اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

افقی جدید در اردوهای فرهنگی

کار فرهنگی این بار با چاشنی خلاقیت و ابتکار/ ندای بهشت گامی در مسیر کمال

اردوهای ندای بهشت که با ابتکار طلاب ابرکوهی شکل گرفته است، گامی به جلو در فعالیت‌های فرهنگی کشور به شمار می‌آید، اقدامی که خلاقیت و ابتکار چاشنی آن شده و مورد توجه نوجوانان و جوانان قرار گرفته است.

کار فرهنگی این بار با چاشنی خلاقیت و ابتکار/ ندای بهشت گامی در مسیر کمال

به گزارش خبرگزاری فارس، امسال سومین سال پیاپی است که گروهی از طلاب جوان ابرکوهی مقیم قم با همفکری با بزرگان حوزوی شهرستان، دست به اقدامی فرهنگی زده‌اند که تشکیل اردوهایی متفاوت با اغلب اردوهای انجام شده دانش‌آموزی در سطح کشور است.

سومین دوره اردوی آموزشی تفریحی ندای بهشت امسال در اردوگاه آموزشی فرهنگی مهرجویان بهزیستی نیر تفت در حال انجام است و برای نخستین بار این گروه با ثبت موسسه‌ای در بهزیستی شهرستان با نام موسسه سلامت اجتماعی فاطمة الزهرا(س)، به فعالیت‌های خود حالت رسمی داده است.

برای آگاهی از فعالیت‌های این گروه، راهی اردوگاه آموزشی بهزیستی نیر شدیم و در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام حسین فلاح‌زاده، نماینده این گروه، به معرفی فعالیت‌های آنان که کاری کم نظیر در کشور به حساب می‌آید و می‌توان به این فعالیت، عنوان کار جهادی در عرصه فرهنگ گفت، پرداختیم.

* با وجودی که فعالیت‌های اردویی زیادی از سوی ادارات فرهنگی انجام می‌شود چه ضرورتی برای اجرای اردوی ندای بهشت احساس کردید؟

حوزه‌های علمیه میراث‌دار و حافظ والاترین فرهنگی بوده‌اند که تاکنون این کشور به خود دیده است و اکنون نیز باید در مسیر بسط و توسعه آن بکوشند.

انقلاب اسلامی به رهبری علمای نستوه و مجاهدت شهدا، توانست راه جدیدی پیش روی بشریت قرار دهد و روح تازه‌ای به حرکت‌های اسلامی و اندیشه بشری بدمد و به فرموده مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه صاحبان اصلی انقلاب هستند و باید در مسیر بقای صلابت آن بکوشند و آن را به صاحب اصلی‌اش تحویل دهند.

پیشینه چند صد ساله تشیع در ابرکوه به شهادت آثار معماری باقیمانده، ما را بر آن می‌دارد که در حفظ و توسعه و غنای فرهنگ شیعی و انقلابی مردم ابرکوه بکوشیم.

تدین و دینداری کنونی مردم این دیار، مدیون زحمات طاقت فرسای علمای پیشین بوده است که باید آن را با دقت و برنامه ریزی تداوم بخشید و این مهم، در وهله نخست بر عهده حوزویان است که با استفاده از فرصتی که انقلاب اسلامی در اختیار رشد فرهنگ شیعی قرار داده است و با توجه به امکانات و دلسوزی نهادهای انقلابی و پتانسیل خیرین و مردم متدین، در راستای بهینه سازی فرهنگ مردم به ویژه نسل جوان و نوجوان بکوشند و همین مسائل برخی از طلاب و فضلای ابرقویی را به حکم وظیفه بر آن داشت که در این راستا به سمت فعالیت‌های تربیتی در شهرستان خود روی آورند.

* اهداف کلی طرح چه بود؟

تقویت مبانی فکری و اعتقادی دانش‌پژوهان و مخاطبان به صورت مستقیم و غیرمستقیم، ارتقای تربیتی و فرهنگی نوجوانان و جوانان و در نتیجه ارتقای سطح فرهنگی و دینی شهرستان، پاسخگویی به شبهات دینی و فکری و سیاسی آنان، بهینه سازی و خرافه زدایی فرهنگ سنتی شهرستان و توسعه بهداشت معنوی و فکری جوانان و مردم، ایجاد نیازهای واقعی و تضعیف نیازهای کاذب برخی از اهداف کلی بود که تلاش شد برای اجرای آنها برنامه ریزی شود.

ارتقای سطح روانی و فرآیند تصمیم گیری مخاطبان، آشنایی با دروس اسلامی و طلاب موفق و الگو گیری در راستای تمدن سازی اسلامی، کمک به مخاطبان برای انتخاب آگاهانه در زندگی و تحصیل و...، تقویت و شکوفایی استعدادهای موفق، برای ارتباط گیری با خانواده‌ها و آسیب شناسی و تهدید شناسی فرهنگی شهرستان و برنامه ریزی برای پوشش آنها که می‌توان به آن جبران و رفع آسیب‌ها نیز گفت برخی دیگر از اهداف بود.

* نخستین گام چگونه برداشته شد؟

گام نخست فعالیت‌های این مجموعه با برگزاری چهار اردو رقم خورد که به لطف پروردگار و پس از طراحی یک طرح دقیق، با کمک برخی نهادها و ارگان‌های استان و شهرستان و به همت برخی خیران به مرحله اجرا درآمد.

اگر چه این تمام خواسته دوستان نبود لکن امکانات محدود و تازگی چنین طرحی برای برخی از مسئولان شهری و برخی موانع دیگر، شرایط را جوری بر ما تحمیل کرد که به هدف نهایی خود آن گونه که بایسته و شایسته بود، نرسیم اما شاکر بودیم که این طرح به انجام رسید و ثمراتش به بار نشست.

* در سال‌های بعد چگونه کار ادامه پیدا کرد؟

در سال‌های بعد با توجه به فعالیتی که انجام شده بود و قبل از انجام آن بسیاری از دوستان در مجموعه اداری انجام آن را توسط گروهی فاقد پشتوانه اداری و مالی غیرممکن می‌دانستند، اعتماد بسیاری از آنان جلب شد و همین مسئله کار را برای ما راحت‌تر کرد.

امسال نیز با مشورت با اداره بهزیستی شهرستان اقدام به ثبت موسسه کردیم و همین مسئله و همکاری صمیمانه بهزیستی استان و شهرستان در مورد در اختیار قرار دادن اردوگاه بسیاری از مشکلات را حل کرد اگر چه آنها در سال‌های گذشته نیز همکاری‌های خوبی در کنار برخی از مجموعه‌های اداری شهرستان داشته‌اند.

* تفاوت این اردو با اردوهای برگزار شده دیگر در سطح کشور را در چه می‌دانید؟

برای شرکت‌کنندگان در اردوها همیشه تصور تفریح بیشتر از آموزش در ذهن‌ها جا افتاده است اگر چه در اغلب اردوها بحث آموزش نیز دیده شده است.

در اردوهای ندای بهشت شرکت‌کنندگان می‌دانند که بحث آموزش در اولویت است اگرچه برنامه‌های تفریحی مناسب و جذابی نیز برای آنان تدارک دیده می‌شود.

از آنجا که بحث ارتقا سطح علمی مخاطبان از اهداف مهم این گروه است، به بحث آموزش که البته پل مناسبی برای شناخت بیشتر مخاطبان است، توجه خاص شده است که به طور خلاصه می‌توان برخی از سرفصل‌های آموزشی را اسلام شناسی، غرب شناسی، دشمن شناسی و مهارت‌های فکری و تربیتی و عملی ذکر کرد که به تناسب مخاطبان به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم به مخاطبان آموزش داده می‌شود.

امسال برای نیروسازی فرهنگی شرط معدل را برای ورود به اردو لحاظ کردیم تا با امتداد برنامه‌ها در طول سال و شرکت دادن آنان در اردوهای دیگر، برای اجرای برنامه‌های فرهنگی در شهرستان برنامه ریزی کنیم، امری که بسیار به آن نیازمند هستیم.

* آموزش‌های مستقیم چه مواردی را شامل می‌شود؟

این آموزش‌ها شامل مواردی چون معارف قرآن به صورت موضوعی، نهج‌البلاغه، عقاید اسلامی به ویژه توحید، نبوت، معاد و امامت، مهدویت و آخرالزمان و نقد شبهات و خرافات، احکام و شریعت اسلامی، فلسفه سیاسی اسلام و ولایت فقیه، دشمن شناسی با محوریت فلسفه تاریخ قرآنی و غرب شناسی جامع فرهنگی، فلسفی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.

از دیگر موارد می‌توان به مباحثی چون تهاجم فرهنگی، اعتیاد و آسیب‌های جوانان، موسیقی و غنا، مدگرایی و پوشش، طب و تغذیه در اسلام، نقد فیلم و تحلیل رسانه، نقد بازی‌های رایانه‌ای، تاریخ اسلام و پیامبران و تاریخ معاصر ایران و غرب اشاره کرد.

جریان شناسی فکری ـ فرهنگی ـ سیاسی، شناساندن فرقه‌های منحرف به ویژه بهائیت و وهابیت و زرتشتی گری، عرفان‌های انحرافی شرقی و غربی، روش تحلیل سیاسی و فرهنگی، اقتصاد اسلامی و بحران اقتصادی غرب، شیوه زندگی و مدل و سبک زندگی اسلامی و غربی، معماری اسلامی و هنر اسلامی با تاکید بر آثار معماری ابرکوه، حجاب و حقوق زن، مسائل جنسی و اخلاقی و روانشناسی خانواده، خرافات زدایی از فرهنگ عامه و بهداشت فرهنگی و آموزش کمک‌های اولیه ضروری نیز در دستور کار آموزش‌های مستقیم است.

* طبیعتأ با این لیستی که ارائه دادید آموزش‌های غیرمستقیم زیادی هم در برنامه‌های اردو قرار دارد که بتواند علاوه بر افزایش بار علمی جنبه‌های تفریحی را نیز پوشش دهد؟

کوهنوردی، مسابقه شمارش نعمت‌های پروردگار، مسابقات تفریحی سالم و حساب شده مانند طناب کشی و فوتبال دستی، معرفی سایت، وبلاگ و نرم افزارهای دینی، جنگ شادی و طنزهای سالم و....، نشست‌های آزاد و دوستانه و غیر اجباری، نقد فیلم و تحلیل رسانه‌ای و تقویت سواد رسانه‌ای، شبی با شهدا و جانبازان و رزمندگان و خاطره‌گویی، برخی از این آموزش‌ها و تفریحات است.

گفت‌وگوی دوستانه، جلسه پرسش و پاسخ، برگزاری نمایشگاه‌، احکام گویی شاد و متنوع، پخش و تحلیل مستندهای قوی، پخش کلیپ‌های متنوع، تئاتر، چیستان و معما و بازی با کلمات نیز برخی دیگر از این برنامه‌هاست.

برگزاری مراسم مذهبی چون دعای عهد و زیارت عاشورا، تلاوت قرآن در مراسم‌ها، ارائه بسته فرهنگی، چاپ نشریه داخلی اردو نیز برخی دیگر از این برنامه‌هاست.

استفاده از سیاست تشویق و تنبیه و جوایز مستقیم و پنهان برای الگودهی به سایرین و استفاده از اساتید قوی و شاخص نیز به عنوان یک اصل در برنامه‌ها گنجانده شده است.

در این محیط برای پرکردن اوقات صحیح فراغت همچنین جذابیت فعالیت‌های آموزش روش صحیح زندگی، کارهای زیادی انجام می‌شود و در برخی از موارد پیشنهادات شرکت کنندگان نیز در این امر دخیل است و همین مسئله بر جذابیت کار اضافه کرده است.

سخنرانی غیر اجباری، ممنوعیت استفاده از تلفن همراه برای تجربه چند روز دوری از این رسانه و ارائه غذاهای مناسب و مطابق دستورات دینی و طبی به عنوان مثال، عدم استفاده از نوشابه و استفاده از شربت‌های سنتی برخی از این موارد است.

* با این حجم کار و مشکلاتی که طبیعتأ به واسطه مردمی بودن کار، وجود دارد، در این چند سال خسته نشده‌اید؟

بی‌شک صفا، صمیمیت و حس زیباپرستی که رهبر انقلاب از آن به عنوان فرصت‌هایی برای تعالی جوان و پیشبرد انقلاب جوان به دست جوانان ترسیم می‌کنند، امروز توسط رسانه‌های جمعی جهان و شبکه‌های ماهواره‌ای مورد هجوم قرار گرفته است تا با تغییر ذائقه زیباشناختی و زیباپرستی، جوان را از هویت دینی جدا سازند و آن را به تهدیدی جدی برای انقلاب مبدل کنند.

از اینرو رهبری، شناساندن زیبایی حقیقی از زورق‌های زیبایی که در مغز آن زهر کشنده پیچیده شده است را وظیفه‌ای خطیر برشمرده‌اند و در این زمینه هشدار می‌دهند و همین مسئله ما را در ادامه برنامه‌ها مصمم‌تر می‌کند.

از زحمات تمامی کسانی که ما را در انجام این وظیفه یاری می‌کنند قدردانی می‌کنیم و از دیگران نیز می‌خواهیم تا به یاری گروه‌هایی چون ندای بهشت بشتابند تا روزبه‌روز شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه اسلامی ایران باشیم.

*حرف آخر؟

خداوند در سوره مبارکه سبا می‌فرماید: «بگو: شما را تنها به یک چیز اندرز مى‏دهم و آن اینکه دو نفر دو نفر یا یک نفر یک نفر براى خدا قیام کنید، سپس بیندیشید این دوست و همنشین شما[محمّد] هیچ گونه جنونى ندارد؛ او فقط بیم‏دهنده شما در برابر عذاب شدید(الهى) است!

-----------------------------

گفت‌وگو از رحیم میرعظیم

----------------------------

انتهای پیام/2464/ح40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول