اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

شکاف میان برزیل و آمریکا با جاسوسی واشنگتن عمیق‌تر شد

سایه سنگین برنامه جاسوسی آمریکا بر روابط واشنگتن-برازیلیا

برنامه جاسوسی آمریکا به اندازه‌ای خشم برزیل را برانگیخت که رئیس‌ جمهور این کشور، سفر اول آبان به واشنگتن را لغو کرد و آمریکا نیز برای اینکه این تصمیم را کم‌اهمیت جلوه دهد گفت تعویق دیدار «باراک اوباما» و «دیلما روسف» دوطرفه بوده است.

سایه سنگین برنامه جاسوسی آمریکا بر روابط واشنگتن-برازیلیا

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه آمریکایی «لس آنجلس تایمز»، در «دیلما روسف» رئیس‌جمهور برزیل روز سه‌شنبه در یک اقدام اعتراضی و به منظور نشان دادن خشم خود به اقدام آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) در جاسوسی از ارتباطات اینترنتی وی و دیگر مقامات برزیلی، سفر 23 اکتبر (اول آبان) به واشنگتن را لغو کرد.

یکی از سخنگویان کاخ سفید برای آنکه این تصمیم روسف را کم اهمیت جلوه دهد اعلام کرد که تعویق این دیدار، یک تصمیم دو جانبه بوده است.

کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت که روسف و «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا توافق کردند که این دیدار دو جانبه بهتر است زمانی صورت گیرد که روابط دو کشور برزیل و آمریکا تحت تنش‌های کمتری باشند.

در این بیانیه آمده است: اوباما نگرانی‌هایی که افشاگری درباره برنامه جاسوسی آمریکا در برزیل به وجود آورده است را درک می‌کند و از آن تأسف می‌خورد. او به همکاری با روسف و دولت وی از طریق کانال‌های دیپلماتیک متعهد است تا فراتر از این موضوع به عنوان منبعی از تنش در روابط دو جانبه ما حرکت کنیم.

بیانیه دفتر رئیس‌جمهور برزیل بسیار تندتر بود و عدم توضیح و تعهد برای متوقف کردن فعالیت‌های جاسوسی را علت لغو این دیدار خواند.

در بیانیه دولت برزیل آمده است: استراق سمع غیرقانونی از ارتباطات شهروندان، شرکت‌ها و اعضای دولت برزیل یک موضوع عمیق، یک توهیم به حاکمیت ملی و حقوق فردی است و در ناسازگاری با روابط میان کشورهای دوست می‌باشد.

از ماه ژوئیه سال جاری میلادی، سازمانهای خبری برزیل سه گزارش بر اساس اسناد محرمانه‌ای که «ادوارد اسنودن» پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا درباره برنامه جاسوسی آمریکا فاش کرد، تهیه کردند.

در یکی از این گزارش‌ها آمده است که آژانس امنیت ملی آمریکا ارتباطات میان روسف و مشاوران و همچنین ارتباطات دیگر مقامات ارشد برزیل را استراق سمع کردند.

رئیس‌جمهور برزیل خیلی سریع این استراق سمع و برنامه جاسوسی آمریکا را محکوم کرد و مشاوران وی اعلام کردند که روسف خواستار عذرخواهی اوباما است و درباره سفرش به واشنگتن تجدیدنظر می‌کند.

لغو سفر روسف نمایانگر دومین دیدار ریاست‌جمهوری است که به دلیل تاریکی و تنش دیپلماتیکی مرتبط با اسنودن با مشکل روبرو شده است. اوباما نیز سفر برنامه‌ریزی شده ماه گذشته خود به مسکو را بعد از آن لغو کرد که دولت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه علیرغم میل باطنی آمریکا به اسنودن پناهندگی موقت داد.

در عین حال، یک کمیسیون دولتی برزیل روز سه‌شنبه با مقامات سفارت روسیه درباره وجود احتمال دیدار اعضای پارلمان برزیل با اسنودن دیدار کردند.

روسف نیز همچنین به دنبال قانونی است که گوگل، فیس‌بوک و دیگر شرکت‌های فناوری را ملزم می‌کند تا داده‌های جمع‌آوری شده در برزیل و خاک برزیل را ذخیره کنند و سپس به دولت برزیل ارائه دهند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دیلما روسف در صدد است تا هفته آینده در مجمع عمومی سازمان ملل درباره برنامه جاسوسی آمریکا سخنرانی کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول