اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم ورزقان در مجلس تصریح کرد

از شیرجه اعتبارات به سمت فوتبال تا ورزقان بدون استخر

نماینده مردم ورزقان در مجلس گفت: در حالیکه این شهرستان از داشتن یک استخر به عنوان کمترین امکانات ورزشی محروم است، میلیاردها ریال برای فوتبال مس سونگون در لیگ هزینه می‌شود و این جای سئوال است.

از شیرجه اعتبارات به سمت فوتبال تا ورزقان بدون استخر

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، شهرستان ورزقان از حیث معادن بسیار غنی است. این شهرستان با قرار گرفتن بر روی کمربند آلپ ـ هیمالیا دارای اندیس‌های متعدد مس و عناصر فلزی دیگر نظیر سرب، روی و آهن است. کمربند یاد شده از کوه‌های آلپ در اروپای ‌غربی شروع شده و پس از عبور از کشورهای اروپای‌شرقی از ناحیه مرزی جلفا وارد ایران می‌شود و در نهایت با عبور از کشورهای پاکستان و هندوستان به کوه‌های هیمالیا ختم می‌گردد. در ناحیه­ ورزقان بر روی این کمربند بیش از 30 اندیس معدنی مس شناسایی شده است.

کانسار مس سونگون که در شمال ورزقان قرار گرفته است، بزرگترین اندیس مس در شمال‌غرب ایران است. این کانسار یکی از بزرگترین کانسارهای مس دنیا بوده و قابل مقایسه با معادن دنیا مانند بینگهام در آمریکا، چوکی کوماتا در شیلی است.

کانی­سازی اصلی کانسار شامل کانی‌های مس و مولیبدن است. ذخیره احتمالی حدود 470 میلیون تن و ذخیره ممکن حدود 600 میلیون تن برای کانسار است که در مجموع کل ذخایر قطعی، احتمالی و ممکن در محدوده کانسار سونگون حدود 7.1 میلیارد تن سنگ مس با عیار 62 گرم بر تن است و بدین صورت معدن مس سونگون دارای ذخیره احتمالی و قطعی بالایی نسبت به معدن مس سرچشمه کرمان است. مجتمع مس سونگون به تنهایی سه درصد ذخایر مس جهان را در اختیار دارد.

هرچند مجتمع مس سونگون از سال‌­ها پیش فعالیت خود را آغاز کرده است اما تاکنون تنها محصول تولیدی مجتمع کنسانتره مس بوده که آن هم به دلیل نبود کارخانجات ذوب به سمت کرمان بارگیری می­‌شود. در این راستای عملیات اجرایی طرح توسعه مجتمع معدن مس سونگون شهرستان ورزقان از دو سال پیش آغاز شده است که در آن ایجاد و راه‌اندازی چهار واحد جدید تغلیظ، ذوب، اسید سولفوریک و پالایش مجتمع مس سونگون پیش­بینی شده است.

برای ساخت و توسعه مجتمع مس سونگون از سال 78 تاکنون بیش از 5 هزار میلیارد ریال هزینه شده است. علاوه بر آن برای اجرای عملیات اجرایی چهار واحد جدید این مجتمع نیز بیش از 700 میلیارد ریال از محل منابع سازمان توسعه و نوسازی معادن مس ایران سرمایه­گذاری خواهد شد. طراحی اولیه این معدن براساس استخراج 7 میلیون تن در 6 سال نخست و 14 میلیون تن در سال‌های بعدی انجام گرفته است. کارشناسان صنایع و معادن آذربایجان­شرقی، میزان اشتغال مستقیم در این پروژه را 6 هزار و 500 نفر تخمین می­زنند، اما به گفته آنان، ایجاد صنایع پایین دستی صنعت مس در این منطقه بیش از 25 هزار زمینه شغلی جدید ایجاد می­‌کند.

زلزله 6.1 ریشتری سال 1391 در ورزقان مشخص کرد این شهرستان محروم از محرومیت‌های بسیاری رنج می‌برد و نیاز است مسئولان حداقل از منابع خدادادی این منطقه برای پیشرفت و توسعه این منطقه استفاده کنند.

شرکت ملی مس به تعهدات قانونی خود در قبال ورزش ورزقان عمل کند

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی معتقد است: شرکت ملی مس باید به تعهدات ورزشی خود که قانون تعریف کرده در قبال شهرستان ورزقان عمل کند.

الهوردی دهقانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: شرکت صنایع مس ایران سلانه 6 هزار میلیارد ریال از محل استخراج‌های مس سونگون سود دارد که بر اساس قانون باید یک درصد از آن را به ورزش این منطقه اختصاص دهد.

وی با تاکید بر توسعه ورزش همگانی گفت: توسعه اماکن و امکانات ورزشی برای تمام اقشار مردم باید در اولویت کاری مس و دست‌اندرکاران ورزش کشور در این منطقه محروم باشد.

دهقانی با برشمردن سرمایه‌گذاری که شرکت مس در بخش ورزش ورزقان کرده و از آن به عنوان عملکرد ورزشی یاد می‌کند، افزود: سرمایه‌گذاری و تزریق منابع مالی برای تیم فوتبالی که به هر نحو و دلیلی به جای پیشرفت پسرفت داشته توجیهی برای داشتن فعالیت ورزشی در منطقه نیست.

ورزقان یک استخر نداشته اما میلیاردها برای فوتبال هزینه می‌شود

این نماینده مجلس نهم اضافه کرد: در حالی بر روی تیم فوتبال با شرایط اشاره شده میلیاردها هزینه شده که شهرستان ورزقان فاقد حتی یک استخر به عنوان کمترین امکان ورزشی است.

وی از مسئولان استانی و کشوری خواست تا فراهم آوردن امکانات و فضاهای ورزشی برای حوزه انتخابیه‌اش را در دستور کار قرار دهند و عنوان کرد: احداث یک باب استخر برای مردم و به خصوص جوانان ورزقانی کمترین درخواستی است که از این عزیزان انتظار داریم.

وی سرانه فضای ورزشی ورزقان را در مقایسه با استان و کشور بسیار ناچیز و در حد صفر دانست و گفت: در حادثه زلزله ارسباران مسئولان کشوری و استانی و حتی خود رئیس جمهور قول‌هایی به مردم این منطقه در رابطه با احداث اماکن ورزشی و حتی ورزشگاه دادند که به مانند بسیاری از قول‌ها و تعهدات که این افراد داده‌اند جامه عمل نپوشید و در حد حرف و تبلیغات باقی ماند.

براساس این گزارش، معدن مس سونگون در استان آذربایجان‌شرقی، در 100 کیلومتری شمال‌شرقی تبریز و 25 کیلومتری شمال ورزقان در همسایگی جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان قرار دارد.

سه معدن سرچشمه کرمان، خاتون‌آباد شهر بابک و سونگون ورزقان در کشور به استخراج و تولید مس اختصاص دارد که 40 درصد مس تولیدی کشور مربوط به ذخایر معدن مس سونگون است.

شهرستان ورزقان با وسعت 2368 کیلومتر مربع از شرق به شهرستان اهر، از غرب به شهرستان مرند، از شمال به شهرستان‌های کلیبر و جلفا و از جنوب به شهرستان‌های هریس، تبریز و شبستر محدود شده‌ است.

انتهای پیام/60002/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول