اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جامعة المصطفی العالمیه:

از تعامل با مراکز اهل سنت استقبال می‌کنیم

رئیس جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه ما با بسیاری از مراکز دینی جهان در ارتباط هستیم، گفت: سیاست ما تعامل با مراکز علمی جهان اسلام است و از تعامل با مراکز اهل سنت استقبال می‌کنیم.

از تعامل با مراکز اهل سنت استقبال می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم ، آیت‌الله علیرضا اعرافی امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جامعة المصطفی العالمیه با بیان تبریک به مناسبت‌های دهه کرامت و هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: دفاع مقدس ایران فقط اختصاص به ایران ندارد و این دفاع برای تحکیم مبانی فکری انقلاب اسلامی در سراسر جهان اسلام بود و به مسلمانان جهان مربوط می‌شود.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه حوزه به معنای عام از سه قاعده برخاسته است، گفت: این سه قاعده عبارتند از قاعده ارشاد، قاعده هدایت و قاعده امر به معروف و نهی از منکر که مبنای شکل‌گیری حوزه‌های علمیه و مبنای رسالت طلاب حوزه است.

وی افزود: این سه قاعده وظیفه عمومی امت است ولی همه نمی‌توانند به این وظیفه عمل کنند و باید نهادهایی ایجاد شوند که به این سه قاعده عمل کنند و حوزه‌ها به این منظور شکل گرفته‌اند.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه گفتمان جهان امروز گفتمان مادی است که به واسطه معماران غربی در چند قرن برنامه‌ریزی شده است، گفت: وظیفه حوزه‌های علمیه، جامعة المصطفی و عالمان دین تغییر این معادلات و جایگزینی دین و معرفت اسلامی در جهان است.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت‌های امروزی در مسیر غیرالهی قرار گرفته است، افزود: شما باید یک بنیان نو توحیدی و الهی را در حیات بشر معماری کنید که کار بسیار مهمی است و نیاز به شرایط فراوانی دارد.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه گفت: به برکت انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی دیگر در شرایط قبل نیستیم و دروازه‌های فکری و ذهنی جهان به روی علمای دین باز شده است و ما باید در این معماری نرم افزاری و فکری حضور پیدا کنید.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: سال‌ها است که گفتمان شرق منفعل در برابر گفتمان غربی است و جهان اسلام با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند و تا زمانی که ما علمای شایسته نداشته باشیم و پاسخ‌های مناسب را برای نسل امروز استخراج نکنیم نمی‌توانیم این معادله را تغییر دهیم.

وی افزود: اگر فکر و اندیشه مناسب برای جهاد در راه خدا و بیداری اسلامی تولید نشود همه این تلاش‌ها بی‌فایده است.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه اگر شکست گروه‌های اسلامی را تحلیل کنیم متوجه می‌شویم که یک نرم‌افزار و فکر خوبی نداشته‌اند، گفت: الازهر مصر اگر دارای تولیدات فکری خوبی بود و اگر آدم‌های بزرگ و مهندسان فکری و معنوی تربیت می‌کرد مصر به این روز نمی‌افتاد.

وی افزود: با وجود این همه مراکز دینی و منابع انسانی، عالم بزرگ و دارای قدرت رهبری فکری و فرهنگی و همچنین تولیدات علمی و پژوهشی کم داریم و باید این مشکل حل شود.

آیت الله اعرافی با مقایسه حوزه علمیه قم قبل از انقلاب با امروز گفت: قبل از انقلاب حوزه هیچ‌گونه قدرت و تحرکی نداشت و امروز همه جور امکاناتی دارد و البته حوزه به برکت وجود یک شخصیت بزرگ و آسمانی به این قدرت رسید.

وی افزود: حوزه نیاز به شخصیت‌های پر جاذبه‌ای دارد که توانایی نفوذ در دیگران را داشته باشند و بتوانند تغییرات بنیادی در جهان به وجود آورند.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه ما با بسیاری از مراکز دینی جهان در ارتباط هستیم، گفت: سیاست ما تعامل با مراکز علمی جهان اسلام است و از تعامل با مراکز اهل سنت استقبال می‌کنیم.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه ما معتقد به همگرایی علمای اسلامی هستیم، بیان کرد: راه برون‌رفت امروز جهان اسلام درک ضرورت همکاری و تعامل است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در کنار محرومان و مستضعفان است و این را تاکنون ثابت کرده است، گفت: مصر اگر درک عمیقی از مسائل داشت و در کنار جمهوری اسلامی قرار می‌گرفت می‌توانست در مقابل آمریکا و صهیونیست‌ها ایستادگی کند.

انتهای پیام/2258/ی40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول