جمع‌آوری رای در زمان انتخابات باشد، درست است که نفس این عمل برای اینکه به مردم خدمت می‌شود خوب است ولی مزد آن هم خودنمایی و محبوبیت در بین مردم است و مزد دیگری ندارد.

وی با اشاره به اینکه باید نیت‌ها را خالص کرد و تعالی بخشید، گفت: گفته می‌شود که یک ضربه شمشیر حضرت علی(ع) از همه عبادت انس و جان برتر بود، این برتری به دلیل نیت و معرفت علی(ع) است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه شرایط دنیای کنونی با هیچ دوره دیگری قابل مقایسه نیست، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی با استفاده از تکنولوژی زمینه انتقال ارزش‌ها و باورها بسیار فراهم شده است.

وی با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی صدها رسانه علیه اسلام و تشیع اظهار کرد: در سایه همین تکنولوژی زمینه‌های فساد اخلاقی نیز به سهولت فراهم شده است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ادامه داد: در چنین شرایطی که مبانی دینی ما مورد هجمه سنگین دشمنان قرار گرفته است وظیفه طلاب نیز بسیار سنگین‌تر شده است.

وی با اشاره به شرایط گذشته و امروز در زمینه فعالیت طلاب و حضور آنان در اجتماع بیان کرد: در گذشته زمینه‌های کاری بسیار کم بود و یکی از ابتکاراتی که انجام شد، انتشار مجله مکتب اسلام بود ولی امروز به برکت خون شهدا و پیروزی انقلاب شرایط برای تبلیغ اسلام فراهم است و باید با بهره‌گیری از امکانات در این مسیر گام برداشت.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه وظایف بر اساس موقعیت زمان و مکان متفاوت است، افزود: انسان باید در هر شرایط نسبت به وظیفه‌ای که بر عهده‌ دارد، آگاه باشد؛ امروز اگر خون شیعه در کشورهای دیگر بر زمین ریخته می‌شود گناه آن گردن کسانی است که علیه صحابه شعار و لعن می‌فرستند.

وی با اشاره به اینکه لعن کردن خلفا هنر و افتخار نیست، اظهار کرد: این صداها و فیلم‌ها ضبط شده و موجب می‌شود که در نقاط دیگر شیعیان سربریده شوند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اشاره به اینکه فراگیری علم برای مال اندوزی و فخر فروشی در مکتب اهل بیت جایی ندارد، گفت:‌ اگر کسی علم را یاد گرفته و آن را نشر دهد تا بتواند به موقعیتی دست یابد، مورد لعن اهل بیت است.

وی خطاب به کسانی که وارد عرصه طلبگی و فراگیری علوم دینی شده‌اند، گفت: بدانید قدم گذاشتن در این مسیر یک واجب موکد است و اگر کسی در درس خواندن کوتاهی کند از نظر شرعی مسئول است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه طلاب نسبت به جوانان باید احساس مسئولیت داشته باشند، تصریح کرد: جوانان امروز با شبهات فراوان بسیاری روبه‌رو هستند و طلاب باید به شبهات ایشان پاسخ دهند.

وی در ادامه ضرورت آگاهی طلاب نسبت به شرایط داخلی و خارجی را مورد تاکید قرار داد و گفت: طلاب باید در کنار تحصیل علم نسبت به شرایط داخل و خارج در حد ضرورت شناخت داشته باشند تا تکلیف خود را بشنانسد، مثلاً بدانند که به چه کسی باید رأی دهند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی یادآور شد: ‌اگر باور ما این است که تنها راه سعادت در دنیا و آخرت اسلام است باید هدف ما رواج اسلام باشد؛ باید کسانی را سرکار بیاوریم که مروج اسلام باشند و دلشان برای دین بسوزد و فقط به دنبال حل مشکل گرانی و تحریم‌های اقتصادی نباشیم.

انتهای پیام/2258/ک40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول