اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر فرهنگی هنری منطقه 20 خبر داد

خدمات ویژه فصل پاییز کتابخوانی به شهروندان شهرری

کتابخانه‌های مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی در فصل پاییز آماده ارائه خدمات ویژه به اهالی جنوب پایتخت هستند.

خدمات ویژه فصل پاییز کتابخوانی به شهروندان شهرری

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران به‌نقل از روابط‌عمومی مدیریت فرهنگی، هنری منطقه 20، سیدرضا موسوی در ارتباط با برنامه‌های کتابخانه‌های جنوب تهران در فصل پاییز با اشاره به اهداف کتابخانه‌ها اظهار داشت: یکی از اهداف هر کتابخانه تبدیل شدن آن به پایگاه اصلی مطالعه برای دانش‌آموزان و دانش‌پژوهان است.

رئیس فرهنگسرای ولاء‌ گفت: کتاب و کتابخوانی همواره یکی از شاخصه‌های مهم اعتلای فرهنگی جوامع به شمار می‌آید و به عنوان یکی از مهمترین و پویاترین وسایل انتقال آگاهی، تفهیم و اندیشمندی از جایگاه ویژه‌ای در توسعه فرهنگ و تمدن هر ملتی برخوردار است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در باب اهمیت و جایگاه کتاب در دین مبین اسلام، خداوند متعال به قلم و حرمت آن سوگند یاد کرده و «امر به خواندن» آغازگر وحی الهی و رسالت پیامبر عظیم‌الشان اسلام است.

مدیر فرهنگی هنری منطقه 20 ضمن اشاره به ضرورت توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین مردم جنوب پایتخت گفت: این مدیریت با برخورداری از سه کتابخانه در محدوده شهرری دارای جایگاه ممتازی در این زمینه در مجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است.

موسوی با معرفی کتابخانه‌های این منطقه عنوان کرد: کتابخانه 13 آبان، کتابخانه شیخ کلینی (ره) و کتابخانه شیخ صدوق (ره)، سه کتابخانه این مجموعه هستند که از این میان کتابخانه 13 آبان به عنوان بزرگ‌ترین و غنی‌ترین کتابخانه جنوب پایتخت شناخته شده است.

مدیر فرهنگی هنری منطقه 20 در ارتباط با امکانات و ویژگی‌های این سه کتابخانه افزود: کتابخانه 13 آبان در سال 87 با زیربنای 2 هزار و 500 متر مربع در شهرک 13 آبان، خیابان مولایی جنوبی، کوچه عطری تأسیس شده و مجموعه 40 هزار جلدی کتابخانه 13 آبان که اخیراً با اهدای 2 هزار جلد کتاب ارزشمند از سوی شهرداری ناحیه 3 منطقه 20 و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، غنی‌تر شده است، دارای کتاب‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون دین، فلسفه، روانشناسی، علوم اجتماعی، زبان، علوم محض، هنر، تاریخ، جغرافیا، علوم کاربردی است.

رئیس فرهنگسرای ولاء ادامه داد: کتابخانه 13 آبان 7 هزار نفر عضو دارد که 6 هزار و 200 نفر عضو ثابت و 2 هزار نفر عضو فعال می باشد و دارای بخش‌های مخزن، امانت کتاب، بخش مرجع، بخش نشریات، کتابخانه کودک و نوجوان آذری یزدی، باشگاه کودک، تالار اجتماعات، دو سالن مطالعه بانوان و آقایان به صورت مجزا و سایت رایانه ای که در آن بخش کمک آموزشی ویژه دانش آموزان، واحد آموزش و نشست های رونمایی و نقد و بررسی کتاب در این کتابخانه انجام می‌شود.

موسوی در خصوص بخش مخزن کتابخانه 13 آبان گفت: مخزن این کتابخانه مشتمل بر بیش از 40 هزار جلد کتاب به همراه 2 هزار جلد کتاب ارزشمند اهدایی از سوی کتابخانه ملی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران می باشد.

وی با اشاره به بخش امانت کتاب ، کتابخانه ذکر کرد: این بخش با بیش از 30000 جلد کتاب در حوزه های گوناگون دین، فلسفه، روانشناسی، علوم اجتماعی، زبان, علوم محض، هنر، تاریخ، جغرافیا، علوم کاربردی و... در حال فعالیت می‌باشد.

مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 با اشاره به بخش مرجع کتابخانه ذکر کرد: بخش مرجع کتابخانه 13 آبان دارای بیش از 2500 جلد کتاب می باشد که علاقه‌مندان می توانند در دو تالار مطالعه مجزا بانوان و آقایان به که دارای ظرفیت 150 نفری می باشد، به مطالعه کتب مرجع بپردازند.

وی در خصوص بخش کتابخانه کودک و نوجوان آذری یزدی ذکر کرد: این کتابخانه با بیش از 8000 جلد کتاب برای ارائه خدمات به گروه سنی (ب،ج،د) و پژوهشگران حوزه کودک و نوجوان آماده ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان می‌باشد.

موسوی با اشاره به باشگاه کودک و نوجوان این کتابخانه گفت: ‌ایستگاه پرورش خلاقیت کودک و نوجوان در بخش های مختلف شامل: کارگاه های کتاب سازی، کتابخوانی، نقاشی، اوریگامی (کاغذ و تا)، کلاژ، معرفی اماکن و مفاخر ری و... ویژه گروه سنی (ب،ج،د) و با هدف پرورش فکری و ارتقاء سطح مهارتهای ذهنی و ارتباطی کودکان آماده ارائه خدمات می‌باشد.

مدیرت فرهنگی هنری منطقه 20 در خصوص بخش نشریات کتابخانه 13 آبان ذکر کرد: در این کتابخانه 20 عنوان نشریه در زمینه های ورزش، سلامت،

مدیر فرهنگسرای ولاء در خصوص سایت رایانه و بخش کمک آموزشی ویژه دانش آموزان گفت: این بخش شامل سه هزار جلد کتاب می‌باشد که در این بخش مشاوره های انفرادی و گروهی درسی و دوره‌های تقویتی و کنکور نیز برگزار می‌شود.

وی با اشاره به واحد آموزش کتابخانه 13 آبان ذکر کرد: واحد آموزش کتابخانه 13 آبان با کادر مربیان مجرب در رشته های مختلف علوم قرآنی و حدیث، هنرهای تجسمی، هنرهای دستی و خانگی، دوره های کامپیوتر، دوره های زبان، کلاسهای آموزشی ویژه خردسالان و کودکان، کلاس های ادبی و... آماده ارائه خدمات به اهالی محله ی 13 آبان می‌باشند.

مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 با اشاره به نشست های رونمایی و نقد و بررسی کتب نویسندگان معتبر و

برجسته  ذکر کرد: رونمایی از کتب یادمان شهدا و اساتید برجسته از جمله فعالیت های محوری کتابخانه 13

آبان است که به صورت مستمر و با حضور علاقه‌مندان حوزه کتاب و کتابخوانی و اهالی رسانه برگزار

می‌گر‌دد.

موسوی در ارتباط با کتابخانه شیخ کلینی (ره) توضیح داد: کتابخانه شیخ کلینی (ره)با زیربنایی به مساحت 1100 مترمربع دارای دو سالن مطالعه مجزا(وی‍‍ژه خواهران و برادران)هرکدام به ابعاد115 مترمربع با ظرفیت 200نفر در سال 1375تاسیس که دارای 10415 عضو و 2700 نفر عضو فعال می‌باشد.

مدیر فرهنگسرای ولاء ذکر کرد: کتابخانه شیخ کلینی(ره)  برای ارائه خدمات به علاقه‌مندان و شهروندان محترم یکی از کتابخانه های فعال می باشد که هرروزبجزایام تعطیل ساعت 8 الی 21 آماده خدمات رسانی می‌باشد.

وی در خصوص واحدهای مختلف کتابخانه شیخ کلینی(ره) گفت: این کتابخانه دارای بخش های ثبت نام،بخش امانت،بخش مرجع،بخش نشریات،بخش کودکان ونوجوانان،بخش نابینایان،واحدسمعی و بصری،بخش خدمات فنی،بخش تازه های کتاب،واحد مشاوره، واحدآموزش ودوسالن مطالعه مجزا(وی‍‍ژه خواهران و برادران) می‌باشد.

موسوی با اشاره به بخش امانت این کتابخانه ذکر کرد: این بخش دارای 30 هزار نسخه کتاب در زمینه‌های مختلف ادبی، علوم، اجتماعی، رمان، روانشناسی و... می‌باشد.

مدیر فرهنگسرای ولاء در خصوص بخش مرجع ذکر کرد: این بخش دارای 2010 نسخه کتاب می‌باشد.

وی با اشاره به بخش نشریات گفت: این بخش دارای 10 عنوان روزنامه روز و 55  عنوان مجلات جاری داخلی(عمومی و تخصصی) در موضوعات مختلف می باشد، که شامل : ادبیات، جغرافیا، علوم کامپیوتر، فلسفه، عکاسی، عکس، دفاع مقدس، نشریه های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، علمی، دینی و ... می‌باشد.

موسوی با اشاره به بخش کودک و کتب های کمک درسی ذکر کرد: این کتابخانه در بخش کودک دارای 3282 جلد کتاب و در بخش کتب های کمک درسی دارای 2984 نسخه کتاب می باشد.

مدیر فرهنگسرای ولاء با اشاره به بخش سمعی و بصری ذکر کرد: این بخش دارای 502 حلقه لوح فشرده آموزشی می‌باشد.

وی با اشاره به کتابخانه ی تخصصی حقوق گفت: کتابخانه ی تخصصی حقوق که دارای عضوهای فعال می باشد دارای بیش از 1500 نسخه کتاب و آماده ارائه خدمت به دانشجویان این رشته می‌باشد.

مدیر فرهنگسرای ولاء در خصوص تالار های مطالعه کتابخانه ذکر کرد: کتابخانه شیخ کلینی (ره) شامل دو سالن مطالعه مجزا (وی‍‍ژه خواهران و برادران) هر کدام به ابعاد 115 مترمربع و با ظرفیت 200 نفر می باشد.

مدیر فرهنگسرای ولاء با اشاره به بخش آموزش ذکر کرد: کتابخانه شیخ کلینی (ره) درکنارفعالیتهای خود کلاس‌های آموزشی قرآن خردسالان،خوشنویسی،نقاشی کودکان و پیش دبستانی،معرق،طراحی،زبان و هنرهای دستی را برگزار می‌کند.

موسوی با اشاره به کتابخانه بصیرت مجتمع کتابخانه ای شیخ کلینی(ره) گفت: این بخش در اواخر بهمن ماه سال1382 به منظور ارائه خدمات به نابینایان شروع به فعالیت نموده و عضویت دراین بخش بصورت رایگان می‌باشد.مجموعه کتب این بخش شامل 1050 نسخه کتاب به خط بریل در زمینه‌های                ادبی،علوم،اجتماعی،روانشناسی،تاریخ،حقوق،فلسفه و... می‌باشد.

مدیر فرهنگسرای ولاء در ادامه ذکر کرد: این بخش دارای 1700 عنوان کتاب گویا (نوارکاست) و امکاناتی نظیرماشین پرکینز،ضبط صوت ودستگاه‌های بهدید (جهت افراد کم بینا) می باشد که آماده ارائه خدمات به نابینایان و کم بینایان عزیز می‌باشد و کارگاه «نرم افزار‌ها و بانک‌های اطلاعاتی» ویژه روشندلان نیز در این کتابخانه برگزار می‌شود.

رئیس فرهنگسرای ولاء در خصوص کتابخانه شیخ صدوق (ره) تصریح کرد: این کتابخانه عمومی در سال 1375 در محدوده دولت‌آباد تاسیس شده که شامل مخزن، کتابخانه کودکان و نوجوانان، دو سالن مطالعه مجزا ویژه خواهران و برادران با ظرفیت 275 نفر، کلاس‌های آموزشی و سالن اجتماعات است و دارای 35 هزار جلد کتاب می باشد که همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت هشت تا 21 و در روزهای جمعه از ساعت 8 الی 16 آماده سرویس‌دهی به شهروندان است.

مدیر فرهنگسرای ولاء با اشاره به بخش مخزن ادامه داد: کتابخانه شیخ صدوق(ره) دارای کتب این بخش شامل؛ روانشناسی و فلسفه، اخلاق، دین، تاریخ و جغرافیا، حقوق، آموزش و پرورش، هنر، پزشکی، مهندسی، اینترنت، داستان و رمان، علوم ورزشی، علوم اطلاعات و دانش شناسی می باشد.

وی با اشاره به بخش مرجع و خدمات اطلاع رسانی ذکر کرد: در این بخش بیش از 2500 جلد مجموعه منابع مرجع نظیر: فرهنگ لغات، دایره المعارف‌ها، زندگینامه‌ها و تفاسیر و مراجع، اطلس‌ها و... نگهداری می شود، که محققان، اساتید و دانشجویان می توانند به صورت قفسه باز از این مجموعه منابع غنی استفاده نمایند.

موسوی با اشاره به بخش نشریات ادواری ذکر کرد: این بخش دارای 5 عنوان روزنامه روز و بیش از 120 عنوان مجلات جاری داخلی(عمومی و تخصصی) در موضوعات مختلف می باشد، که شامل : ادبیات، جغرافیا، علوم کامپیوتر، فلسفه، عکاسی، عکس، دفاع مقدس، نشریه های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، علمی، دینی و ... می باشد.

وی در خصوص بخش خدمات فنی گفت: در این بخش سازماندهی(فهرست نویسی و رده بندی) منابع کتابی و غیر کتابی، آماده سازی منابع، قفسه خوانی، وجین، مجموعه سازی، صحافی و مبادله صورت می پذیرد.

مدیر فرهنگسرای ولاء ذکر کرد: در ضمن این کتابخانه با ارتباطات گسترده در حوزه کتاب با سازمان های مختلف مجموعه ای عظیمی از منابع علمی، داستانی، مذهبی و ... را گردآوری نموده است.

مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 با اشاره به تالار مطالعه ذکر کرد: تالار مطالعه خواهران و برادران  این کتابخانه دارای 2 سالن مطالعه مجزا برای خانم ها و آقایان می باشد که به صورت همزمان هر روزه می تواند مورد استفاده دانش آموزان، دانشجویان و محققین قرار گیرد و دارای ظرفیت 340 نفر می باشد.

موسوی در خصوص کتابخانه کودکان و نوجوانان ذکر کرد: این بخش در حال حاضر با 6500 نسخه کتاب کودک و نوجوان در موضوعات مختلف از جمله: داستان، دین ، ورزشی، تاریخ، کامپیوتر، علوم و همچنین کتب مرجع کودکان، برای گروه های سنی از 5 الی 15 سال و ده ها نشریه تخصصی کودک و نوجوان سرویس ارائه می نماید.

وی ادامه داد: این بخش علاوه بر سرویس کتاب و نشریات تخصصی در حوزه کودک، کارگاه های قصه گویی، کتاب سازی، تصویر گری و مسابقات کتابخوانی را هم بر پا می دارد.

مدیر فرهنگسرای ولاء با اشاره به برنامه های دیگر کتابخانه شیخ صدوق(ره) ذکر کرد: همچنین کتابخانه علاوه بر موارد ذکر شده در راستای اهداف سازمانی و جهت  تشویق و ترغیب شهروندان به کتاب و کتابخوانی، برنامه فرهنگی متنوعی را برگزار می نماید.

موسوی در خصوص این برنامه ها ذکر کرد: معرفی ، نقد و بررسی کتاب، رونمایی کتاب، مبادله و اهداء ، برگزاری کارگاه های تخصصی، سمینار ها، همایش موضوعی و... می باشد و کانون ادبی فرصت از جمله کانون های مستقر در کتابخانه می باشد که فعالیت های ادبی و شعر را دنبال می نماید.

وی با اشاره به فعالیت‌های جانبی این کتابخانه‌ها گفت: هر سه مجموعه در راستای رسالت فرهنگی آموزشی خود و به منظور غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در فصل تابستان، به اجرای برنامه‌های متنوعی از جمله فعالیت‌های تخصصی کودکان، برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی، برپایی سمینارها و کنفرانس‌ها، برپایی نمایشگاه‌ها، نمایش فیلم، رویدادهای ادبی، اجرای نمایش و برگزاری سخنرانی و جلسات بحث و گفت‌وگو می‌پردازند.

موسوی ادامه داد: کارگاه‌های قصه‌گویی و داستان‌نویسی، جلسات ادبی نقد کتاب با حضور کارشناسان زبده، برگزاری کلاس‌هایی چون دوره‌های روخوانی و تفسیر قرآن کریم، کلاس‌های «اتاق بازی» و «کلبه شادی» برای کودکان، برپایی کلاس‌های مهارتی چون کامپیوتر، زبان انگلیسی، فوریت‌های پزشکی، دوره‌های هنرهای خانگی و کارگاه‌های مشاوره شماری از فعالیت‌های جانبی این سه مرکز فرهنگی آموزشی است.

موسوی با اشاره به اینکه یکی از اهداف ذاتی هر کتابخانه تبدیل شدن آن به پایگاه اصلی مطالعه برای دانش‌آموزان و دانش‌پژوهان است، تاکید کرد: تشکیل کلاس‌های مرتبط با زمینه‌های درسی و تحصیلی دانش‌آموزان از جمله کلاس‌های تقویت درسی، کلاس‌های آمادگی آزمون و همچنین برگزاری دوره‌های مشاوره و انتخاب رشته با همکاری موسسات معتبر آموزشی از برنامه‌های اصلی کتابخانه‌ها در طول سال تحصیلی است.

مدیر فرهنگی هنری منطقه 20 همچنین در ارتباط با برنامه‌های ویژه فصل بهار و تابستان کتابخانه‌های این منطقه به دانش‌آموزان مژده داد: در این ایام برای تمامی دانش‌آموزان، عضویت کتابخانه‌های منطقه 20 با  شرایط ویژه فراهم خواهد بود.

وی افزود: تمامی نوآموزان مهد و پیش‌دبستان مراکز مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 که بالغ بر 1000 نفر هستند، به صورت رایگان به عضویت کتابخانه‌های تحت پوشش این مدیریت در خواهند آمد.

موسوی در پایان به تمام اعضای کتابخانه‌های مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 پیشنهاد داد: شهروندان می‌توانند با برخورداری از «عضویت ویژه» این کتابخانه‌ها و با مراجعه به سامانه کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به آدرس http://www.tehranlibrary.org امکان بهره‌برداری خود را از تمام 80 کتابخانه این سازمان فراهم آورند.

انتهای پیام/2462/ع/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول