اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

وقتی کار فرهنگی در حاشیه قرار می‌گیرد/ متولیان فرهنگی غفلت نکنند

فرهنگ واژه‌ای آشنا اما غریب است و همه به اهمیت آن واقفند و همین مسئله لزوم توجه جدی به آن را ضروری می‌کند و این الزام است که برخی نهادهای فرهنگی نظیر بهزیستی را ظرف چند سال گذشته در حال بازگرداندن به این مسیر قرار داده است.

وقتی کار فرهنگی در حاشیه قرار می‌گیرد/ متولیان فرهنگی غفلت نکنند

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، بسیاری از دستگاه‌ها گرچه بیشتر رویکردی فرهنگی و البته فرهنگ‌ساز در جامعه دارند آما نقش آنها به تدریج به حاشیه کشیده شده تا جایی که امور فرهنگی به یکی از برنامه‌های جانبی تبدیل می‌شود.

در بسیاری از دستگاه‌هایی که چنین رویکردی برای آنها تعریف شده است، امور و فعالیت‌های فرهنگی در صورتی به مرحله اجرا در می‌آید که بودجه‌ای پس از انجام همه برنامه‌های دیگر باقی مانده باشد در غیر این صورت، نخستین موردی که تحت تاثیر بودجه قرار می‌گیرد، امور فرهنگی است.

بهزیستی نیز یکی از دستگاه‌هایی است که در واقع مسئولیت اجرایی ندارد و بیشتر به امور فرهنگی و فرهنگ‌سازی می‌پردازد و از آنجا که جمعیت قابل توجهی را زیر پوشش قرار می‌دهد، کار فرهنگی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی جامعه بگذارد.

جشنواره‌های قرآنی و فرهنگی نیز از جمله اقداماتی است که بهزیستی بیشتر به آن پرداخته و البته بازخوردهای بسیاری نیز داشته است.

این جشنواره هم‌اکنون در استان یزد در حال برگزاری است و گرچه ممکن است کم و کاستی‌هایی داشته باشد اما برگزاری آن به طور قطع می‌تواند تاثیرگذاری خوبی روی جامعه هدف داشته باشد.

دبیر شورای فرهنگی بهزیستی یزد در حاشیه جشنواره فرهنگی قرآن و عترت بهزیستی و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: سازمان بهزیستی یک سازمان فرهنگی است و با وجود این مسئله بیشترین شرح وظیفه در این سازمان در واقع توانمندسازی افراد نیازمند، بی سرپرست و معلول است و با وجود تلاش‌های فرهنگی چند سال گذشته، هنوز به صورت جدی به این مسئله پرداخته نشده است.

سید محمدرضا قائم محمدی ادامه داد: از نظر اقتصادی تلاش می‌کنیم که مشکلات معیشتی و مادی این افراد حل شود اما در کل از این مسئله غافل هستیم که اعتقادات دینی و باورهای مذهبی اگر واقعأ در وجود انسان ساری و جاری شود به عنوان نیرویی فوق‌العاده توانمند از تمام مشکلات پیشگیری می‌کند.

* اعتقادات دینی از تمام مشکلات جلوگیری می‌کند

قائم محمدی به عنوان مثال به صحبت‌های امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان می‌فرمایند: اگر کسی هر شب سوره واقعه را بخواند، هیچ وقت فقیر نمی‌شود. حال ما چقدر به این مسئله اعتقاد داریم و به آن عمل می‌کنیم و مددجوی ما چقدر به این مسئله عمل کرده که نتیجه نگرفته است.

وی ادامه داد: در قرآن کریم آمده است که نماز انسان را از فحشا و منکر باز می‌دارد و حال سئوال این است که مردان و زنان آسیب دیده ما چه قدر به سمت نماز هدایت و با قرآن مأنوس شده‌اند.

قائم محمدی افزود: اگر به فرهنگ غنی دینی باور داشته باشیم، تمام مشکلات حل می‌شود.

* مدینة النبی در سایه مدیریت دینی شهری با کمترین آسیب بود

این کارشناس اجتماعی ابراز داشت: مدینة النبی در اواخر عمر پیامبر اکرم (ص) شهری تقریبأ بدون هیچ آسیب اجتماعی بود که در تاریخ وجود ندارد، هیچکس درب خانه‌ها را نمی‌بست، به حقوق دیگران تجاوز نمی‌شد، فقرا تأمین بودند و ... و همه این مسائل به علت مدیریت دینی حاکم بر جامعه بود.

قائم محمدی تأکید کرد: اگر مبانی صحیح دینی در جامعه رعایت و رفتار پیامبر و ائمه در افراد احیا شود، هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

وی با ذکر نمونه‌ای بیان کرد: اگر خمس و زکات پرداخت شود، دیگر هیچ فقیری نخواهیم داشت و اگر همه روزه بگیرند همه به فکر فقرا خواهند بود.

این مسئول در مورد فعالیت‌های فرهنگی بهزیستی استان یزد اظهار داشت: ظرف چند سال گذشته فعالیت‌های خوبی در این حیطه انجام شده است اما باید برای گسترش این برنامه‌ها به صورت ویژه تلاش شود.

* بیش از 17 هزار نفر در جشنواره قرآن شرکت کردند

وی افزود: یکی از برنامه‌هایی که با استقبال مددجویان، معلولان، کارمندان و خانواده‌های کارمندان روبه‌رو شده است، جشنواره فرهنگی قرآن و عترت است که در مرحله شهرستانی،استانی و کشوری برگزار می‌شود.

قائم محمدی ادامه داد: امسال شاهد حضور 17 هزار و 500 نفر در مسابقات کتبی و شفاهی این جشنواره بودیم که نشان دهنده این استقبال است.

این مسئول ادامه داد: یکی از اقداماتی که برای قدردانی از این حضور و تشویق هر چه بیشتر صورت گرفت، اهدای هدایا به تمامی شرکت‌کنندگان در مسابقات شفاهی در مراحل شهرستانی و استانی بود و در همین راستا هزار نفر جوایز خود را از این سازمان دریافت کردند ضمن اینکه برگزیدگان استانی و کشوری نیز به صورت ویژه مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

وی در مورد دیگر برنامه‌های فرهنگی سازمان بهزیستی استان یزد گفت: برگزاری اردوهای فرهنگی نیز از دیگر برنامه‌های اجرا شده است.

* 50 گروه در اردوهای تابستانی شرکت کردند

قائم محمدی افزود: امسال و در قالب بیش از 50 گروه بیش از 2 هزار و 200 نفر در این اردوها شرکت کرده‌اند و برنامه‌های مختلفی برای تغذیه فرهنگی، آسیب‌شناسی، آموزش مهارت‌های زندگی و اعتقادی برای آنها به اجرا گذاشته شده است.

این مسئول ادامه داد: با اینکه بودجه‌های فرهنگی محدود است، اما با همکاری مسئولان بهزیستی استان یزد در زمان ارائه برنامه‌های خود با توجه به اینکه سازمان برای کارهای فرهنگی ارزش قائل می‌شود، نهایت همکاری را در این زمینه داشته‌اند.

وی افزود: از رسانه‌ها انتظار داریم به خاطر تنوع فعالیت‌ها بیشتر به این حیطه بپردازند، ایرادها را ببینند و به ما گوشزد کنند.

* فرهنگ سازی آسیب‌ها را کاهش می‌دهد

همه به این باور رسیده‌اند که فرهنگ سازی باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود اما آیا در این دنیای پرآشوب و به ویژه در کشور ما که به صورت ویژه مورد هجوم این آسیب‌ها واقع شده است و انتقام جویان انتقام شکست‌های خود در مقابل ایران اسلامی را سال‌هاست که در این حیطه جست‌وجو می‌کنند، کاری شایسته و بایسته و عملی انجام شده است.

پاسخ به این سئوال را بر عهده دستگاه‌های فرهنگی کشور وا می‌گذاریم ولی آیا هر کس به سهم خود در جامعه به این مسائل پرداخته است؟

آیا خانواده‌ها آنگونه که به فکر معیشت مالی خانواده بوده‌اند، تغذیه فکری فرزندان خود را برای ساختن آینده‌ای روشن برای آنان به کار گرفته‌اند.

پاسخ به این سئوالات یقینأ بر عهده ماست اگر چه از نقش متولیان فرهنگی در تغذیه فرهنگی خانواده‌ها نیز نباید غافل بود.

------------

گزارش: رحیم میرعظیم

-----------

انتهای پیام/2464/س40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول