اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری استان اردبیل:

تشکیل کمیته وصول مطالبات بانک مهر اقتصاد اقدامی بی‌نظیر است

رئیس کل دادگستری استان اردبیل از اقدام بانک مهر اقتصاد در تشکیل کمیته وصول مطالبات و حفظ شأن همشهریان قدردانی کرد و گفت: طرح تشکیل کمیته وصول مطالبات بانک مهر اقتصاد یک اقدام مفید و بی‌نظیر برای دستگاه قضایی استان اردبیل است.

تشکیل کمیته وصول مطالبات بانک مهر اقتصاد اقدامی بی‌نظیر است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، غلامعلی رضایی ظهر امروز در همایش سراسری مدیران حقوقی بانک مهر اقتصاد در اردبیل اظهار داشت: بانک‌ها یکی از مهمترین منابع مالی هستند که می‌توانند در جهت رشد و رونق اقتصادی مفید باشند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که این منابع و سرمایه عظیم در راستای اهداف خود صرف شود می‌تواند نتایج بسیار خوبی برای کشور داشته باشد و چنانچه در غیر از اهداف اقتصادی و توسعه‌ای کشور باشد زیان جبران‌ناپذیری با ایجاد تورم به جامعه تحمیل خواهد کرد.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل با یادآوری اینکه در گذشته رقابت برای جذب منابع وجود داشته است، یادآور شد: ‌این منابع متاسفانه در مسیری به کار گرفته شد که هیچکدام از آنها به نتیجه نرسید و بانک‌ها به نوعی تحت فشار بودند که به هر طریق ممکن تسهیلات را پرداخت کنند.

رضایی گفت: فشارهایی که بر بانک‌ها وارد شد موجب شد تا حجم عظیمی از منابع مالی بانک‌‌ها‌ به پشتوانه برخی حمایت‌ها در جاهایی صرف شوند که زیان‌ده باشد و این امر هم اکنون موجب شده است که بانک‌ها برای وصول مطالبات خود با مشکلات عدیده‌ای روبرو باشند.

این مسئول با اشاره به اینکه حجم انبوهی از پرونده‌های واصله به دستگاه قضایی مربوط به معوقات بانکی است، عنوان کرد: بانک‌ها در هنگامی که سرمایه را در اختیار متقاضیان قرار می‌دادند تضمین کافی از آنها دریافت نکرده‌اند و یا با سفته‌های جعلی و اسناد مالکیت جعلی اقدام به پرداخت تسهیلات کرده‌اند و امروز وصول اینگونه مطالبات برای آنها به معضل اساسی تبدیل شده است.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل در خصوص نقش مدیران حقوقی بانک‌ها‌ در این زمینه بیان داشت: مدیران حقوقی بانک‌ها باید قبل و حین انعقاد قرارداد تمامی مکانیزم‌های لازم را در نظر بگیرند و قراردادها طوری تنظیم شود که بانک بتواند به صورت سهل‌ و آسان مطالبات خود را وصول کند.

رضایی افزود: بر اساس ماه 10 قانون مدنی تمامی قراردادهای خصوصی در صورتی که مخالف قانون و اخلاق حسنه و مخل نظم عمومی نباشد لازم‌الاتباع است و اگر اختلافی بین طرفین بوجود بیاید دستگاه قضایی به صورت بی‌طرف و با استناد به شواهد و مستندات به آنها رسیدگی می‌کند و هر قدر قراردادها بر پایه اصول و موازین قانونی و شرعی منعقد شوند و تمامی مفاد پیمان در آنها پیش‌بینی شود مشکل چندانی وجود نخواهد داشت.

وی عدم دقت لازم در اخذ تضمین‌ها را موجب افزایش حجم پرونده‌های معوقات در دستگاه قضایی دانست و تاکید کرد: ما باید با تدابیر و ایجاد ساز و کارها طوری عمل کنیم که کار‌ها به اختلاف کشیده نشود و سریعاً نسبت به وصول مطالبات اقدام شود و اشکالات وارده را بدون مراجعه به دستگاه قضایی حل کنیم که یکی از این ساز و کارها اخذ تضمین‌های کافی و معتبر است.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل نقش داوری را در حل و فصل اختلافات برجسته دانست و با ابراز تاسف از اینکه این موضوع در کشور ما علیرغم پیش‌بینی شدن در قانون اساسی استفاده نمی‌شود، ادامه داد:‌ در دنیا با استفاده از مباحث داوری بسیاری از اختلافات بدون مراجعه به دستگاه‌های قضایی حل و فصل می‌شود و در این زمینه با استفاده از داوران مرضی‌الطرفین نیازی به مراجعه به دستگاه قضایی نیست.

رضایی در بخش دیگری از سخنان خود اقدام بانک مهر اقتصاد را در تشکیل کمیته وصول مطالبات بی‌نظیر و مفید ارزیابی کرد و گفت:‌ این اقدام که توسط مدیر‌کل بانک مهر اقتصاد استان اردبیل طرح‌ریزی و در استان اجرایی شد، ایده بسیار خوبی بود و ما نیز از این ایده حمایت می‌کنیم و از طر‌ح‌های مشابهی که حجم پرونده‌های ارسالی به دستگاه قضایی را کاهش دهد، حمایت خواهیم کرد.

این مسئول در تقدیر از طرح بانک مهر اقتصاد استان اردبیل نیز خاطرنشان کرد: این بانک با راه‌اندازی کمیته وصول مطالبات بیش از 3 هزار پرونده را بدون مراجعه به مراجع قضایی و با رویکرد حفظ شأن و منزلت هموطنان اردبیلی حل و فصل کرده است و بدین وسیله کمک شایانی به دستگاه قضایی استان اردبیل کرده است که ما نیز از این اقدام شایسته حمایت و تقدیر می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در ابتدای این همایش مدیر کل بانک مهر اقتصاد استان اردبیل نیز با ارائه گزارشی از عملکرد این بانک در سال‌های اخیرابراز داشت: بانک مهر اقتصاد استان اردبیل در زمینه جذب و رشد منابع از رتبه 29 کشوری به مقام دوم کشوری و از نظر پرداخت مصارف با تدوین و اجرای طرح‌های متعددی رتبه اول کشور را بدست آورده‌ است و در شاخص ارائه خدمات نوین بانکی با رشدی معادل 80 درصد عملکرد درخشانی از خود بر جای گذاشته است.

صالح پاشاپور گفت: در بحث پیشگیری و پیگیری مطالبات معوق که یکی از معضلات بانک‌ها  بشمار می‌رود استان اردبیل تنها استانی است که از لحاظ تعداد، مبلغ و درصد با کاهش قابل توجهی روبرو بوده است و این امر با همت کارکنان و مدیران بانک مهر اقتصاد استان اردبیل و با تشکیل تیم عاشقان مهر حضرت عباس (ع) و سرلوحه قرار دادن شعار «تصمیم عاقلانه، اقدام عاشقانه» در راستای تعالی مهر محقق شده است.

وی عامل کسب موفقیت‌های بی‌شمار در زمینه وصول مطالبات معوق و تشکیل کمیته مطالبات را همراهی، همدلی و حمایت‌های صادقانه دستگاه‌های ذیربط در استان  اردبیل دانست.

در پایان این همایش از فرمانده نیروی انتظامی استان اردبیل، رئیس کل دادگستری و رئیس کل اداره ثبت اسناد و املاک استان اردبیل به دلیل همکاری‌های صمیمانه و حمایت‌های خالصانه و صادقانه آنها از سوی بانک مهر اقتصاد تجلیل و قدردانی شد.

انتهای پیام/62006/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول