اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جانشین فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان خبر داد

اعزام 40 هزار رزمنده از استان سمنان به میدان‌های هشت سال جنگ تحمیلی

‌جانشین فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان گفت:‌ رزمندگان استان سمنان حضوری فعال و گسترده در دفاع مقدس داشتند؛ به طوری که این استان حدود 40 هزار رزمنده را به میدان‌های جنگ اعزام کرده و 23 کار اصلی را در زمان جنگ انجام داده است.

اعزام 40 هزار رزمنده از استان سمنان به میدان‌های هشت سال جنگ تحمیلی

اسحاق هراسانیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در استان سمنان با محوریت «تشریح نقش سپاه و بسیج استان سمنان در تاریخ دفاع مقدس» اظهار کرد: رزمندگان سمنان در اکثر عملیات‌ بزرگ که بیش از 18 عملیات است، حضور داشتند.

وی تصریح کرد: رزمندگان سمنانی ابتدا به دلیل نداشتن تیپ، گردان و یگان مستقل بیشتر نقش پشتیبانی را ایفا می‌کردند که نخستین حضور در پشتیبانی در روزهای نخست جنگ و در حماسه دهلاویه و هویزه بوده است.

وی افزود: رزمندگان سمنان در تیپ 21 امام رضا (ع) نقش مهندسی را ایفا کرده و در جنگ‌های نامنظم شهید چمران در کردستان، غرب و شمال غرب نیز حضوری فعال داشتند.

‌‌جانشین فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان بیان کرد: در اوایل سال 1365 رزمندگان سمنانی در قالب تیپ مستقل 12 قائم (عج) استان سمنان شکل گرفتند و بیشترین سهم را در عملیات‌ مختلف از جمله کربلای چهار، والفجر هشت و دیگر عملیات‌ داشتند.

هراسانیان گفت: رزمندگان استان سمنان حضوری فعال و گسترده در دفاع مقدس داشتند، به طوری که استان سمنان حدود 40 هزار رزمنده را به میدان‌های جنگ اعزام کرده و 23 کار اصلی را در زمان جنگ انجام داده است.

وی بیان کرد: نقش و حضور زنان، جوانان، نوجوانان و دانش‌آموزان در جنگ مانند حضور آنان در صحنه‌‏های دیگر پررنگ است؛ تا جایی که استان سمنان رتبه اول اعزام دانش‌آموز را نسبت به جمعیت داراست و همچنین بیشتر شهدای استان سمنان، دانش‌آموز هستند.

‌جانشین فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان متذکر شد: همه مردم در جنگ مشارکت داشتند و آن‏هایی که مستقیماً حضور نداشتند، در پشتیبانی نقش اول را ایفا می‌کردند و این همان مفهوم استراتژی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر واگذاری جنگ به مردم است.

هراسانیان عنوان کرد: رزمندگان سمنان در همه عملیات‌ حضوری گسترده داشتند؛ اما در عملیاتی که صدام و منافقان مزدور با کمک ستون پنجم در سال 1367 و در اواخر جنگ با عنوان فروغ جاویدان آغاز کردند، حضور رزمندگان سمنانی در عملیات با عنوان عملیات مرصاد فروغ جاویدان را به غروب جاویدان تبدیل و آنها را شکست دادند.

وی با بیان اینکه پس از پایان عملیات مرصاد، تنگه چهار زبر، تنگه مرصاد نام گرفت، افزود: در عملیات مرصاد بیش از چهار هزار و 800 نفر از نیروهای منافقان کشته و زخمی شدند که البته در میان کشته‏‌شدگان و اسرا تعداد زیادی از کادرهای سازمان و فرماندهان تیپ‌ها نیز وجود داشتند و این چنین رزمندگان در عملیات مرصاد، سازمان مجاهدان خلق ایران را به تحمل شکستی استراتژیک و ننگین‏ وادار کردند.

‌‌جانشین فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان گفت: در عملیات مرصاد رزمندگان سمنان به عنوان اولین رزمندگانی بودند که توانستند جلوی منافقان را در تنگه چهارزبر حسن‌‏آباد در کرمانشاه بگیرند.

هراسانیان با اشاره به اینکه استان سمنان 68 شهید در عملیات مرصاد تقدیم انقلاب و نظام کرد، گفت: مقام معظم رهبری در وصف این عملیات فرمودند «نقش تیپ 12 قائم (عج) نقش بی‌بدیلی است و آنکه ایستاد تیپ قائم بود» و این نشان‏‌دهنده نقش پررنگ رزمندگان سمنان در عملیات مرصاد است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: استان سمنان سه هزار شهید را در طول دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرده است.

انتهای پیام/2249/ذ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول