اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی لرستان:

مفرغ‌های لرستان زینت‌بخش موزه‌های جهان شده‌اند

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: امروز بسیاری از مفرغ‌های لرستان زینت‌بخش موزه‌های جهان شده‌اند.

مفرغ‌های لرستان زینت‌بخش موزه‌های جهان شده‌اند

دیانوش چراغی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد گفت: امروزه در گوشه و کنار‌ دنیا از موزه‌های معروف و معتبر گرفته تا مجموعه‌های خصوصی، آثار مفرغی لرستان در معرض دید جهانیان قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه مفرغ‌ها می‌توانند نقش زیادی در معرفی آداب و فرهنگ مردم این دیار داشته باشند، اظهار داشت: در حال حاضر مفرغ‌های لرستان زینت‌بخش موزه‌های جهان شده‌اند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: مفرغ‌های این استان می‌توانند به عنوان بهترین پتانسیل و ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی این سرزمین باشند.

چراغی افزود: صدها کتاب و مقاله درباره مفرغ‌های لرستان تالیف و ترجمه شده است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: بسیاری از دانشمندان این اشیا را گواه چیره‌دستی و ذوق سرشار سازندگان آن‌ها (اقوام بومی ساکن لرستان) می‌دانند.

وی تصریح کرد: در موزه قلعه فلک‌الافلاک لرستان بیش از دو هزار قطعه اشیا مفرغ وجود دارد.

چراغی یادآور شد: بخش عظیمی از اشیای موزه ملی (ایران باستان) مربوط به مفرغ‌های لرستان است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: امروز در موزه‌های معروف دنیا نظیر موزه متروپولیتن آمریکا، موزه ارمیتاژ سنت‌پترزبورگ روسیه و موزه بریتیش موزیوم بریتانیا اشیای مفرغی زیادی در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

وی افزود: نزدیک به دو هزار نمونه از اشیای مفرغی در موزه‌ خرم‌آباد نگهداری می‌شود که ظرفیت مناسبی برای ارائه به گردشگران محسوب شده و در آینده در صورت ایجاد موزه بزرگ مفرغ می‌توان بخشی از این اشیا را در معرض دید علاقه‌مندان و گردشگران قرار داد.

انتهای پیام/2304/غ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول