اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری خبر داد

شناسایی 921 مرکز بازپروری در کشور/400 مرکز پلمپ شدند

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری از شناسایی 921 مرکز بازپروری در کشور خبر داد و گفت: بیش از 400 مرکز به دلیل نداشتن مجوز پلمپ شدند.

شناسایی 921 مرکز بازپروری در کشور/400 مرکز پلمپ شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، بابک دین‌پرست عصر امروز در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در سالن اجتماعات شهید انصاری استانداری گیلان با اشاره به وجود هجمه بسیار سنگین مواد مخدر در کشور، اظهار کرد: طبق تعریف سازمان ملل توزیع مواد مخدر چهارمین بحران جهان و بزرگ‌ترین شوک هزاره سوم شناخته شده است. 

وی با بیان اینکه قاچاقچیان مواد مخدر با فروش محصولات خود به اندازه صنعت نفت و توریسم در جهان درآمد دارند، افزود: مطالبه مردم از مسئولان نظام مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر است.

این مسئول، استعمال مواد مخدر صنعتی به‌ویژه شیشه را یکی از خطرناک‌ترین روش استفاده از مواد مخدر خواند و گفت: خطرناک‌ترین جرایم مانند قتل و سرقت از معتادان به شیشه سر می‌زند.

وی با اشاره به کشفیات مواد مخدر در سال گذشته، خاطرنشان کرد: سال گذشته 503 تن مواد مخدر با دستگیری 225 هزار نفر در سطح کشور کشف شد. 

دین‌پرست، بالغ بر 45 درصد از زندانیان را متهم به خرید و فروش مواد مخدر ذکر کرد و ادامه داد: در چهار ماه نخست امسال 190 تن مواد مخدر با دستگیری بیش از 70 هزار نفر در سطح کشور کشف شد.

وی افزود: مسئولان دولتی و غیر دولتی باید نگاه خود را به مقوله مواد مخدر صنعتی تغییر دهند زیرا پدیده استعمال روان‌گردان‌ها خسارت‌های جبران ناپذیری را به بدنه اجتماع وارد می‌کند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، نبود دسترسی آسان به مواد مخدر و جمع‌آوری معتادان را نخستین خواسته مردم از مسئولان در این راستا خواند. 

وی، افزایش زنان معتاد در جامعه را نگران کننده دانست و یادآور شد: بسیاری از بیماری‌های مقاربتی مانند ایدز و هپاتیت علاوه بر اعتیاد در کمین این زنان نشسته است.

دین‌پرست، به وجود 5 هزار و 233 مرکز درمانی در راستای اجرای ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر در سطح کشور اشاره کرد و گفت: طبق ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر معتادان مکلف هستند با مراجعه به مراکز مجاز دولتی، غیردولتی یا خصوصی و یا سازمان‌های مردم‌نهاد درمان و کاهش آسیب، اقدام به ترک اعتیاد کنند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، اضافه کرد: معتادی که با مراجعه به مراکز مذکور نسبت به درمان خود اقدام و گواهی تحت درمان و کاهش آسیب دریافت کند، اگر تجاهر به اعتیاد نکند از تعقیب کیفری معاف است و معتادانی که مبادرت به درمان یا ترک اعتیاد نکنند، مجرم هستند.

وی اذعان کرد: معتادان به مواد مخدر روان‌گردان و متجاهر به اعتیاد با دستور مقام قضایی برای مدت یک تا سه ماه در مراکز دولتی و مجاز درمان و کاهش آسیب نگهداری می‌شوند و تمدید مهلت برای یک دوره سه‌ ماهه دیگر با درخواست مراکز مذکور بلامانع است.

دین‌پرست خاطرنشان کرد: با گزارش مراکز مذکور و طبق نظر مقام قضایی، اگر معتاد آماده تداوم درمان طبق ماده (15) این قانون باشد تداوم درمان بلامانع است.

وی بر احداث مراکز نگهداری از نسوان معتاد در گیلان تأکید کرد و گفت: برای تأمین اعتبار پیرامون ساخت این مراکز کمک می‌کنیم.

این مسئول با بیان اینکه 9.3 درصد معتادان کشور را نسوان تشکیل می‌دهند، یادآور شد: این امر نیازمند نظارت و پیگیری بیشتر است.

وی با اشاره به شناسایی 921 مرکز بازپروری معتادان در کشور، متذکر شد: تاکنون بالغ بر 400 مرکز به دلیل اخذ نکردن مجوزهای لازم پلمپ شدند.

دین‌پرست از آغاز اجرای طرح همزمان درمان و تحصیل دانش‏آموزان معتاد به صورت پایلوت در چند استان کشور خبر داد و تصریح کرد: امسال 10 درصد از اعتبارات فرهنگی هر استان باید به پیشگیری از مواد مخدر اختصاص یابد.

به گزارش فارس، مرگ بر اثر سوء مصرف مواد مخدر در کشور دومین عامل مرگ و میر پس از مرگ بر اثر تصادفات جاده‌ای گزارش شده است.

انتهای پیام/84001/ت40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول