اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

پاکستان خواهان همکاری ترکیه برای مبارزه با تروریسم شد

«نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان در سفر به ترکیه، خواهان همکاری ۲ کشور در زمینه مبارزه با تروریسم و کمک به ایجاد صلح و ثبات در منطقه شد.

پاکستان خواهان همکاری ترکیه برای مبارزه با تروریسم شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، نواز شریف نخست وزیر پاکستان که برای دیدار با مقامات ترکیه در سفری 3 روزه عازم آنکارا شده است با رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر، «معمر گولر» وزیر کشور و تنی چند از مقامات امنیتی و تجاری ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی همچنین در دیدار با معمر گولر وزیر کشور ترکیه گفت: ترکیه دوست مورد اعتماد پاکستان است که توانسته در مبارزه با تروریسم، که مشکل فعلی پاکستانی‌هاست، موفق باشد.

وی خواهان استفاده از تجربیات ترکیه برای مبارزه با تروریسم شد و ابراز امیدواری کرد که اسلام‌آباد بتواند با کمک ترکیه یک استراتژی موثر در مبارزه با تروریسم را اجرایی کند.

وزیر کشور ترکیه نیز با اشاره به اینکه فقط با استفاده از زور نمی‌توان تروریسم را ریشه‌کن کرد، افزود: اصلاحات اجتماعی و ارتقا سطح آموزش جامعه نیز نقش مهمی در کنترل تروریسم دارد.

وی عنوان کرد که ترکیه آمادگی دارد در زمینه کنترل جرایم سایبری و مقابله با موضوعات افراطی‌گری با پاکستان همکاری کند.

به نوشته رسانه‌های پاکستانی، مقامات اسلام‌آباد و ترکیه در زمینه آموزش مشترک پلیس و ارتش برای مبارزه با تروریسم نیز به تبادل نظر با یکدیگر پرداختند.

نواز شریف همچنین با شرکت در نشست مشترک خبری همتای ترک خود، از همسویی دیدگاه‌های 2 کشور در زمینه مسائل مورد علاقه 2 جانبه و منطقه‌ای خبر داد و ابراز امیدواری کرد که آنکارا و اسلام‌آباد بتوانند تلاش‌های خود را برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه دوچندان کنند.

همچنین مقامات 2 کشور با اشاره به لزوم اجرایی شدن خط آهن اسلام آباد-تهران-استانبول، نقش این طرح را در بهبود وضع اقتصادی کشورهای عضو اکو و گسترش مناسبات تجاری این کشورها مهم دانستند.

نواز شریف در بخش دیگری از این سفر، مصاحبه اختصاصی با روزنامه «زمان تودی ترکیه» داشت.

وی در این گفت‌وگو با اشاره به روابط خوب آنکارا و اسلام‌آباد خواهان تقویت این مناسبات در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی شد.

نواز شریف همچنین با اشاره به تحولات اخیر منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه در خاور‌میانه، حمله پهپادهای آمریکایی به مناطق قبایلی پاکستان را نقض آشکار قوانین بین المللی و تمامیت ارضی پاکستان دانست و بار دیگر خواهان توقف فوری این حملات شد.

وی از سازمان ملل نیز خواست تا نقش فعال‌تری در حل مناقشه کشمیر ایفا کند.

نواز شریف همچنین در دیدار با تجار ترک، خواهان سرمایه‌گذاری آنان در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، زیرساخت، مهندسی، صنعتی و کشاورزی شد.

وی ترکیه را پلی بین آسیا و اروپا دانست و بر نقش بالقوه پاکستان برای تبدیل شدن به دروازه ورود به منطقه سرشار از انرژی آسیای مرکزی تأکید کرد.

نخست‌وزیر پاکستان همچنین نقش همکاری‌های 3 جانبه افغانستان- پاکستان- ترکیه را در بهبود اوضاع افغانستان موثر دانست و از تلاش‌های ترکیه برای حمایت از این روند قدردانی کرد.

مقاکات پاکستان و ترکیه در طول این سفر، 12 موافقتنامه و یادداشت همکاری در زمینه‌های انرژی، کشاورزی، امور‌مالیاتی، پروژه‌های مسکونی ارزان قیمت ،آموزش و پرورش، راه آهن، صنعت، نفت و گاز ، توسعه اجتماعی و گسترش همکاری های دوجانبه برای تبادل تجربه در زمینه‌های علوم و فناوری و تکنیکی به امضا رساندند.

همچنین عبدالله‌گل رئیس‌جمهور ترکیه در مراسم باشکوهی که در کاخ ریاست‌جمهوری این کشور برگزار شد، «نشان جمهوریت» بالاترین نشان ترکیه را به پاس تلاش‌های نواز شریف برای استحکام نظام دموکراسی به وی تقدیم کرد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول