به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، روزهای آغازین سال تحصیلی و ماه مهر بوی مدرسه میدهد، روزهایی که در خاطرات سالهای پیش ما جا مانده و حتی اگر آنقدر بزرگ شده باشی که دیوارهای مدرسه دیگر رفیقت نباشند.
این روزها شاهد کودکانی قد و نیم قد و چهرههایی متفاوت، گاهی خیلی خوشحال و گاهی گریان و غمگین که حاضر نیستند حتی برای لحظهای از پدر و مادر جدا شده و در شادی و همهمه دیگر بچهها شریک شوند، هستیم.
در این راستا با توجه به اینکه کودکانی گریان و غمگین را میبینیم که از مدرسه وحشت دارند و حاضر نیستند از پدر و مادرشان جدا شوند با فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان و عضو هیئت علمی دانشگاه گفتوگویی داشتیم:
شهرام حیدری در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا کودکان در بدو ورود به مدرسه ممکن است دچار افسردگی شوند، اظهار کرد: کودکان به ندرت دچار افسردگی میشوند، کودکانی که در بدو ورود به مدرسه ناآرامی میکنند و حاضر نیستند از والدین خود جدا شوند، زمینه اضطراب را ژنتیکی دارا هستند و به محض جدا شدن از والدین ممکن است این زمینه ژنتیکی فعال گردد و واکنشهایی از قبیل، گریه کردن و جدا نشدن از پدر و مادر و یا علایم جسمانی به صورت دل درد، سردرد، تهوع و استفراغ را از خود نشان دهند.
وی در مورد زمینه اضطراب در کودکان ادامه داد: زمینه اضطراب در کودکان به دو دسته تقسیم میشود، کودکانی که دچار اختلال اضطرابی هستند و ممکن است در بدو ورود به مدرسه ناآرامی کنند، اما بعد از گذشت چند روز عادت کرده و اختلالی را ایجاد نمیکنند و این رفتار به صورت واکنشی گذرا است و بیماری محسوب نمیشود، شدت واکنش دسته دوم به حدی است که به هیچ عنوان حاضر نمیشوند از والدین خود جدا شوند و واکنش رفتاری آنها نسبت به دسته اول بیشتر است.
فوقتخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در خصوص آمادگی این کودکان قبل از ورود به مدرسه، بیان کرد: والدین قبل از ورود فرزندشان به مدرسه باید مدرسه را طوری برای کودک خود توصیف کنند که کودک بداند در محیطی کاملاً امن و در آرامش کامل قرار است پا بگذارد و مدرسه را همچون خانه دوم خود بداند.
وی در ادامه در مورد حضور والدین در روزهای اول مدرسه نیز گفت: روزهای آغازین سال تحصیلی پدر و مادر یا یکی از والدین باید همراه کودک حضور داشته باشند، اما اینکه بخواهند تمام ساعات روز را در مدرسه بمانند کار اشتباهی است و این کار فقط شامل کودکانی میشود که دچار اختلال اضطرابی شدید هستند.
حیدری در پایان در مورد تنبیه کردن کودکانی که در بدو ورود به مدرسه هستند، خاطرنشان کرد: کودکان دچار اختلال اضطرابی را به هیچ عنوان نباید تنبیه کرد و والدین این کودکان باید در روزهای اول در مدرسه بمانند و گاهی لازم میشود که در کلاس درس پیش فرزند خود حضور داشته باشند و وقتی رفته رفته فرزندشان با محیط آشنا شد باید او را تنها بگذارند.
انتهای پیام/2301/ذ30/ژ1001