اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مسئول شبکه بهداشت درمان دیلم مطرح کرد

لزوم توجه بیشتر به ورود افاغنه مهاجر به کشور

کارشناس مسئول شبکه بهداشت و درمان دیلم گفت: باید افاغنه را مهم‌ترین منبع بیماری وبا در کشور دانست که بایستی نظارت بیشتری بر ورود افاغنه به شهرستان دیلم انجام شود تا شاهد شیوع این بیماری در شهرستان نباشیم.

لزوم توجه بیشتر به ورود افاغنه مهاجر به کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از دیلم، در جلسه کمیته برون بخشی التور که عصر امروز در دیلم برگزار شد، مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت دیلم گفت: التور یا وبا یک بیماری اسهالی ناشی از عفونت روده به علت باکتری ویبریو کلرا است که هم کودکان و هم بزرگسالان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

حکمت الله مرادی افزود: حدود 10 تا 15 درصد مبتلایان دچار اسهال حاد آبکی می‌شوند و 2 ساعت تا 5 روز طول می‌کشد تا بیماری علایم خود را بروز دهد.

وی اضافه کرد: اسهال حاد آبکی شدید، استفراغ بدون حالت تهوع و تب و دل پیچه، افت فشارخون و ضعف شدید از علایم اولیه این بیماری محسوب می‌شود.

کارشناس مسئول پیشگیری شبکه بهداشت دیلم خاطرنشان کرد: نارسایی کلیه، نارسایی ریه و افت شدید قند خون از عوارض ثانویه این بیماری است.

مرادی آب آلوده، یخ آلوده، هر نوع مواد غذایی که کم پخته شده، سبزیجات آلوده که سالم‌سازی نشده اند، تماس مستقیم فرد به فرد مبتلا به وبا و حشرات را از جمله راه های انتقال این بیماری عنوان کرد.

این کارشناس بهداشت عمومی عنوان کرد: آموزش بهداشت عمومی، تأمین آب بهداشتی، سالم‌سازی محیط، تأمین سلامت غذا و رعایت اصول بهداشت فردی از موثرترین راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

مرادی اظهار داشت: در شش ماهه نخست امسال از تعداد 432 مورد اسهال ثبت شده در مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان 162 نمونه التور تهیه شده که مقدار موارد اسهالی نسبت به مدت مشابه سال قبل به کمتر از نصف کاهش یافته است.

کارشناس مسئول پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت دیلم، افاغنه را مهم‌ترین منبع بیماری وبا در کشور دانست و افزود: بایستی نظارت بیشتری بر ورود افاغنه به شهرستان انجام شود تا شاهد شیوع این بیماری در شهرستان نباشیم.

سرپرست واحد بهداشت محیط و حرفه‌ شبکه بهداشت و درمان دیلم در این نشست گفت: عدم امکان بازدید بهداشتی از اماکن تحت پوشش نیروی انتظامی، وجود مشکلات بهداشت محیطی در برخی از مدارس،عرضه یخ غیربهداشتی در سطح شهر، شستشوی نامناسب سبزیجات و میوه جات و مواد خام برای تهیه سالاد از جمله مشکلات بهداشت محیط در شهرستان است.

مرتضی مبارکی افزود: مصرف برنج مانده یکی از مواردی است که می‌تواند باعث ایجاد موارد اسهالی شود. 

سرپرست واحد بهداشت محیط و حرفه شبکه بهداشت و درمان دیلم در ادامه سخنان خود اظهار داشت: پروسه غیربهداشتی تولیدیخ، عدم بسته بندی یخ و عرضه غیربهداشتی آن در کارخانه تولید یخ و دکه‌های فروش مواد غذایی یکی از مشکلات جدی در حوزه بهداشت محیط شهرستان دیلم است.

مبارکی بهترین و موثرترین راه پیشگیری از بیماری وبا و سایر بیماریهای اسهالی را شستشوی مرتب دست ها با آب و صابون مایع مخصوصاً در بین دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی عنوان کرد.

انتهای پیام/66006/ک40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول