اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از دستاوردهای دانشجویان در اردوهای جهادی

اردوهای جهادی گامی برای پرورش مدیران آینده کشور

اردوهای جهادی نه تنها به آبادانی، رشد فرهنگی و محرومیت‌زدایی از چهره نقاط محروم کشور می‌انجامد بلکه در آینده نیز امور اجرایی کشور به دست مدیرانی با روحیه جهادی و بسیجی سپرده خواهد شد.

اردوهای جهادی گامی برای پرورش مدیران آینده کشور

خبرگزاری فارس – حسین طالب علی: از جمله موضوعاتی که قرآن کریم بارها در آیات مختلف بر آن تاکید کرده و مؤمنان را به آن سفارش کرده است، جهاد در راه خداوند است. خداوند متعال در قرآن کریم در وصف جایگاه و اهمیت جهاد در دین مبین اسلام، می‌فرماید: آیا پنداشته‌اید که داخل بهشت می‌شوید، بی‌آنکه خداوند جهادگران و شکیبایان شما را معلوم بدارد.

(آل عمران/142)

حجت‌الاسلام علی مهدی از کارشناسان واحد ارشاد و مشاوره مسجد مقدس جمکران در خصوص اهمیت جهاد در اسلام گفت: جهاد در راه خدا به عنوان ابزاری برای خروج از ظلمت و تاریکی به سوی نور ولایت خداوند متعال است و در تعریف دیگری می‌توان گفت که جهاد وسیله‌ای برای امتحان ایمان مؤمنین است.

وی ادامه داد: جهاد در راه خدا صرفاً به معنای جنگ کردن با دشمنان طریق حق و حقیقت نیست بلکه تلاش‌ها و کوشش‌های غیر نظامی را نیز شامل می‌شود، در واقع می‌توان گفت که هر نوع مبارزه و پیکار برای دست‌یابی به اهداف مقدس، چه در عرصه نظامی و چه در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را شامل می‌شود.

وی خدمت به محرومان را نوعی از جهاد دانست و ابراز داشت: طبق آیات قرآن کریم و روایات مختلفی که از ائمه اطهار (ع) صادر شده، کمک به محرومان و دستگیری از نیازمندان یکی از بالاترین جهادها برشمرده شده است.

این کارشناس مسائل دینی در ادامه به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) در این موضوع اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند کسی که برای کمک به برادر خود و سود رساندن به او اقدام کند، پاداش مجاهدان در راه خدا به او داده خواهد شد.

مهدی در ادامه با اشاره به اینکه این رویه در کشور ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت، ادامه داد: امام راحل و بعد از ایشان مقام معظم رهبری بارها بر این موضوع تاکید کرده‌اند که ما وظیفه داریم فقر و محرومیت را در کشور از بین ببریم و به زندگى اقشار کم‌بضاعت بیشتر رسیدگى کنیم.

یکی از طرح‌هایی که در کشور در راستای رفع محرومیت و آبادانی مناطق محروم اجرا شد، طرح اردوهای جهادی و طرح هجرت است که توسط سازمان بسیج سازندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکل گرفت و در مدت زمانی که از آن می‌گذرد، برکات خوبی را با خود به همراه داشته است.

رضا نوروزی یکی از فعالین عرصه گروه‌های جهادی در قم در این باره به خبرنگار فارس گفت: اردوهای جهادی غالباً با حضور دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در سطح مناطق محروم کشور برگزار می‌شود، در این اردوها اهدافی همچون خدمت به همنوعان، خودسازی و تهذیب نفس جهادگران، تجربه زندگی در شرایط سخت و تجربه دوری از خانواده و لمس محرومیت افراد و تلاش در راستای رفع آن دنبال می‌شود و می‌توان گفت اردوی جهادی فرصت مغتنمی برای دانشجویان فراهم می‌آورد تا از فضای مدرن شهر دور شده و زندگی به شیوه‌ای دیگر را تجربه کنند؛ زندگی‌ که شاید تجربه آن در محیط شهری کمی سخت باشد.

شهید آوینی سید شهیدان اهل قلم می‌گوید: شأن انسان در ایمان، هجرت و جهاد است و هجرت مقدمه جهاد فی سبیل الله است. هجرت یعنی هجرت از سنگینی‌ها و جاذبه‌هایی که تو را به خاک می‌چسباند.

امسال پنج گروه جهادی متشکل از دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های استان قم اردوهای جهادی خود را در منطقه قمرود به اجرا رساندند و در مدت برگزاری این اردوها به انجام فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی، عمرانی، درمانی و تبلیغی برای ساکنین روستاهای بخش قمرود مبادرت کردند.

محمد تیموری مسئول گروه جهادی سفیران از دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه برگزاری اردوهای جهادی بیشترین تأثیر را بر روی افراد گروه دارد، بیان داشت: در مدت برگزاری اردوی جهادی در تابستان سال جاری، برنامه‌های معنوی درون‌گروهی خوبی از جمله تشییع پیکر شهدای گمنام، برگزاری جلسات سخنرانی و همچنین برنامه‌های سینه‌زنی و مرثیه‌خوانی برگزار شد که اثرات معنوی خوبی را برای جهادگران به همراه داشت.

وی ادامه داد: اردوهای جهادی فرصتی است تا در این مدتی که از زندگی‌مان باقی مانده، از خواب غفلت بیدار شویم و از مردانی که بدون هیچ چشم‌داشتی فعالیت جهادی انجام می‌دهند، رسم مردانگی یاد بگیریم و با این کار هم خودمان را بسازیم و هم به سازندگی نقاط محروم و دستگیری از همنوعان خود بپردازیم.

حسین سلاطینی مسئول گروه جهادی دانشگاه پردیس قم نیز در خصوص نتایج برگزاری این اردوها گفت: برگزاری اردوهای جهادی علاوه بر اثرات درون گروهی که بر روی جهادگران دارد موجب ایجاد امید به زندگی و ارتقاء سطح فرهنگ مناطق محروم خواهد شد و امیدواریم این حرکت‌های جهادی و این خدمات مورد قبول خدای متعال قرار گیرد.

سید حسین فرهادی رئیس سازمان بسیج سازندگی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به تشریح فعالیت‌های سازمان بسیج سازندگی استان قم در ارتباط با اعزام گروه‌های جهادی به نقاط محروم استان پرداخت و اظهار داشت: علت اصلی پیدایش این نوع حرکت‌ها لبیک دانشجویان بسیجی به فرامین امام راحل و مقام معظم رهبری در خصوص کمک رسانی به نقاط محروم بود و بر این اساس نام حرکت جهادی را به این اردوها اطلاق می‌کنیم تا نشان دهنده معرفت و شناخت نسبت به این حرکت و گویای قدمت این جریان باشد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در خصوص برگزاری این اردوها فرموده‌اند: «حضور یک جوان مؤمن و متدین و متشرع در یک مجموعه روستایی، در بین جوانان، در بین مردم مظهر مجسم آیه قرآن است».

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان قم ادامه داد: امسال 14 گروه جهادی از استان قم به اردوهای جهادی دانشجویی اعزام شدند که هفت گروه آن خارج از استان و مابقی در روستاها و مناطق محروم استان قم کار خود را انجام دادند.

فرهادی افزود: این گروه‌های متشکل از 755 دانشجوی بسیجی در مدت برگزاری اردوی جهادی اقدام به مرمت 6 باب مسجد و 10 باب مدرسه کرده و همچنین به انجام فعالیت‌های درمانی، بهداشتی، آموزشی و فرهنگی در محل اردوها پرداختند.

وی در ادامه از برگزاری اردوهای یک روزه طرح صالحین در استان قم خبر داد و گفت: در تابستان سال جاری 853 دانش‌آموز و 3 هزار و 159 بسیجی از بسیج محلات در قالب اردوهای یک روزه اقدام به خدمات‌رسانی به مناطق محروم و کمک‌رسانی به کشاورزان کم‌برخوردار کردند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان قم همچنین از اجرای اردوهای طرح هجرت دانش‌آموزی در استان خبر داد و ابراز داشت: در تابستان سال جاری سه گروه دانش‌آموزی متشکل از 180 نفر به مدت 10 روز اقدام به مرمت هشت باب مدرسه با حضور استادکاران کردند، همچنین اردوهای جهادی هفت‌ روزه‌ای نیز برای بسیج محلات برگزار شد که 155 بسیجی جهادگر در قالب هشت گروه مأموریت‌های محول شده را به نحو احسن به اجرا رساندند.

 

فرهادی با اشاره به اینکه این گروه‌ها توفیقات خوبی را در خدمت‌رسانی به نقاط محروم و روستایی استان کسب کرده‌ و اهالی از عملکرد این عزیزان ابراز رضایت و خرسندی کرده‌اند، بیان داشت: امیدواریم به جایگاهی برسیم که با القای تفکر بسیجی و خدمت‌رسانی به نقاط محروم، محرومی در جامعه نداشته باشیم تا نیاز به محرومیت‌زدایی باشد و همگان به فکر همنوعان خود باشند.

یکی از موضوعاتی که جهادگران در مصاحبه‌های مختلف به آن اشاره می‌کردند نیاز گروه‌های جهادی به توجه و حمایت مسئولین از فعالیت‌های آنان بود، با توجه به اینکه دانشجویان جهادگر مدیران آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و با توجه به نقش این اردوها در نهادینه کردن روحیه بسیجی و جهادی در آنان که کمرنگ شدن آن امروز مشکل اساسی مدیریت کشور است، به نظر می‌رسد حمایت از این فعالیت‌ها نه تنها به آبادانی، رشد فرهنگی و محرومیت‌زدایی از چهره نقاط محروم کشور می‌انجامد بلکه در آینده نیز مدیرانی موفق با روحیه جهادی بر مسئولیت‌های اجرایی کشور مسلط خواهند شد و روشن است که نتیجه مدیریت جهادی در کشور چه افقی را پیش روی جمهوری اسلامی ایران ترسیم خواهد کرد.

انتهای پیام/78009/ط40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول