اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

وزارت خارجه افغانستان:

آزادی «ملا برادر» در راستای همکاری پاکستان در روند صلح افغانستان است

سخنگوی وزرات امور خارجه افغانستان اعلام کرد که آزادی ملابرادر و دیگر رهبران طالبان از زندان پاکستان، بخشی از حمایت‌های دولت پاکستان از روند صلح افغانستان است.

آزادی «ملا برادر» در راستای همکاری پاکستان در روند صلح افغانستان است

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس، «جانان موسی‌زی»، در یک کنفرانس خبری در کابل اظهار داشت: در صورتی که دولت پاکستان ملابرادر و برخی رهبران ارشد طالبان را از زندان‌های این کشور آزاد کند، گامی عملی و مثبت در روند صلح افغانستان برداشته است.

موسی‌زی تأکید کرد: تسهیل تماس مستقیم بین رهبران طالبان و شورای عالی صلح افغانستان، ایجاد فرصت برای عبور مصون طالبان به کشورهای ثالث یا افغانستان از شرط‌های دیگر دولت افغانستان است که پاکستان باید آن را انجام دهد.

وی همچنین خاطر نشان کرد که پاکستان باید بر برخی رهبران طالبان که حاضر به صلح و مصالحه با دولت افغانستان نیستند فشار وارد کند تا آنان مجبور به گفت‌وگو شوند.

موسی‌زی در بخش دیگری از اظهارات خود تأکید کرد که ملابرادر در حال حاضر از رهبران پرنفوذ و ارشد گروه طالبان است و رهایی او در روند صلح افغانستان مهم و مفید است.

این مقام افغان افزود: ملابرادر پس از آن که برای مذاکره با مقامات دولتی افغانستان تماس تلفنی برقرار کرد، توسط دولت وقت پاکستان در شهر کراچی دستگیر شد.

وی تصریح کرد: مقامات افغان انتظار دارند تا پاکستان ملابرادر و برخی رهبران دیگر طالبان که از زندان‌های پاکستان آزاد می‌شوند را به دولت افغانستان تحویل دهد.

به نقل از «بخدی» سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت که دولت این کشور متعهد است تا امنیت ملا برادر و دیگر چهره‌های طالبان را که از زندان‌های پاکستان آزاد می‌شوند تأمین کند.

موسی‌زی‌ گفت: پاکستان به مقامات افغان گفته است که ملابرادر و برخی زندانیان طالبان زندانی در زندان‌های پاکستان از این حکومت خواسته‌اند تا به دولت افغانستان تحویل داده نشوند.

وی تأکید کرد، در صورتی که پاکستان زندانیان آزاد شده طالبان را به دولت افغانستان تحویل ندهد، آنان را به کشور ثالثی منتقل کند تا روند صلح افغانستان از آنجا دنبال شود.

موسی‌زی، این اظهارات را در حالی مطرح کرد که هفته گذشته، «سرتاج عزیز» مشاور نخست وزیر پاکستان گفته بود: پاکستان، ملا برادر فرد شماره دوم طالبان را در اواخر ماه جاری آزاد می‌کند.

عزیز تأکید کرده بود که آزادی ملابرادر و برخی رهبران طالبان از زندان‌های کشورش، اقدامات جدی و عملی پاکستان در روند صلح افغانستان است.

ملاعبدالغنی برادر که از او به نام رئیس شورای کویته نیز یاد می‌شود، در سال 2010 در جریان عملیات مشترک نیروهای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سی.آی.ای» و نیروهای امنیتی پاکستان در شهر کراچی دستگیر شد.

به دنبال دستگیری ملا برادر، بارها در مطبوعات افغانستان و پاکستان، از تمایل او به روند صلح سخن گفته شده است.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول