اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند خبر داد

تولید 12 هزار تن تخم آفتابگردان آجیلی در مرند

مدیر جهاد کشاورزی ‌مرند گفت: شهرستان مرند قطب تولید آفتابگردان در سطح استان است و از لحاظ کشت، آفتابگردان یکی از مهم‌ترین زراعت‌های این منطقه است و امسال براساس پیش‌بینی‌های انجام یافته، 12 هزار تن تخم آفتابگردان آجیلی از مزارع زیر کشت این محصول برداشت خواهد شد.

تولید 12 هزار تن تخم آفتابگردان آجیلی در مرند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، جلال رحیم‌زاده افزود: با تلاش‌های صورت یافته توسط جهاد کشاورزی و در حمایت از تولید کنندگان، درحال حاضر مراحل برداشت آفتابگردان در سطح مزارع شهرستان به صورت مکانیزه درآمده و با کاربرد این روش، برداشت محصول سریع انجام گرفته و باران‌های پاییزه به محصول آسیب نمی‌رساند و این امر اراضی را برای کشت غلات پاییزه فراهم کرده و نیز کاهش حداقل 50 درصد هزینه برداشت که رقم قابل توجهی است، امکانپذیر می‌شود.

وی ادامه داد: براساس اعلام کارشناسان علوم تغذیه‌ای، تخمه آفتابگردان منبعی غنی از ویتامین E، اولین آنتی‌اکسیدان حل کننده چربی بوده و با حمایت از مولکول‌ها و بافت‌ها، تاثیراتی ضد التهاب داشته و باعث کاهش علائم آسم، رماتیسم استخوانی و آرتروز می‌گردد. همچنین این ویتامین، باعث کاهش سرطان روده و کاهش پیشرفت عوارض دیابت می‌گردد. مصرف تخم آفتابگردان که سرشار از فیبر است، به سیستم گوارشی در دفع راحت‌تر مواد زاید از بدن کمک کرده و با تحریک کبد گلیکوژن را در خون رها می‌کند. گلیکوژن نوعی قند است که انرژی آنی بدن را تامین می‌کند. منیزیم موجود در آن، با کاهش دادن فشار خون، احتمال حمله قلبی را کاهش می‌دهد و مصرف تخم آفتابگردان از پوست در مقابل آسیب‌های اشعه یو.وی محافظت می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند گفت: محصول برداشت شده از سطح مزارع آفتابگردان، بعد از برداشت و بوجاری در کارگاه‌های تبدیلی عمل‌آوری گردیده و به صورت آجیلی علاوه بر مصرف در داخل استان به سایر استان‌ها از جمله تهران ارسال می‌شود.

مهندس رحیم‌زاده افزود: در شهرستان مرند ارقام مختلف آفتابگردان آجیلی از جمله: قلمی، بادامی، پسته‌ای و دور سفید کشت می‌شود. امسال 6 هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت آفتابگردان، به صورت 4500 هکتار کشت اول و 1500 هکتار کشت دوم قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/60002/ش/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول