اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لاوروف: غرب به فکر برتری خود است، نه حل مشکل سلاح‌های شیمیایی سوریه

وزیر امور خارجه روسیه معتقد است غرب می‌خواهد برتری خود در خاورمیانه را به نمایش بگذارد، اگرنه به فکر حل مشکل تسلیحات شیمیایی در سوریه نیست و به همین دلیل هم در شورای امنیت برای روسیه ضرب‌الاجل تعیین کرده است.

لاوروف: غرب به فکر برتری خود است، نه حل مشکل سلاح‌های شیمیایی سوریه

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه امروز در مصاحبه با برنامه «خبر روز یکشنبه» از شبکه اول تلویزیون این کشور گفت: غرب درصدد است برتری خود در منطقه را به اثبات برساند، وگرنه به فکر حل مشکل سلاح شیمیایی در سوریه نیست.

لاوروف با یادآوری اینکه کشورهای غربی از دو سال پیش هدف خود را تغییر رژیم بشار اسد قرار داده بودند، افزود: اکنون آنها نمی‌توانند اعتراف کنند که بار دیگر دچار اشتباه شده‌اند، همانطور که در لیبی مرتکب اشتباه شدند و این کشور را تا مرز نابودی بمباران کردند. همانطور که آنها در عراق مرتکب اشتباه شده و در این کشور اقدام به عملیات زمینی سنگینی نموده و آن را در بدترین شرایط رها کردند که امروزه شاهد هستیم که در آنجا هر روز مردم زیادی در نتیجه عملیات تروریستی مداوم جان خود را از دست می‌دهند.

به عقیده وزیر خارجه روسیه، کشورهای غربی در حقیقت سعی دارند برتری خود را به نمایش بگذارند که این آنها هستند در منطقه خاورمیانه «موسیقی دلخواهشان را سفارش می‌دهند». آنها برایشان این مسئله که ما به سمت آن در حرکت هستیم، یعنی حل مشکل سلاح شیمیایی در سوریه، مهم نیست. اگر چنین بود در سطح شورای امنیت سازمان ملل چنین برخوردی نداشتند.

لاوروف یادآور شد: آمریکا شروع به تعیین ضرب العجل برای روسیه کرده و می‌گوید که بدون تصویب قطعنامه شدیدالحنی در مورد سوریه بر اساس بند هفتم منشور سازمان ملل، آنها کار سازماندهی نابودی سلاح‌های شیمیایی در سوریه را آغاز نخواهند کرد.

به گفته وزیر خارجه روسیه، آمریکا و فرانسه خود چنین نتیجه گیری کردند که گناه استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه به گردن دولت است، وگرنه در گزارش کارشناسان سازمان ملل در این خصوص صحبتی نشده است.

لاوروف گفت: برای من جای تعجب نداشت که گزارش کارشناسان که در آن اصلا مشخص نشده که چه کسی از سلاح شیمیایی استفاده کرده، بلکه صرفا در آن گفته شده که مواد و مهمات شیمیایی پیدا شده که حاکی از بکارگرفته شدن این نوع سلاح است، بلافاصله از سوی شرکای آمریکایی و فرانسوی ما بعنوان سندی دال بر مقصر بودن دولت سوریه در این حادثه تلقی شد. در صورتی که این مسئله اصلا درست نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی خارجی روسیه در عین حال تاکید کرد که این کشور ضامن خلع سلاح شیمیایی در سوریه نیست، بلکه این سازمان ممنوعیت استفاده از سلاح شیمیایی است که این وظیفه را برعهده خواهد داشت.

وی افزود: ما شرایط پیوستن سوریه به کنوانسیون منع استفاده از تسلیحات شیمیایی را فراهم کردیم و اکنون سوریه بدون هیچ پیش شرطی به عضویت این پیمان درآمده است، برخلاف خود آمریکا که با شرط به این کنوانسیون پیوسته است. اکنون سوریه از لحاظ حقوقی موظف به انجام تعهداتش در زمینه این کنوانسیون است. به همین دلیل این سازمان ممنوعیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی است که وظیفه تضمین نابودی این تسلیحات در این کشور را برعهده خواهد داشت.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول