اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جوشش پرآب‌ترین قنات شرق کرمان در دل سوزان کویر

پر آب‌ترین قنات شرق استان کرمان در روستای رستم‌آباد چاه‌ملک شهرستان ریگان قرار دارد که آماده ثبت به عنوان پرآب‌ترین قنات در میراث فرهنگی است.

جوشش پرآب‌ترین قنات شرق کرمان در دل سوزان کویر

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، این شهرستان با وجود قنات‌های پرآب در شرق استان کرمان یکی از شهرستان‌هایی است که خشکسالی نتوانسته بر قنات‌های این شهرستان تاثیر بگذارد و قنات‌هایی هم در این شهرستان وجود دارند که هنوز از جوشش خاصی برخوردار هستند.

یکی از این قنات‌ها، قنات روستای رستم‌آباد علی‌چارک ریگان است که با آبدهی خوب هنوز در دل کویر ریگان جوششی وصف‌ناپذیر دارد، این قنات با توجه به اینکه در دل کویر قرار دارد، اما بر خلاف تصور بسیار سرد و دل‌چسب است به طوری که تعداد زیادی برای استحمام از این قنات پرآب استفاده می‌کنند.

روزانه با وجود پرآبی این قنات بیش از صدها نفر از آن استفاده می‌کنند و چند ساعتی را در این آب گوارا مشغول استحمام هستند.

به گفته تعدادی از اهالی این روستا این قنات قدمت زیادی دارد به طوری که گذشتگان ما از این قنات استفاده و برای استحمام داماد در گذشته از این قنات نیز استفاده شده است و هم‌اکنون نیز با گذشت چندین سال هنوز این قنات برای استحمام دامادها استفاده می‌شود.

شهرستان ریگان به دلیل آب فراوان در سفره‌های آب زیرزمینی بیش از 50 رشته قنات پرآب دارد که کشاورزان این شهرستان پس از گذشت سال‌های طولانی از این قنات‌ها استفاده می‌کنند.

در این میان پر آب‌ترین قنات شرق استان کرمان در روستای رستم‌آباد چاه‌ملک شهرستان ریگان قرار دارد که آماده ثبت به عنوان پرآب‌ترین قنات در میراث فرهنگی است.

پرآب‌ترین ریگان ثبت ملی می‌شود 

محمدصادق دادالله‌پور معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار ریگان گفت: کارشناسان میراث فرهنگی از قنات پرآب شهرستان ریگان بازدید کردند و این قنات را برای ثبت پرآب‌ترین قنات تایید کردند.

وی افزود: اداره آبیاری تمام کارهای مرتبط با ثبت قنات ریگان را انجام داده و پرونده آن برای تاییدیه و ثبت به میراث فرهنگی استان کرمان ارسال شده است که می‌طلبد در ثبت این قنات تسریع شود.

دادالله‌پور عنوان کرد: این قنات در هر ثانیه 80 لیتر بر ثانیه آبدهی دارد که کشاورزی در این روستا از رونق خاصی برخوردار است.

وی افزود: درختان نخل و محصولاتی مانند یونجه، حنا، گندم و جو و همچنین در گذشته باغ‌های انار از این قنات آبدهی می‌شدند که اکنون خرمای این روستا از کیفیت ویژه‌ای برخوردار است.

دادالله‌پور تصریح کرد: پنج قنات دیگر هم در شهرستان ریگان وجود دارند که آماده ثبت به عنوان پرآب‌ترین قنات‌ها هستند.

وی بیان داشت: امسال به دلیل آبیاری کشاورزان از طریق قنات محصول این روستا کاملا مطلوب و با کیفیت است که کشاورزان را خوشحال کرده است.

دادالله‌پور گفت: این قنات بیش از چند هزار هکتار باغ‌های مرکبات، نخلستان و مزارع گندم، جو، حنا، وسمه و کنجد را در این روستا آبیاری می‌کند.

102 قنات در ریگان خشک شدند

وی عنوان کرد: شهرستان ریگان در مجموع 152 رشته قنات و 220  چشمه آب دارد که به دلیل خشکسالی‌های چند ساله اخیر این تعداد به 50 رشته قنات کاهش یافته است.

معاون عمرانی فرمانداری شهرستان ریگان به یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان اشاره کرد و افزود: جنگل کهور منحصر به‌ فرد ایرانی در ریگان در نوع خود بی‌نظیر است.

وی خاطر نشان کرد: این جنگل در حاشیه شهر ریگان قرار دارد و انبوهی از درختان کهور منحصر به‌فرد ایرانی را شامل می‌شود.

خوبیار فرامرزی دهیار روستا رستم‌آباد علی‌چارک نیز به خبرنگار فارس گفت: با گذشت چندین سال هنوز این قنات شاهد استحمام دامادها است.

وی افزود: این قنات به دلیل آب فراوان روزانه بیش از 100 نفر از آن استحمام می‌کنند این در حالی است که در تابستان به دلیل خنکای این آب این تعداد افزایش می‌یابد.

پرآب‌ترین قنات روستای رستم‌آباد چاه‌ملک در 12 کیلومتری از مرکز شهرستان قرار دارد.

===============

گزارش از موسی ملائیان

===============

انتهای پیام/80014/ل40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول