اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فتوژورنالیست ایرانی:

داستان‌خوانی زمینه‌ای برای ثبت مجموعه عکس‌ها است

فتوژورنالیست ایرانی گفت: مجموعه عکس چیزی مثل رمان است؛ همانطور که نمی‌توان رمان را نیمه کاره رها کرد، مجموعه عکس‌ها هم مثل رمان کوتاهی هستند که باید به درستی روایت شوند.

داستان‌خوانی زمینه‌ای برای ثبت مجموعه عکس‌ها است

مجید سعیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: مجموعه عکس تعریف‌های مختلفی دارد و همان طور که از اسم آن بر می‌آید یعنی جمعی از عکس‌هایی که داستانی را روایت می‌کنند و به دنبال هدفی مشخص هستند. کسانی که می‌خواهند مجموعه عکسی ارسال کنند باید خوب داستان بخوانند و حتی بتوانند داستان بنویسند.

وی با بیان اینکه سابقه حضور در دوره‌های پیشین جشنواره عکس فیروزه را نداشته است، افزود: با توجه به برنامه‌هایی که دبیر اجرایی و دبیر جشنواره برنامه‌ریزی کرده‌اند به نظر می‌رسد این جشنواره با دیگر جشنواره‌های عکس کشور متفاوت بوده و استخوان دارتر برگزار خواهد شد.

دبیر سابق سرویس عکس خبرگزاری فارس با مقایسه جشنواره‌های عکس داخلی تصریح کرد: بزرگ‌ترین کاستی فستیوال‌های ایرانی نسبت به نمونه‌های مشابه خود در خارج از کشور، موضوع ضعف داوری است.

این عکاس مشهور ایرانی اظهار کرد: اینکه داوران بر چه اساسی انتخاب می‌شوند و با چه اصولی عکس‌ها را انتخاب می‌کنند، همواره نکته‌ای مبهم در جشنواره‌های داخلی بوده است چرا که اگر داوری ضعیف باشد خواه ناخواه عکس‌ها هم ضعیف می‌شوند.

سعیدی افزود: داوری در دنیا اصولی دارد که این اصول در ایران رعایت نمی‌شود به طوری که حس می‌شود این خانواده کوچکی است که همواره به دور خود می‌چرخد و چند اسم به طور معمول تکرار می‌شوند. تمام اینها باعث می‌شود عکاسان جوان کشور حس مثبتی به جشنواره‌ها نداشته باشند.

عکاس آژانس خبری آمریکایی گتی با اشاره به موضوع جشنواره فیروزه چهارم، یادآور شد: حس می‌کنم یک استعدادی در عکاسان تبریزی و ترک زبان‌ها در غرب کشور وجود دارد که خیلی استعداد مثبتی است که همین استعداد باعث می‌شود بتوانند در موضوعات مختلف همچون اولین‌های تبریز کارهای متفاوتی ارائه دهند.

وی گفت: اگر بخواهیم از لحاظ اقلیمی مقایسه کنیم باید گفت عکاسان شمال‌غرب کشور بسیار قوی هستند. شاید دلیل آثار خوب آنها این باشد که سعی می‌کنند کمتر جشنواره برگزار کنند ولی در همان تعداد محدود جشنواره‌ها آثار ماندگاری ثبت کنند.

20 سال فعالیت عکاسی، دبیری عکس 9 روزنامه از سال 1377، تاسیس سرویس عکس خبرگزاری فارس، همکاری با رسانه‌های معتبری چون تایم، نیوزویک و گتی‌ایمیجز، کسب جایزه‌های معتبر داخلی و خارجی چون جایزه‌ی کاوه گلستان، آساهی‌شیمبون، POY و … تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های مجید سعیدی در 20 سال فعالیت حرفه‌ای اوست.

وی جایزه‌های بسیاری در زمینه عکاسی جنگ و حقوق بشر در جهان به دست آورده است که از جمله می‌توان به جایزه دوم عکس سال ‌‌یونیسف، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل در سال 2010، عکاس سال 2011 بنیاد لوسی آمریکا و برنده‌ جایزه‌ دوم یکی از گرایش‌های مسابقه‌ عکاسی خبری انجمن ملی عکاسان خبری (NPPA) در سال 2013 اشاره کرد.

انتهای پیام/60002/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول