اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول بخش تفسیر قرآن کریم مرکز فقهی ائمه اطهار (ع):

تربیت مفسر قرآن برای اعزام به کشورهای دیگر از ضروریات حوزه علمیه است

مسئول بخش تفسیر قرآن کریم مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با اشاره به اینکه در غرب تمام کسانی که با اسلام آشنا می‌شوند ابتدا به سراغ قرآن می‌روند، گفت: تربیت مفسر قرآن برای اعزام به کشورهای دیگر از ضروریات حوزه علمیه است.

تربیت مفسر قرآن برای اعزام به کشورهای دیگر از ضروریات حوزه علمیه است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام محمد حسین عظیمی در مراسم افتتاحیه هجدهمین سال دروس تخصصی فقه و اصول و تفسیر و تربیت محقق مذاهب اسلامی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) که پیش از ظهر امروز برگزار شد به ارائه گزارشی از عملکرد بخش تفسیر قرآن کریم این مرکز پرداخت و اظهار داشت: در منطق قرآن حزب کارگزار عالم کسانی هستند که اسماءالله را در اختیار دارند و کسانی که از اسماء‌الله برخوردارند مردان بزرگی هستند که کارهای بزرگی انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: نخستین چیزی که خداوند به انسان آموزش داد اسم جلاله الله بود و اگر بشر بتواند سه وظیفه‌ای را که در مقابل اسماءالله دارد و در قرآن ذکر شده است عمل کند قدرتمندترین فرد روی زمین خواهد شد.

مسئول بخش تفسیر قرآن کریم مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در ادامه به تشریح این سه وظیفه پرداخت و ابراز داشت: اول اینکه ذکر همیشگی او اسم رب باشد، دوم اینکه باید اهل تبدیل باشد و سوم اینکه اهل تسبیح باشد و این سه را به جا و صحیح انجام دهد تا به اسماءاعزالله دست یابد. 

عظیمی در ادامه با اشاره به اینکه رشد و تکامل انسان نیاز به تغذیه مادی و معنوی دارد، بیان داشت: مسلماً تغذیه معنوی مهمتر از تغذیه مادی است، رزق معنوی انسان کتاب‌الله و عترتی است و قرآن مهمترین منبع علمی است که در اختیار بشر قرار گرفته است.

وی افزود: بدون تردید کسانی که بخواهند در رشته‌های مختلف اسلامی متخصص شوند اگر تخصص در قرآن نداشته باشند در آن رشته‌ها نیز تخصص نخواهند داشت. 

مسئول بخش تفسیر قرآن کریم مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با تاکید بر اینکه کسانی که وارد رشته تفسیر قرآن می‌شوند هنرمند هستند، ابراز داشت: این طلاب هم تاریخ می‌دانند، هم عرفان و هم فقه و اگر تفسیر قرآن را درست فراگیرند علامه علوم دینی می‌شوند، اما متأسفانه در طول تاریخ تشیع تلاشی را که می‌توانستیم در این موضوع انجام بدهیم انجام ندادیم.

عظیمی با اشاره به اینکه بدون شک هر چه تلاش کنیم بدون اینکه دستمان به امام معصوم نرسد نمی‌توانیم در این موضوع به صورت عمیق وارد شویم، ادامه داد: ولی ما باید تا جایی که می‌توانیم در این زمینه تلاش کنیم که خوشبختانه در 10 سال اخیر با تأکیدات مقام معظم رهبری و مراجع حوزه فعالیت‌هایی نسبت به مسائل تفسیری شکل گرفته که کافی نیست و ما امیدواریم در چند سال آینده به همان اندازه که استاد درس خارج علم و اصول داریم در درس‌های تفسیر نیز به این مهم دست یابیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه به خاطر مهاجرتی که مسلمانان به کشورهای غربی داشتند، امروز جایگاه اسلام در کشورهای غربی تفاوت پیدا کرده است، بیان داشت: امروز مردم دنیا که متوجه اسلام شده‌اند روز اول از قرآن سوال می‌کنند نه از فقه و متأسفانه ما مفسر قرآنی که به این کشورها بفرستیم، تربیت نکرده‌ایم.

مسئول بخش تفسیر قرآن کریم مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در ادامه با اشاره به اینکه امسال، چهارمین سالی است که درس تفسیر در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار می‌شود، ابراز داشت: سال اول تفسیر عمومی را برگزار کردیم، امسال سال سومی است که دوره تخصصی تفسیر آغاز به کار کرده و ما از حدود 200 نفر که برای حضور در این دوره مراجعه کرده بودند کمتر از 20 نفر را انتخاب کرده و درس‌های متنوعی را در ارتباط با تفسیر برای آنان برگزار خواهیم کرد.

عظیمی خاطر نشان کرد: کارهای پژوهشی خوبی در مرکز در خصوص تفسیر قرآن کریم انجام شده و حمایت مادی و معنوی از پژوهشگران بخش تفسیر صورت گرفته است که امیدواریم در 10 سال آینده محققانی مفسر و مبلغ را به حوزه علمیه قم تقدیم کنیم.

انتهای پیام/78009/ط40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول