به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، ترافیک شهر زنجان طی سالهای اخیر به گونههای مختلف و در نقاط مختلف و همچنین در نوعهای مختلف خود را نشان داده است و شهروندان زنجانی آن را کاملاً لمس میکنند.
روزهای زیادی از ایامی که خبری از این حجم اتومبیل و وسایل نقلیه در خیابانهای شهر زنجان نبود، نمیگذرد ولی در سالهای اخیر حجم عظیم ورود اتومبیل و وسایط نقلیه به خیابانها و عدم تغییر در ظرفیت خیابانهای درون شهری و همچنین عدم توجه به فرهنگسازی ترافیک موجب بروز ترافیک بالا در نقاط مختلف شهری زنجان شده است.
بارها در مورد دلایل و وضعیت موجود ترافیک شهر زنجان سخن رانده شده است و نقاط پر ترافیک شهری زنجان نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. از حجم زیاد تراکم انسانی و ماشینی در مرکز شهر به دلیل وجود جاذبههای مختلف تا لزوم مطالعات جامع ترافیک شهر زنجان همواره مورد بحث و تبادل نظر کارشناسان، مسئولین و مردم بوده است.
در این نوشتار قصد نداریم موضوع ترافیک را به صورت تخصصی مورد بحث و بررسی قرار دهیم. موضوعی که همواره مورد کم توجهی مسئولین واقع شده موضوع آموزش و فرهنگسازی در حوزه ترافیک شهری است که لزوم توجه به آن در عصر حاضر بسیار احساس میشود.
در ایجاد ترافیک سه عامل مهم تاثیرگذار است، انسان، اتومبیل و خیابان که هر کدام در اندازه خود میتواند در افرایش و کاهش ترافیک نفش عمده داشته باشد.
مسئولین همواره از نقش خیابان و اتومبیل سخن گفتهاند و کمتر توجهی به نقش انسان و فعالیت فرهنگی و همچنین تاثیرات این فعالیتها بر کاهش ترافیک شهری سخن گفته و اقدامی کردهاند و بی شک بدون توجه به موضوع مهمی چون فرهنگ ترافیکی مردم نمیتوان مشکلات ترافیکی را برطرف کرد.
طی سالهای اخیر مدیریت شهری زنجان در بخشهای مختلف نسبت به کاهش بار ترافیکی سطح شهر اقداماتی را انجام داده است اما نتایجی که باید از این اقدامات به صورت ملموس عاید مردم شود، دیده نمیشود.
قالب اقدامات فیزیکی بوده و منحصر به تعریض خیابان و انتقال بار ترافیک یک نقطه به نقطه دیگر بوده است. به عنوان نمونه یکی از پروژههای مهم در مرکز شهر زنجان محور داوود قلی – دلجویی است که با هزینه بسیار بالا اجرایی شد و در حال حاضر هیچ نتیجه مثبتی در انتقال بار ترافیکی و کاهش آن در خیابانهای منتهی به این محورهای پرترافیکی دیده نمیشود.
این تجربیات در حوزه ترافیک شهری زنجان نشان دهنده عدم موفقیت اجرایی طرحهای ترافیکی است چرا که تا یک طرح جامع ترافیکی در شهر برای اجرا وجود نداشته باشد نمیتوان در میدان عمل موفقیتی را کسب کرد و همه اقدامات در حد فعالیتهای شعاری و تبلیغی باقی خواهد ماند همانند محور داوود قلی-دلجویی که تبلیغات زیادی از سوی مسئولین در مورد اجرای آن بعد از سالها به میان آمد اما نتیجهای نداشت. البته ذکر یک نکته مهم در مورد این محور فارغ از نتیجه بخش بودن یا نبودن آن این است که چرا طرحی که نزدیک به 50 سال از مطالعات آن میگذرد باید اجرایی شود!
به نظر میرسد بعد از اقدامات فیزیکی زیاد در حوزه ترافیک شهری زنجان مسئولین باید نسبت به آموزش ترافیکی شهروندان اقدامات ملموس و موثری را انجام دهند و با تکیه بر عامل اصلی ترافیک یعنی انسان برروی کاهش بار ترافیکی شهر تلاش کنند.
تجارب کشورهای توسعه یافته نشان میدهد با سرمایهگذاری بر روی آموزش ترافیکی شهروندان میتوان نتایج بهتری در این معضل شهری گرفت و بدون همکاری و تعاون شهروندان اصولا نمیتوان شاهد شهری توسعه یافته بود.
حال سوال مهم این است که مدیریت شهری زنجان و در راس آن شورا و شهرداری زنجان در مورد آموزش فرهنگ ترافیکی چه اقدامات موثری انجام داده است؟
در حال حاضر به نظر میرسد در این حوزه شاهد کمبودهای زیادی هستیم و اگر برنامهها و اقداماتی نیز در بیلان کاری مدیریت شهری زنجان وجود دارد در میدان عمل تاثیرگذاری مناسبی نداشته است و شاهد توسعه فرهنگ ترافیکی شهروندان زنجانی در این حوزه نیستیم.
رئیس اداره حمل و نقل و ترافیک شهرداری زنجان در مورد توسعه آموزشهای ترافیکی برای شهروندان، اظهار داشت: کلاسهای آموزشی برای همکاران در مورد آموزش فرهنگ ترافیکی برگزار شده و 14 ساعت کلاس درس در این حوزه برگزار شده است.
ناصر احمد صفا با بیان اینکه مصاحبهها و اقدامات رسانه در این خصوص با رسانههای استان صورت گرفته است، افزود: آموزشهای ترافیکی مختلفی در دستور کار شهرداری زنجان در این حوزه است.
اصولاً فرهنگسازی پروسهای زمانبر است و باید برای نتیجه بخش بودن آن برنامههای مختلف کوتاه و بلند مدت را تعریف کرد و به نظر میرسد مدیریت شهری زنجان فارغ از برنامهای مدون در مورد برنامههای آموزش ترافیکی برای شهروندان زنجانی است.
گفتنی است، در قانون بودجه شهرداری زنجان ردیفی برای اختصاص بوده برای فعالیتهای فرهنگی در حوزه ترافیک اختصاص یافته است و شهرداری زنجان موظف است در خصوص آموزش ترافیکی شهروندان زنجان در قالب ردیف بودجه اختصاصی هزینههای لازم را به صورت هدفمند و در همان ردیف بودجه هزینه کند.
اعتبار ردیف 20507 در قانون بودجه شهرداری زنجان برای آموزش ترافیکی شهروندان زنجان تعریف شده و باید مطابق این بند بودجه اختصاصی در این حوزه هزینه شود که به نظر میرسد در حال حاضر هزینههای هدفمندی در خصوص آموزش ترافیکی صورت نگرفته است.
شهرداری زنجان تا کنون گزارشی از هزینه کرد از این ردیف بودجه ارائه نکرده است و در دوره گذشته شورای اسلامی شهر نیز اهتمام جدی به این موضوع نشده است و امید میرود با حضور افراد پر تجربه و کاردان در شورای اسلامی فعلی این ردیف بودجه و حوزه آموزش ترافیکی شهروندان مورد توجه جدی قرار گیرد چرا که بدون توجه به موضوع آموزش و فرهنگسازی نمیتوان گامهای مثبتی در این حوزه برداشت.
.............................
گزارش: احمد اسدی
..............................
انتهای پیام/73007/ل