اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی خبر داد

پایان حفاظت و مرمت نمای ساختمان قدیمی بیمارستان امام رضا(ع)

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از اتمام اقدامات مرمتی و حفاظتی بر روی نمای ساختمان قدیمی بیمارستان امام رضا(ع) خبر داد.

پایان حفاظت و مرمت نمای ساختمان قدیمی بیمارستان امام رضا(ع)

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، حسین عباس‌زاده با اعلام این مطلب افزود: با توجه به اهمیت این بناها، در مرحله اول این اقدام، نمای ساختمان جراحی پس از اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی در دستور کار این معاونت و مدیریت بیمارستان قرار گرفت که با همکاری و تلاش مدیریت بیمارستان امام رضا(ع) و نظارت کارشناسان معاونت میراث فرهنگی نمای این بنا از ابتدای سال 1391 با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال آغاز شد و پس از طی کلیه اقدامات اجرایی پروژه مذکور پایان یافت.

عباس زاده تصریح کرد: این بیمارستان که به شماره 5958 در تاریخ هشتم مرداد ماه 1381 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، با توجه به انتساب آن به ثامن‌الحجج (ع) پیش از این از سوی کارگزاران آستان قدس رضوی « شاهرضا» نامگذاری شده بود.

وی اظهار داشت: به استناد مدارک و شواهد تاریخی و همچنین کتیبه سنگ مرمر ورودی بنا، کلنگ احداث این بیمارستان در سال 1317 شمسی در محلی به نام «باغ مستوفی» براساس طرح و نقشه‌ای که مهندس کریم طاهرزاده بهزاد ارائه نموده بود، به زمین زده شد و ساخت و تکمیل آن تا سال 1313 شمسی به طول انجامید که در همان سال همزمان با جشن هزاره فردوسی و پایان اولین بنای آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی افتتاح شد.

عباس زاده اظهار داشت: ساختمان‌های قدیمی این بیمارستان شامل سردر ورودی، اتاق نگهبانی، ساختمان اداری، ساختمان ریاست، ساختمان آزمایشگاه و ساختمان سوانح و جراحی است که الگویی با تلفیق موزون از نمادهای هنری معماری اصیل ایرانی – اسلامی در پردازشی شکوه‌آمیز شکل گرفته است.

وی در ادامه ضمن قدردانی از تلاش‌های مدیریت بیمارستان امام رضا(ع) افزود: با توجه به پایان مرمت حفاظتی نمای ساختمان جراحی ساختمان بیمارستان امام رضا طبق برنامه ریزی انجام شده، مرحله دوم اقدامات اجرایی شامل حفاظت و مرمت در و پنجره های چوبی و نمایان سازی آجر فرش قدیمی ساختمان جراحی در دستور کار خواهد بود.

شایان ذکر است علاوه بر ساختمان‌های قدیمی بیمارستان امام رضا(ع)، واقعه 23 آذرماه 1357 این بیمارستان نیز به شماره 94 در تاریخ 17/11/91 در فهرست مکان رویدادهای انقلاب اسلامی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/2202/ب/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول