اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جولان موتورسواران در جاده بی‌قانونی

هیچ ورود ممنوعی برای موتورسواران ممنوع نیست

باید قبول کرد مسئولان هنوز نتوانسته‌اند قشر عظیم موتورسواران را سروسامان دهند و هیچ ورود ممنوعی برای موتورسواران ممنوع نیست.

هیچ ورود ممنوعی برای موتورسواران ممنوع نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، با خیال راحت در پیاده‌رو راه می‌روی که ناگهان با صدای مهیب بوق موتورسواری وحشت‌زده خود را کنار می‌کشی؛ شاید لحظه‌ای شک می‌کنی که اینجا پیاده‌رو است یا خیابان؟

در خیابان رانندگی می‌کنی چراغ سبز شده و نوبت عبور؛ با شماست اما موتورسواری مثل گویی از آسمان آمده از جلوی خودرو شما رد می‌شود و دست‌پاچه برای اینکه از برخورد با او جلوگیری کنی به راست و چپ می‌پیچی.

برای موتورسوران رفتن در مسیر عبور ممنوع، رد کردن چراغ قرمز و لایی کشیدن فرقی نمی‌کند، ظاهرا عادت کرده‌ایم به این راکبان همیشه عجول که با قیافه حق به جانب در خیابان یا پیاده‌رو شروع به بوق‌زدن‌های مکرر می‌کنند، اجازه عبور دهیم، البته شاید چاره‌ای نیست خیلی از اوقات تا به خود بیاییم چند موتورسوار از ما سبقت گرفته و ما متوجه نشده‌ایم.

هیچ‌گاه فراموش نکنید برای عبور از خیابان یک‌طرفه نباید خیالتان راحت باشد که با نگاه به یک طرف مسیر به سلامت از عرض خیابان عبور خواهید کرد، همیشه به یاد داشته باشید برای عبور از خیابان یک‌طرفه به دو سمت نگاه کنید زیرا هر لحظه امکان عبور موتورسواری از سمت مخالف است، پس مواظب باشید!

البته نباید انصاف را نادیده گرفت، بعضی موتورسواران قانونمند که به قول معروف آخرش هستند تمام دقایق چراغ قرمز را تحمل می‌کنند اما در آخرین دقایقی که مانده چراغ سبز شود، وسط چهارراه آمده و چه بسا ناخودآگاه از لابه‌لای ماشین‌های مقابل عبور می‌کنند و به روی مبارک هم نمی‌آورند.

سوار تاکسی و پشت چراغ قرمز منتظر سبز شدن آن هستیم که ناگهان موتورسواری چراغ قرمز را رد می‌کند؛ اکبر صدقی راننده تاکسی می‌گوید: از دست موتورسواران به ستوه آمده‌ام آن‌ها همه‌جا هستند، به خاطر رعایت نکردن فاصله مجاز چندین‌بار با موتورسواران برخورد داشته‌ام و مجبور به صافکاری ماشینم شده‌ام؛ بعضی‌ها هم برای رد شدن از بین دو ماشین آینه را از جا در می‌آورند.

صدقی در حالیکه حواسش جمع موتورسواری که از کنارش عبور می‌کند است، ادامه می‌دهد: این جماعت همه جا هستند ورود ممنوع و خیابان یک طرفه فرقی ندارد، اگر اعتراض کنیم طلبکار هم می‌شوند.

استفاده از چراغ راهنما و رعایت حق تقدم توسط موتورسواران از افسانه‌های شهر ماست و این مفاهیم برای رانندگان این مرکب معنا و مفهومی ندارد.

موتورسواری را می‌بینم که در خیابان یک‌طرفه خلاف جهت حرکت می‌کند وارد پیاده‌رو شده و جلوی مغازه‌ای پارک می‌کند، نزدیک می‌روم و نظرش را درمورد نقض قوانین راهنمایی و رانندگی می‌پرسم؛ جوان 22 ساله می‌گوید: عجله دارم باید زودتر به محل کارم بروم؛ اما اعتراف می‌کنم که اگر ماموران راهنمایی و رانندگی سخت‌گیری می‌کردند من هم مجبور به رعایت قانون بودم.

شجاعی جوان موتورسوار دیگری است که در پاسخ به علت عدم استفاده از کلاه ایمنی می‌گوید: با اجباری شدن استفاده از کلاه ایمنی یکی خریدم اما با این گرمای هوا مغزم داغ می‌کند به غیر آن وزن این کلاه آن‌قدر زیاد است که گردنم تحمل این وزن را ندارد.

وجود بیش از 300 هزار موتورسیکلت در خیابان‌های قم

براساس آمار، بیشترین تصادفات موتور سیکلت قم در سنین 21 تا 30 سال رخ می‌دهد و بیشتر آمار فوتی به دلیل ضربه مغزی است؛ با این شرایط استان قم در حال حاضر دارای بیش از 300 هزار موتورسیکلت شماره‌گذاری شده‌ است که به دلیل افزایش تقاضا برای این وسیله نقلیه روند رو به‌ رشدی را طی می‌کند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم روزانه 30 تا 35 درصد حوادث استان مربوط به موتورسواران می‌شود که این مسئله مشکلاتی را برای اورژانس و مراکز درمانی به‌وجود می‌آورد.

شمس‌الدین حجازی حجم زیادی از ماموریت‌های اورژانس 115 را مربوط به تصادفات موتورسواران می‌داند و می‌گوید: بیش از 40 درصد تخت آی‌سی‌یو و 50 درصد اورژانس بیمارستان در اشغال مصدومان موتورسوار است.

رئیس پلیس راهوار استان قم ساماندهی موتورسواران را از اهداف پلیس راهنمایی و رانندگی عنوان کرد.

اگر چه راه‌های فرهنگی و پیشگیرانه برای کاهش تخلفات موتورسواران مناسب است اما برخی از آن‌ها تا اجبار نباشند دست از تخلف بر نمی‌دارند؛ کلانشهر قم از جمله شهرهای کشورمان است که تعداد موتورسواران زیادی دارد که درصدی از مشکلات ترافیک شهر به علت ترددهای غیرقانونی و بدون ضابطه آن‌ها است.

نه تنها موتورسواران قمی بلکه در کشور آموزشی برای گرفتن گواهینامه رانندگی موتورسیکلت وجود ندارد و اکثر آن‌ها تنها با یک آزمون ساده صاحب گواهینامه می‌شوند؛ باید قبول کرد مسئولان هنوز نتوانسته‌اند این قشر عظیم را سروسامان دهند و هیچ ورود ممنوعی برای موتورسواران ممنوع نیست.

==============

گزارش از: سعیده سخایی

==============

انتهای پیام/2258/ط40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول