اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نبض آبادانی و پیشرفت قم در دست شورای شهر است

شورای 21 نفره قم و تردید در نخستین تصمیم

با گذشت بیش از 20 روز از آغاز به کار شورای شهر چهارم در شهر قم هنوز تکلیف شهردار این شهر مشخص نشده و این در شرایطی است که تعلل شورای 21 نفره قم موجب کند شدن ضربان خدمت به آبادانی و پیشرفت شهر خواهد شد.

شورای 21 نفره قم و تردید در نخستین تصمیم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا، خرداد ماه سال جاری همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و طی آن در شهر مقدس قم 21 نفر با رای مردم کرسی‌های شورای شهر قم را در اختیار گرفتند.

یکی از ویژگی‌های بارز این دوره از انتخابات شوراها در قم، تنوع لیست‌های انتخاباتی اصولگرایان بود که در نهایت نیز منجر به این شد که جز یک کاندیدای مستقل، مابقی اعضای این شورا در قم از طیف اصولگرایان انتخاب شوند و شورایی یک دست را تشکیل دهند.

با آغاز کار رسمی شورای شهر چهارم در روز سیزدهم شهریور ماه و برگزاری مراسم تحلیف و انتخاب هیئت‌رئیسه در اولین جلسه، این جو بر شهر قم حاکم شد که شورای جدید با توجه به اینکه قریب به اتفاق اصولگرا بوده و در یک خط سیاسی هستند بدون هیچ دغدغه و با هماهنگی کامل سایر مسئولیت‌های مرتبط با شورا را در اختیار گرفته و برای پیشگیری از بوجود آمدن وقفه در روند کار مجموعه مدیریت شهری به سرعت اقدام به انتخاب شهردار کلانشهر قم کنند.

بنا بر ماده یک قانون وظایف و اختیارات شورای شهر، انتخاب شهردار به مدت چهار سال از وظایف شوراها می‌باشد و بنا بر تبصره یک ماده یک، شورای اسلامی شهر موظف است بلافاصله پس از رسمیت یافتن نسبت به انتخاب شهردار واجد شرایط اقدام نماید.

نکته‌ای که این روزها در شهر مقدس قم مطرح است این است که با وجود گذشت قریب به 20 روز از آغاز کار شورای شهر هنوز این مهم در شهر قم صورت نگرفته و تکلیف شهردار کلانشهر قم مشخص نشده است. این مسئله در حالی است که در اکثر کلانشهرهای کشور از جمله شهر تهران علیرغم تمام مشکلات و درگیری‌های سیاسی که در این خصوص به وجود آمد، شهردار مشخص شد و کار خود را آغاز کرد.

این در حالی است که عباس ذاکریان سخنگوی دوره چهارم شورای اسلامی شهر قم در نشست خبری روز 23 شهریور با تأکید بر اینکه اعضای این دوره باید در انتخاب شهردار دقت لازم را داشته باشند از تلاش تمام اعضاء شورای شهر برای انتخاب شهردار در حداقل زمان ممکن و بر اساس اولویت‌های مطرح شده خبر داد.

وی در این نشست جامعه نگری و افق دید بالا، تجربه، قانون مداری، دارا بودن طرح و برنامه جدید، بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی، قدرت و سرعت تصمیم‌گیری بالا در مواقع خاص، ارتباطات قوی، مقبولیت اجتماعی، آشنایی با کالبد شهر قم، داشتن تعامل، جدی بودن در پیگیری امور، حفظ بیت‌المال و پرهیز از تجمل‌گرایی را از جمله اولویت‌های این دوره شورا برای انتخاب شهردار قم عنوان کرد.

ذاکریان همچنین تاکید کرد انتخاب شهردار قم در فضایی آرام و غیرسیاسی صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر محمد دلبری که حدود یک سال و نیم مسئولیت مجموعه مدیریت شهری قم را بر عهده داشت، با وجود مشکلات، بدهی‌ها و همچنین وضعیت نابسامان طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی شهرداری قم، این مسئولیت را پذیرفت و به نظر مراجع تقلید، مسئولین استان، نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر و شهروندان شهر مقدس قم در طول مدت زمان اندک، توانست با بهره‌گیری از تیمی کارشناس، زبده و هماهنگ چهره شهر قم را دگرگون کرده و منظری غیرقابل مقایسه با چند سال گذشته را به این شهر بدهد.

در مدت تصدی دلبری بر شهرداری قم تغییرات محسوسی از جمله گسترش معابر و خیابان‌ها، اتمام پروژه‌های سنگینی که برخی از آن‌ها سالیان سال بر روی زمین مانده بود، افزایش فضای سبز و پارک‌های محله‌ای خصوصاً در مناطق کم برخوردار، رسیدگی به زیباسازی منظر شهر و خدمات بیشماری که زائران و مجاوران حرم کریمه اهل بیت (س) آن را به راحتی لمس و تحسین کرده و ادامه این حرکت سریع را در رشد و آبادانی شهر کریمه اهل بیت (س) خواستارند.

پروژه‌های اساسی و سنگینی همچون احداث و ساماندهی بلوار زائر، ‌شهرک صنوف، مجموعه پل‌های جمهوری،‌ بلوار پیامبر اعظم (ص)، ادامه بلوار بهاءالدینی،‌ احداث سوله‌های بحران، ساماندهی و تجهیز سامانه مسافربری قم و اتصال آن به آزادراه قم، تهران، سرعت بخشیدن به روند احداث پروژه سه سطحه نه دی، احداث ادامه بلوار بعثت،‌ احداث ادامه بلوار روحانی، احداث خیابان شهید فهیمی و ده‌ها طرح و پروژه عمرانی حاصل تلاش مجموعه مدیریت شهری قم با مسئولیت محمد دلبری می‌باشد.

به نظر می‌رسد با توجه به روند حرکت سریع و اصولی رشد و آبادی شهر قم در دوره‌ کوتاه مدیریت دلبری و رضایت شهروندان و مسئولین از عملکرد ایشان، دیگر جای شک و تردید در خصوص انتخاب شهردار قم باقی نمی‌ماند و انتخاب هر گزینه‌ای به جز وی مطمئناً زمان و انرژی زیادی را از مجموعه مدیریت شهری قم تلف می‌کند تا فردی جدید با سیستم، تفکر و معاونین جدید تصدی امور شهر را عهده‌دار شود که این مساله علاوه بر اینکه روند مطلوب فعلی را دچار اختلال می‌کند ممکن است با عدم انتخاب فردی کارآمد موجبات عقب‌گرد وضعیت خدمات دهی به شهر قم را نیز فراهم آورد.

با وجود اینکه دلبری قریب به اتفاق وی‍‍ژگی‌هایی را که اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردار قم معین کرده‌اند را داراست و آن را در عملکرد خود به اثبات رسانده ولی شورای شهر بنابر دلائل نامعلوم از انتخاب مجدد وی تاکنون خودداری کرده که این مسئله نیز نیاز به بررسی و توضیح اعضای این شورا دارد.

این مساله در حالی است که استاندار قم ضمن مثبت ارزیابی کردن عملکرد مجموعه مدیریت شهری قم چندین بار نسبت به تماس برخی از مقامات کشوری با دلبری جهت تصدی پست‌های بالاتر توسط وی و بهره‌گیری از توان مدیریتی وی در سطوح بالاتر را تذکر داده و از ایشان خواسته است تا به ادامه خدمت در شهر مقدس قم پرداخته و درخواست‌های مطرح شده در این خصوص را رد کند.

در این میان اخبار قابل توجهی از جلسات شورای شهر قم با دلبری مطرح می‌شود که بر اساس آن یکی از اعضای این شورا به انتقادات گسترده از روند فعالیت‌های دلبری در خصوص مسائل مختلف عمرانی، زیباسازی و سایر موضوعات شهری پرداخته است که طبق شنیده‌ها بعضاً تنش‌هایی را نیز در جلسات انتخاب شهردار در شورای شهر ایجاد کرده بود.

به هر حال به نظر می‌رسد اعضای شورای شهر همان‌طور که اعلام کرده‌اند باید هر چه سریعتر شهردار قم را بنا بر شاخصه‌هایی که مطرح شده، به‌دور از حاشیه‌سازی برخی جریان‌ها انتخاب کنند تا حرکت سریع قطار پیشرفت و آبادانی شهر قم کند نشود و مجموعه مدیریت شهری قم بتواند با پشتوانه بر حمایت قاطع اعضای شورای شهر و سایر مسئولین استان همچون یک سال و نیم اخیر به سازندگی و آبادانی شهر قم که‌ ام القرای جهان اسلام است، بپردازد تا به زودی شاهد ایجاد شهری مدرن، آباد و به روز باشیم و این شهر را به عنوان الگوی شهر شیعی در جهان معرفی نماییم.

================

گزارش: حسین طالب علی

================

انتهای پیام/78009/ک40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول