اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کرزی: آمریکا به عنوان یک مستأجر در افغانستان حضور داشته باشد

حامد کرزی با تأکید بر شروط افغانستان در امضای پیمان امنیتی با آمریکا اظهار داشت که حضور آمریکا در افغانستان باید مانند یک مستأجر باشد.

کرزی: آمریکا به عنوان یک مستأجر در افغانستان حضور داشته باشد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس، رئیس جمهور افغانستان امروز با حضور در جمع جوانان افغان گفت که سران طالبان با خارجی‌ها در خارج از افغانستان مذاکره می‌کنند اما فرزندان افغان را برای کشتن و کشته شدن به افغانستان می‌فرستند.

کرزی در این دیدار که تحت عنوان «جوانان و مسائل ملی» در کابل برگزار شده بود، تصریح کرد: از یک عضو عادی طالبان گلایه ندارم زیرا وی بر اساس عقیده می‌جنگند اما شکوه من از آن عده رهبران طالبان است که برای اهداف بیگانگان جوانان افغان را به طرف مرگ سوق می‌دهند.

رئیس جمهور افغانستان در این نشست بار دیگر بر شرط‌های افغانستان در پیمان امنیتی با آمریکا تأکید کرد و گفت: تأمین امنیت در افغانستان نخستین شرط کابل برای امضای پیمان امنیتی با واشنگتن است.

وی در توضیح این مطلب افزود: پیمانی را که بر اساس آن پایگاه‌های نظامیان آمریکایی در افغانستان وجود داشته باشد اما امنیت نباشد، قبول نداریم.

کرزی، تقویت نهادهای امنیتی افغانستان، احترام به حاکمیت ملی و سنت‌های جامعه افغانستان، تقویت اقتصاد افغانستان و همچنین عدم مداخله خارجی در امور داخلی افغانستان را از دیگر شرط‌های کابل برای امضای پیمان امنیتی با آمریکا عنوان کرد.

رئیس جمهور افغانستان گفت: در صورتی که شروط افغانستان در امضای پیمان امنیتی با آمریکا پذیرفته شود، حضور آمریکا در این کشور باید به شکل یک مستأجر باشد.

کرزی با اشاره به این که آمریکایی‌ها خواستار امضای پیمان امنیتی کابل- واشنگتن در مهرماه سال جاری هستند، گفت که افغانستان برای امضای این پیمان عجله ندارد.

رئیس جمهور افغانستان تصریح کرد: اگر آمریکا شروط افغانستان را تا مهرماه نپذیرفت، برای امضای پیمان امنیتی تا دولت آینده افغانستان منتظر بماند.

وی با تأکید بر برگزاری لویه جرگه افزود: تصمیم نهایی درباره امضای پیمان امنیتی با آمریکا، از صلاحیت ملت افغانستان است.

کرزی با اشاره به مداخله خارجی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری گذشته افغانستان گفت که آنان در صدد تضعیف من در این انتخابات بودند.

این مقام افغان بار دیگر تأکید کرد که تا قبل از آغاز مبارزات انتخاباتی به نحوی درگیر مسائل انتخاباتی خواهد بود اما پس از آن هیچگونه دخالتی در انتخابات نخواهد داشت.

وی به کشورهای خارجی هشدار داد که در صورت مداخله آنان در امور انتخابات افغانستان، سکوت نخواهد کرد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول