اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

لاوروف: تحریم‌های یکجانبه علیه تهران باید برداشته شود/ ایران باید در ژنو ۲ حضور داشته باشد

وزیر خارجه روسیه ضمن تأکید بر حق ایران برای دست‌یابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تأکید کرد تحریم‌های یکجانبه علیه ایران باید برداشته شود.

لاوروف: تحریم‌های یکجانبه علیه تهران باید برداشته شود/ ایران باید در ژنو ۲ حضور داشته باشد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری «المیادین»، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با همتای مصری خود در مسکو ، با تأکید بر حق ایران به دست یابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای تأکید کرد که تحریم‌های یکجانبه علیه ایران باید برداشته شود.

لاوروف در پاسخ به سوالی درباره زمان مناسب برای بررسی پرونده‌ هسته‌ای ایران گفت: با توجه به اینکه مشکلات زیادی در جهان وجود دارد هر زمانی برای بررسی این مسائل مناسب است.

وی افزود: برنامه هسته‌ای ایران یکی از مهم ترین مسائلی است که در سطح بین المللی مطرح است و تأکید می‌کنیم که ایران حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای را دارد و باید بر اساس اصول سازمان انرژی اتمی با این کشور برخورد شود.

لاوروف گفت: در تماسهای خود با طرف های ایرانی به این نتیجه رسیده ایم که در صورت برخورد مجموعه جهانی بر همین اساس با ایران نتایج مثبتی را در آینده شاهد خواهیم بود و به این ترتیب در نیمه سال گذشته اساس و بنیان خوبی ایجاد شده است و با توجه به اینکه ایرانی ها آماده گفت‌وگو با 1+5 هستند، 1+5 نیز باید بر اساس این پیشنهاد با ایران همکاری کند و نباید این طرح به صورت یکطرفه باقی بماند و باید تحریم‌های یکجانبه علیه ایران برداشته شود.

به گفته لاوروف ایران اعلام آمادگی کرده است که مسئله توقف غنی سازی اورانیوم 20 درصد را بررسی کند.

وزیر خارجه روسیه در ارتباط با تحولات و پرونده بحران سوریه گفت: مسکو از طرح چهارگانه کشورهای اسلامی (ایران، ترکیه، مصر و عربستان) برای حل بحران سوریه استقبال می‌کند با وجود اینکه عربستان از این طرح دور شده است.

وی افزود: کشورهایی چون ایران، ترکیه، مصر و عربستان به عنوان های کشورهای اسلامی و مهم در منطقه باید در ژنو 2 حضور داشته باشند اما پیش از هرچیزی باید معارضان سوری را نیز وادار کرد که در ژنو2 حضور داشته باشند.

لاوروف گفت: در دیدار اخیر با کری و ابراهیمی هر دو اعتقاد داشتند که باید زمان برگزاری نشست ژنو 2 در ماه اکتبر انتخاب شود و بر اجرای همه بندهای ژنو 1 تأکید شده بود.

وی افزود: از سوی دیگر رهبران معارض سوری با طرح روسیه و آمریکا درباره تسلیحات شیمیایی سوریه مخالفت کرده‌اند و هنوز به توافقی درباره شرکت در ژنو2 دست پیدا نکرده‌اند اما با این وجود باید در ژنو2 حضور داشته باشند.

لاوروف گفت: من و کری به توافق رسیده‌ایم که با توجه به پیوستن سوریه به سازمان منع انتشار تسلیحات شیمیایی باید درباره سلاح شیمیایی سوریه بر اساس قوانین بین المللی عمل شود و روسیه و آمریکا پیش نویس طرحی را برای شناسایی انبارهای جنگ افزارهای شیمیایی سوریه در سازمان ملل ارائه خواهند داد.

وی افزود: اگر معارضان و یا حکومت سوریه در اجرای طرح روسیه و آمریکا کارشکنی کنند این مسئله بر اساس بند 7 منشور سازمان ملل به شورای امنیت ارجاع داده خواهد شد اما در حال حاضر بند هفت و شورای امنیت مطرح نخواهد بود.

وزیر خارجه روسیه درباره تحولات امنیتی مصر نیز تأکید کرد که مسکو به تروریسم در هر جایی نگاهی منفی دارد و معتقد است که نمی‌توان تصمیمی میانه در این باره گرفت.

وی افزود: نباید اجازه داد که زمینه رشد این گروه‌ها ایجاد شود و باید تعداد افراد و گروه‌هایی که از تروریست حمایت می کنند را کم کرد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول